Dadigan
Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Men behöver reklamfotograferna hög bildhastighet och vädertätning? Det verkar mest vara prestige, inte vett, som får styra.
Hög bildhastighet kan nog tilltala en del, om man anser att 4 bilder per sekund är särskilt högt i dagens läge. Det är ju inte omöjligt att tänka att även reklamfotografer någon gång fotograferar (snabb)rörliga motiv och då är nog hastigheten ett plus. Vädertätning får man väl anta att en del kan behöva nån gång, man kanske plåtar i "blöta" miljöer eller så vill Nikon kanske rikta in sig på naturfotografer, jag har för mig att ett antal svenska och internationella fotografer använder sig av 1Ds:er så det är nog ingen omöjlig tanke.
Tja, det beror bara på om man anser att en proffskamera måste ha inbyggt vertikalgrepp eller inte. Jag tycker att det är skitfånigt att kamerorna måste vara större ju bättre de är. Det måste finnas hur många "proffs" som helst som avskyr tunga åbäken för att få bästa möjliga bildkvalitet. Tänk dig D3-sensorn i ett D80-skal med en liten fast glugg på
Om proffsen som väljer Hasselblad inte har bråttom, varför försöker man inte locka dem med något billigare i småbildsformat? Obegripligt.
Där kan jag hålla med, kamerorna har blivit onödigt tunga och stora. Antar att det delvis kan vara ett arv från F5:an som ju på sin tid var nästan den enda kameran med integrerat vertikalgrepp. Men troligen blir det billigare för Nikon att använda sig av D3-huset i och med att gjutformarna redan är klara och att man redan har produktionen igång. Money rules...tyvärr.