** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DA Star levereras nu

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, jag tycker det var väldigt bra skärpa trots för stor bländare och att bilden inte var uppskärpt, utan den var "rakt igenom" PhotoLab utan extra skärpa (som man annars alltid lägger på).

Hälsar
R

Jag talade med Scandinavianphoto idag. Och min K10D med DA* 16-50 F2,8 finns för leverans i butiken. Jag ska betala och hämta ut kameran och objektivet imorgon.

Jag tror att jag var den första i Stckholm att beställa objektivet hos Scandinavianphoto. Jag beställde den 21/3.

I och med detta hoppar jag från C*non till Pentax. Jag hade en Pentax MX i slutet av sjuttiotalet. Jag tyckte mycket om den kameran.

Förhoppningsvis kan jag komma med ett omdömme om några dagar.

Gratulerar, se till så du har senaste firmwaren i K10D då så att objektivet fungerar (om det inte redan finns i kameran, det beror på när den K10D tillverkades, det ska vara firmware 1.30 som finns att hämta från Pentax hemsida).

Hälsar
R

Senast ändrad:
Jag får kolla upp vilken firmware som är i kameran! De kanske vet på Scandinavianphoto?

Bra påpekande tänkte inte på detta i all hast!

Hälsning Kenneth

Det är bara att hålla inne MENU knappen när du slår på kameran, alltså du behöver inte slå på den fysiskt, jag menar sätta på kameran... eller nej, det är inte så jag menar. Hahaha... oj vad generad jag blev. Jag menar vrida slutarvtrycket till On, samtidigt som du trycker in MENU. Så, nu blev det äntligen rätt. Det kan du säkert kolla i butiken, eller när du kommer hem. Det spelar ingen roll, senaste firmware 1,30 finns att ladda hem från Pentax.

Hälsar
R

madsochmarja skrev:
Har varit lite kritik av bokehen på denna optik, men när jag ser denna bild känns den väl ok, inte fantastisk men ok.

Tja, om Tokinan så säger Klaus på photozone att den är "smooth and buttery", jag har svårt att tänka mig att Pentax skulle vara sämre.

Den har 8 bländarlameller (mitt FA 50 f/1,7 har bara 6) så det finns ju goda möjligheter till bra bokeh. Jag undrar om det inte är kontrasten som folk reagerar på, de nya DA objektiven har ju mer kontrast än tidigare FA serien. Mer kontrast kan tolkas som att bilden blir hårdare, fast det beror iofs också vilken uppskärpning man har. Kör man för mycket så är det lätt att det blir hårt och onaturligt... Hmmm...

Hälsar
R

jido skrev:
Vad säger ni - är ni övertygade om att dessa gluggar kommer att leverera vd de lovar? Tokinas versioner har ju inte varit något som imponerat.

Nog tycker jag att Tokina har imponerat, framförallt upplösning har ju visat sig vara väldigt hög på 16-50 f/2,8 och 50-135 f/2,8. Enda problemet som jag har sett från tester på 16-50 är kantskärpan skärpan vid helöppen bländare i 16 ändan och även en del CA då. Nerbländad så går CA:n ner och skärpan över bilden blir jämnare.

Pentax säger att DA Star 16-50 f/2,8 har två ED linser, medan Tokina hävdar att AT-X 16-50 f/2,8 har en SD lins (motsvarar det Pentax kallar ED). Detta kan innebära att Pentax presterar annorlunda.

Hälsar
R

madsochmarja skrev:
ja men popphoto måste väl snart komma med deras test, 16-50 valdes ju till en av årets bästa gluggar där.

Enligt Pentax USA så släpps DA Star 16-50 f/2,8 först nästa vecka i USA, jag har sett datumet 7 augusti.

Det är förstås humor att de under "editor's choice" även listar produkter som de inte har hunnit testa än.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Pentax säger att DA Star 16-50 f/2,8 har två ED linser, medan Tokina hävdar att AT-X 16-50 f/2,8 har en SD lins (motsvarar det Pentax kallar ED). Detta kan innebära att Pentax presterar annorlunda.

Hälsar
R

Det är just detta jag syftar på - Pentax versioner kanske presterar annorlunda. Och då kanske också till det bättre. Med tanke på väntetiderna kan jag förstå att vissa lägger beställningar utifrån enbart specifikationerna, men jag är nog för feg för att basera köp på blint tillit ;)

För övrigt brottas jag med större problem än så iom att jag alltid gillat Pentax för deras små, fasta objektiv. För att en sån här zoom ska kunna ersätta dom behöver den vara riktigt bra och inte t.ex visa upp samma ca-problem som DA 16-45 har.

Nåja, jag hoppas att Kenneth återkopplar med sina erfarenheter så fort som möjligt... ;)

mvh
Jimmy

Roland Mabo skrev:
Enligt Pentax USA så släpps DA Star 16-50 f/2,8 först nästa vecka i USA, jag har sett datumet 7 augusti.

Det är förstås humor att de under "editor's choice" även listar produkter som de inte har hunnit testa än.

Hälsar
R

Hörde en podcast från popphoto och där berättade dom att dom tester dom publicerar kan vara flera månader gamla, men tilvärkaren bestämmer när testet skal slippas.

madsochmarja skrev:
Hörde en podcast från popphoto och där berättade dom att dom tester dom publicerar kan vara flera månader gamla, men tilvärkaren bestämmer när testet skal slippas.

Ja, man får ju verkligen hoppas att de inte hyllar objektiv de inte testat. Om vi utgår ifrån att de testat gluggen bådar det ju gott ...

madsochmarja skrev:

Det är först nu i sommar som det har funnits produktionsmodeller att tillgå för lån från Pentax, före dess var det prototyper som Pentax fortfarande filade på. Jag hoppas verkligen att det är en produktionsmodell som de har testat eller kommer att testa.

Hälsar
R

Jag har hämtat min Pentax K10D med optiken DA Star 16-50 f2,8.

Jag har sen tidigare en Canon 300D med sigma optik 18-125 mm.

Efter att ha laddat batterierna i två timmar och uppdaterat firmware, ganska enkelt, så är kameran skjutklar.

Jag var nyss ute i duggregnet och tog några jpg bilder. Ställde kameran på stativ och körde med självutlösare och uppfälld spegel.

Pga molnighet/duggregn blev kontrasten låg. Men preliminärt kan jag ge följande besked:

Vid 16 mm och bländera 2,8 så är mittskärpan god men den är mjuk i kanterna. Den har tunnformigförvrängning. Vid nedbländning till 4,0 blir skärpan bättre även i kanterna. Vid 5,6 är skärpan riktigt bra.

Vid 50 mm och bländare 2,8 är skärpan god i mitten och även i kanterna. Det finns ingen förvrängning. Skärpan blir bättre vid nedbländning.

Det verkar alltså som om den håller vad den lovar. Jag är nöjd med resultatet.

Jämfört med min Canon så verkar Pentaxen helt klart vara det lyft jag hoppats på. Den ger ett klart kapabelt intryck. Objektivet verkar alltså också hålla vad den lovar. Jämförelsen mellan de två kamerorna är kanske inte rättvis men pentaxen är en klass bättre.

Jag får återkomma med en "recension" av optiken om några vecker då jag kan uttala mig mer säkert. Och provat under olika väderleksförhållanden. Duggregn är inte det optimala.

Hälsning Kenneth

Jag undrar är det någon annan här på forumet som har köpt ett Pentax DA star objektiv. 16-50 eller 50-135?

Det vore kul med fler synpunkter på dessa nya objektiv?

KennethF skrev:

Jag får återkomma med en "recension" av optiken om några vecker då jag kan uttala mig mer säkert. Och provat under olika väderleksförhållanden. Duggregn är inte det optimala.

Hälsning Kenneth

Så länge kan vi tyvärr inte vänta, du får nog läcka lite mer intryck under tiden ;) Jag väntar också på 16-50/2.8

Hur tycker du autofokusen är? Det har ju ryktats om att den skulle bli mycket snabb med gluggen, även i sämre ljus.

K10D är en väldigt flexibel kamera som det kan ta tid att fördjupa sig i, särskilt om man kommer från ett annat märke med annan syn på funktioner och gränsnitt, det kan vara lite som att byta från Windows till Mac. :) Den medföljande handboken gör sitt jobb, men är väl tunn och kort på många grejjer. "Magic Lanterns K10D guide" kan rekommenderas (dock är inte den heller heltäckande).

Med Naturlig som bildton så får JPEG's låg kontrast, låg färgmättnad och låg uppskärpning i kameran, med Ljus bildton så ökas allt, även mellantonerna får en liten boost. Välj det som du föredrar, det går även att ändra inställningarna för både Naturlig och Ljus. Jag kör på Ljus med färgmättnad -1.

f/5,6 torde vara den optimala bländaren för objektivet ja, det är två steg från vidöppet och det kan tjäna som en regel för bästa prestanda.

Ett zoom är alltid en kompromiss, men av det jag har sett och läst hitills på olika forum från de som nu fått objektivet, så kan det sammanfattas som...

f/2,8 på 16 är objektivets svagaste punkt, inte dåligt bara svagare än övriga brännvidder. Det finns en del CA här, men nerbländat så försvinner det. Där 16-45 f/4 kan uppvisa CA i en del situationer på f/4, så har 16-50 f/2,8 på 4 inget CA. När man zoomar in så finns inget CA på f/2,8. Det är bara på 16 och f/2,8 som det hitills har uppmärksammats.

Prestandamässigt tycks objektivet rätt likt 16-45:an, de är lite som "samma andas barn", vilket är ett gott betyg då 16-45:an är ett bra skarpt objektiv. 16-50 har fördelen av större bländare och därmed bättre prestanda vid f/4.

Distorsionsmässigt så finns det för lite bilder ute, jag såg några tyska bilder mot en telegelvägg och visst finns distorsion men inte på någon nivå som jag finner allvarlig.

Bokehn finns det många olika åsikter om, en del gillar den, andra gillar inte. Här finns det för få provbilder än för att fastställa något definitivt.

Det dyker upp fler och fler rapporter om 16-50 på nätet, jag hoppas någon har tid att göra ett riktigt test, för att bedöma hårt komprimerade JPEG bilder, som är det jag hitills funnit på nätet (förutom Ned Bunnels), är definitivt knappast rättvist mot objektivet.

Jag har inte beställt objektivet själv, jag var på väg att göra det ett tag, men jag är nyfiken på nya 17-70 som kommer under hösten. Jag är även nyfiken på nya 35:an, om det blir ett f/1,4 så köper jag nog det istället.

Hälsar
R

Autofokusen är tyst och snabb! Klart bättre än Canon 300D/Sigma.

Man kan inte förvänta sig max skärpa av en vidvinkel med 16 mm brännvidd vid fullöpning 2,8. Det är ganska självklart att vidvinklar vinner på nedbländning.

Jag kan tyvärr inte delge mer intryck nu. Det regnar så det blir inget mer fotande idag. Imorgon lär det bli solsken så då får jag gå ut fota. Sen får vi se...

Det kommer säkert att ta några vecker innan jag vant mig vid kameran och alla funktioner. Pentax MX var ju liksom lite enklare. Men spontant känns det bra. Jag tror att denna kamera kommer att vara bättre än mina förväntningar.

Hälsning Kenneth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar