Annons

DA Star levereras nu

Produkter
(logga in för att koppla)
KennethF skrev:
Autofokusen är tyst och snabb! Klart bättre än Canon 300D/Sigma.

Man kan inte förvänta sig max skärpa av en vidvinkel med 16 mm brännvidd vid fullöpning 2,8. Det är ganska självklart att vidvinklar vinner på nedbländning.

Jag kan tyvärr inte delge mer intryck nu. Det regnar så det blir inget mer fotande idag. Imorgon lär det bli solsken så då får jag gå ut fota. Sen får vi se...

Det kommer säkert att ta några vecker innan jag vant mig vid kameran och alla funktioner. Pentax MX var ju liksom lite enklare. Men spontant känns det bra. Jag tror att denna kamera kommer att vara bättre än mina förväntningar.

Hälsning Kenneth

Det låter lovande, ser fram emot dina intryck. Testbilderna från Tokinan hade snygg boke på 50 mm vilket känns värdefullt. Om du plåtar i raw och framkallar med ACR 3.7 förbättras upplösningen med runt 15% .
 
Inte köpt...

Men var upp på Pentax Scandinavia igår och tittade på DA16-50/2,8 USM. Tyvärr var jag trött annars kanske jag hade tänkt på att prova den på min K100D. Orsaken till mitt besök var K10D GP som det visade sig har levererats till några återförsäljare. Jag kände på K10D GP med DA16-50/2,8 och fokuseringen är tyst, omgivningen måste vara tyst för att man ska kunna höra USM motorn.
Med K10D GP (batterigrepp ingår) och DA16-50/2,8 USM är den lite tung men ganska överkomligt.
Personligen föredrar jag kommande zooms 17-70 omfång jämfört med 16-50, jag tycker att 17-18mm räcker på vidvinkel sidan och tycker/tyckte att 35-70 och 28-80 (18-50 digitalt) zoomarna var lite korta på tele läge med analog kamerorna.
 
Nya intryck.

Igår var jag ute och plåtade på Prideparaden. Det var blandat soligt och molnigt. Tog en massa bilder nästan alla på bländare 5,6. Resultatet var mycket bra. Gluggen är skarp och kontrastrik.

Idag har jag tagit nya bilder för att testa gluggen. Det har varit solsken och jag har tagit bilder i medljus. Bland annat tog jag en serie bilder på en bronsstaty. Började med bländare 2,8 och bländade sedan ner vartefter. Resultatet är mycket lovande. Redan vid full öppning på 16 mm läget ser mittskärpan mycket bra ut! Självfallet blir det bättre med nedbländning.

Återkommer med recension om några veckor.

Hälsning Kenneth
 
Nu har jag också lagt vantarna på ett DA 16-50/2.8.

Några intryck:

Byggkvalitén känns OK och materialet tycks vara någon form av komposit. Packningen i bajonetten gör den lite trögare att montera på huset än andra gluggar. Autofokusen är snabb men ingen större skillnad mot tex DA40. Mittskärpan är fantastiskt bra på 2.8 i hela området men avtar mot kant och extreme kant (ganska mycket i framför allt 16 mm läge). Närgränsen är bra liksom motljusegenskaperna. Synlig vinjettering på 16 mm och f 2.8.
 
Vissa inre delar är visst i metall. Skärpan på f 5.6 och 50 mm är nog bland det bästa jag sett. Så här nära kommer man på 50mm:
 

Bilagor

  • cigg.jpg
    cigg.jpg
    47.4 KB · Visningar: 881
Ja, utsidan är plastkomposit, men optiktubens insida lär vara metall. Jag är helt klart sugen på objektivet, men... ekonomiskt just nu... nej.
Jag var till Indien i våras, bara flyget kostade som ett DA Star 16-50 f/2,8. Så jag får vänta ett tag nu... :)

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Jag är helt klart sugen på objektivet, men... ekonomiskt just nu... nej.

Samma här men det visste jag inte vid beställningen :)


Testat några högkontrastmotiv för CA och det finns det på tex 16mm f 2.8 men avtar markant om man bländar ner. Inte värre dock (förmodligen lite bättre) än gamla Sigma 18-50/2.8.

100% crop 16mm/5.6
 

Bilagor

  • ca.jpg
    ca.jpg
    75 KB · Visningar: 833
Vid bländare 5,6 är skärpan, kontrasten och färgerna helt fantastiska på alla brännvidder. Mitt gamla Sigma når inte upp till denna nivå!

Hälsning kenneth
 
papi skrev:
Testat några högkontrastmotiv för CA och det finns det på tex 16mm f 2.8 men avtar markant om man bländar ner. Inte värre dock (förmodligen lite bättre) än gamla Sigma 18-50/2.8.
Var i bilden är cropen ifrån (höger kant, vänster hörn, eller vad)?
 
jorgene skrev:
Var i bilden är cropen ifrån (höger kant, vänster hörn, eller vad)?

Lite till höger om bildens mitt, så det är inte det svårast tänkbara läget för lateral ca här. Dock var det en klar förbättring mot f 2.8 i samma läge.
 
Senast ändrad:
Jag har nu lagt in en recension i recensionsbanken. Mitt betyg är att det är ett toppoptik. Men blända ner ett gärna två steg.
 
KennethF skrev:
Jag har nu lagt in en recension i recensionsbanken. Mitt betyg är att det är ett toppoptik. Men blända ner ett gärna två steg.

Då har vi nästan exakt samma uppfattning om optiken. Tog en del motljusbilder idag och det klarar den mycket bra.

Jag kan rekommendera programmet PTLens för att ta bort distortion.
 
Tunnformig distorsion är lätt ta bort i Photoshop så det är inget problem - egentligen!

Gluggen är verkligen fin på bländare 5.6.
 
KennethF skrev:
Tunnformig distorsion är lätt ta bort i Photoshop så det är inget problem - egentligen!

Gluggen är verkligen fin på bländare 5.6.

Det är sant men med PTLens som "plugg in" i PS är det bara en knapptryckning och det ger mycket bra resultat. Kostar 15 USD men man kan testa det gratis några gånger.
 
Jag ser just ingen skillnad på A50/1,7 och DA16-50 USM förutom att man ser nedbländningen till 2,8 med A50an i form av bländar lamellerna. Ett gott betyg till Zoomen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.