Annons

Dagens bästa kameramobil?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför engagera sig i en tråd om kameramobiler om du alltid har systemkameran med dig och aldrig anväder kameran i mobilen? Det finns tillräckligt många som har goda erfarenheter av att använda bra kameramobiler med bra resultat.

Kanske så att man inte stirrar sig på blint att köpa något man inte kommer att ha användning av?
finns ju en del här som rekommenderar att skippa konsumentsystemkameror och hoppa på de dyrare alternativen, samma sak gäller att skippa kitobjektivet och köpa en med fast bländare.

Visst är det ku l att ha en bra kamera mobilen om man är fotointresserad. Dock kanske det är nåt man aldrig använder i praktiken och kanske ska man då ta ett steg tillbaka och fundera på andra möjligheter än att ha tunnelseende.

Samma typ av diskussion är ju typ: Vilken ska jag köpa, Canon 50D eller 7D? Så i slutändan köpte man en Nikon D300s eftersom något skrev nåt som fick personen att ta ett steg tillbaka och fundera en extra gång.

Men men. Jag vet att det finns många som fotar med mobilen och jag vet att man kan få hutlös bra bilder och att det alltid är fotografen som gör bilden och inte utrustningen. Men den som vet bättre om mobilen kamera kommer att nyttjas än TS själv.

/Stefan
 
Jag har idag en systemkamera som jag tar med mig när jag har för avsikt att fota. Inte något jag regelmässsigt tar med mig till jobbet eller krogen med andra ord.

Vidare har jag en kompaktkamera. Sedan jag köpte systemkamera samlar den damm. Den är för stor (enligt min mening, gillar inte att ha stora saker i fickorna och bär inte omkring på en väska om det kan undvikas) för att alltid ha med sig.

Slutligen har jag en telefon, som alltid är med.

Alltså. En telefon med en "bra" kamera, för att alltid vara beredd att ta en vardagsbild, är ett bra komplement till systemaren.
 
Man kan också undra vad de tolv miljoner pixlarna gör, förutom att ge onödigt stora bildfiler av oskärpa. Det finns inte en suck att de är tillräckligt stora för att kunna användas tillsammans med det ljussvaga objektivet. All detaljskärpa på pixelnivå kommer ändå att försvinna i diffraktionens verkningar.

Sant, det har jag aldrig tänkt på. Min första tanke var att Satio är den bästa kameramobilen men å andra sidan, när vi diskuterar kameror står det klart att pixlarna inte avgör hur bra bildkvalitén är. Det är ju numera välkänt att pixlarna tvärtom gör bilderna sämre om de inte matchar sensorn. 12 Mp låter rätt mycket, med tanke på att kompaktkameror med betydligt bättre sensor osv. ligger på lika mycket...
 
Sant, det har jag aldrig tänkt på. Min första tanke var att Satio är den bästa kameramobilen men å andra sidan, när vi diskuterar kameror står det klart att pixlarna inte avgör hur bra bildkvalitén är.
Oavsett pixelantal så har bilderna från Satio fått mycket beröm och "vunnit" alla jämförande tester jag läst. Tror dock inte att jag sett Satio jämföras med Iphone 4 ännu. Däremot har jag sett Iphone 4 vs androidkonkurrenter som HTC Desire m fl -- och då har Iphone fått bäst betyg.
 
Oavsett pixelantal så har bilderna från Satio fått mycket beröm och "vunnit" alla jämförande tester jag läst. Tror dock inte att jag sett Satio jämföras med Iphone 4 ännu. Däremot har jag sett Iphone 4 vs androidkonkurrenter som HTC Desire m fl -- och då har Iphone fått bäst betyg.

Ja, det vet jag, att Satio har fått mycket beröm och den är troligen värd det också. Däremot så är pxielantalet rätt missvisande. Jag menar, det är lika mycket som dagens kompaktkameror men den är ju inte ens i närheten av att klå en kompaktkamera. ;)

Jag var nära på att köpa en kameramobil också, men när jag såg hur små kompaktkameror det finns och hur dyra dessa kameramobiler är i jämförelse så struntade jag i det och köpte mig en billig och söt mobil istället. I princip ringer jag bara och smsar, men kan självklart fota med den också likt de flesta moderna mobiler kan (har 2 Mp). Tar bättre foto än min gamla Walkman i varje fall. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.