Annons

D90, D3X och nya objektiv i juni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Men behöver reklamfotograferna hög bildhastighet och vädertätning? Det verkar mest vara prestige, inte vett, som får styra.

Hög bildhastighet kan nog tilltala en del, om man anser att 4 bilder per sekund är särskilt högt i dagens läge. Det är ju inte omöjligt att tänka att även reklamfotografer någon gång fotograferar (snabb)rörliga motiv och då är nog hastigheten ett plus. Vädertätning får man väl anta att en del kan behöva nån gång, man kanske plåtar i "blöta" miljöer eller så vill Nikon kanske rikta in sig på naturfotografer, jag har för mig att ett antal svenska och internationella fotografer använder sig av 1Ds:er så det är nog ingen omöjlig tanke.

Tja, det beror bara på om man anser att en proffskamera måste ha inbyggt vertikalgrepp eller inte. Jag tycker att det är skitfånigt att kamerorna måste vara större ju bättre de är. Det måste finnas hur många "proffs" som helst som avskyr tunga åbäken för att få bästa möjliga bildkvalitet. Tänk dig D3-sensorn i ett D80-skal med en liten fast glugg på:)
Om proffsen som väljer Hasselblad inte har bråttom, varför försöker man inte locka dem med något billigare i småbildsformat? Obegripligt.

Där kan jag hålla med, kamerorna har blivit onödigt tunga och stora. Antar att det delvis kan vara ett arv från F5:an som ju på sin tid var nästan den enda kameran med integrerat vertikalgrepp. Men troligen blir det billigare för Nikon att använda sig av D3-huset i och med att gjutformarna redan är klara och att man redan har produktionen igång. Money rules...tyvärr.

Nu tror inte Thom längre att det blir något tillkännagivande av Nikonnyheter i juni (från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=28264983):

"Pro announcements generally have some predictability to them, as there are usually press invites that go out prior, usually two to three weeks. Nikon would be foolish to announce pro equipment on a "last minute" basis, as it might not get covered by the press well, moreover when you announce in a vacation season (e.g. summer) you need to make sure that you don't accidentally lock yourself out of coverage.

At present, I know of no official Nikon invites to any event this summer. Your dealer is stringing you on."

Vi får kanske vänta till slutet av augusti igen som med D3:an?

--

matnyttige skrev:
Är den verkligen lika skarp? (ellerr smakar whiskysorten, McAllan 12 årig lika som den 18 åriga varianten? ;-)

Det är förmodligen lättare att känna skillnad i smaken mellan 12- och 18-årig Macallan, än att se skillnad på bilder tagna med Canons respektive Nikons 85:a ;) En del föredrar säkert smaken i den 12-åriga dessutom ...

afe skrev:
Det är förmodligen lättare att känna skillnad i smaken mellan 12- och 18-årig Macallan, än att se skillnad på bilder tagna med Canons respektive Nikons 85:a ;) En del föredrar säkert smaken i den 12-åriga dessutom ...
Jo, det är så sant. Vissa fotografer kör ju även med Holga-kameror.

Teodorian skrev:
Nu tror inte Thom längre att det blir något tillkännagivande av Nikonnyheter i juni

Nej, det har nog bara funnits i hans fantasi, det lockar ju läsare till siten ivf...

Teodorian skrev:

Vi får kanske vänta till slutet av augusti igen som med D3:an?

Nja.. då skulle jag säga att dagarna före Photokina (23/9) är mer rimligt, det sa jag redan i början av året, tillsammans med 5D MkII och så förståss Sonys A900. Det blir en rolig mässa tror jag.

Hotell och flyg är bokat.

Jeppe skrev:
Jag skulle vilja säga att den är minst lika skarp. Det är så att man får passa sig när man lägger på USM.
Bägge är rakbladsvassa. kanske är Nikons 85 1,4 den något skarpare på sin största öppning respektive Canons 85:a på sin största bländare. Men det måste vara hårfint. De skillnader som är värda att påpeka är skillnaden i vikt och storlek, Nikons 85:a väger nästan hälften och det är ändå en mycket välbyggd skapelse. Dessutom upplever jag af på Nikons 85 1,4 som rejält snabbare trots avsaknad av af-s. Skillnaderna i af-speed blir uppenbara när objektivet skall göra större förflyttningar. Man hinner ta en kopp kaffe innan Canons 85 1,2 focuserat från närgräns till oändligt. Den är dock rätt säker i sin af och gör sitt jobb.

Jeppe skrev:
Jag skulle vilja säga att den är minst lika skarp. Det är så att man får passa sig när man lägger på USM.
Svårt att jämföra objektiv med olika fattningar. Någon som sett något test på den eller jämförelser? Har läst någonstan att Nikons variant inte alls var i samma klass som tex Carl Zeiss 85/1.4 (vilket Canons definitivt är). När de testade på gamla Photodo Canon EF 85/1.2 L och manuella Nikkor 85/1.4 så fick Canon betyg 4.6 och Nikkor 4.4.
Men som sagt var, det är nog tveksamt om man kan se någon skillnad i skärpa på dem (men troligtvis när det gäller CA till Canons nackdel).

matnyttige skrev:
Har läst någonstan att Nikons variant inte alls var i samma klass som tex Carl Zeiss 85/1.4 (vilket Canons definitivt är). När de testade på gamla Photodo

Nikon 85/1.4:
Dist: -0.15%
Vinjett f/1.4: 0.55 EV
Vinjett f/2.8: 0.1 EV
MTF Hörn f/1.4: 1415
MTF Center f/1.4: 1871
MTF Hörn f/2.8: 1804
MTF Center f/2.8: 2076
CA f/1.4:0,63

Zeiss 85/1.4
Dist: -0.08%
Vinjett f/1.4: 0.6 EV
MTF Hörn f/1.4: 1773
MTF Center f/1.4: 2053
MTF Hörn f/2.8: 2046
MTF Center f/2.8: 2258
CA f/1.4:0,72

Canon 85/1.2:
Dist: -0.19%
Vinjett f/1.2: 0.65 EV
Vinjett f/2.8: 0.05 EV
MTF Hörn f/1.2: 1752
MTF Center f/1.2: 1763
MTF Hörn f/2.8: 1863
MTF Center f/2.8: 2102
CA f/1.2:0,54

Slutsats: Zeiss är vrålskarpt, men har både högre CA och vinjettering. Canon är ungefär lika skarpt som Nikons (förmodligen är skillnaden mätbar, inte synbar) och har lägst CA av alla. Problemet är väl mer att Nikon kostar 11.000 kr medans Zeiss tar 9850 kr. Men å andra sidan är Zeiss ett MF. Canon vill ha 19495 kr för sitt.. och dubbelt så bra är det ju inte. Ljusstyrka kostar, men i detta fallet känns det lite väl magstarkt.

Jeppe skrev:
Nikon 85/1.4:
Dist: -0.15%
Vinjett f/1.4: 0.55 EV
MTF Hörn f/1.4: 1415
MTF Center f/1.4: 1871
MTF Hörn f/2.8: 1804
MTF Center f/2.8: 2076
CA f/1.4:0,63

Zeiss 85/1.4
Dist: -0.08%
Vinjett f/1.4: 0.6 EV
MTF Hörn f/1.4: 1773
MTF Center f/1.4: 2053
MTF Hörn f/2.8: 2046
MTF Center f/2.8: 2258
CA f/1.4:0,72

Canon 85/1.2:
Dist: -0.19%
Vinjett f/1.2: 0.65 EV
Vinjett f/2.8: 0.05 EV
MTF Hörn f/1.2: 1752
MTF Center f/1.2: 1763
MTF Hörn f/2.8: 1863
MTF Center f/2.8: 2102
CA f/1.2:0,54

Slutsats: Zeiss är vrålskarpt, men har både högre CA och vinjettering. Canon är ungefär lika skarpt som Nikons (förmodligen är skillnaden mätbar, inte synbar) och har lägst CA av alla. Problemet är väl mer att Nikon kostar 11.000 kr medans Zeiss tar 9850 kr. Men å andra sidan är Zeiss ett MF. Canon vill ha 19495 kr för sitt.. och dubbelt så bra är det ju inte. Ljusstyrka kostar, men i detta fallet känns det lite väl magstarkt.
Var har du fått de uppgifterna ifrån? Med eller utan kamera? Samma kamera i så fall eller olika? Många parametrar är det.
Enlig www.photozone.de så kan man tro att Canon EF 50/1.4 skulle vara likvärdig med EF 85/1.2 L på största öppning vilket är långt ifrån mina erfarenheter och många andra som har provat dessa två.

Undrar just när i Juni det var tänkt att D90 och nya linser (jag hoppas på AF-S 30/1.4, 50/1.4 och 85/1.8) skulle komma...

Jag vill ju veta vad det är jag ska köpa :)

JohanAxelsson skrev:
Undrar just när i Juni det var tänkt att D90 och nya linser (jag hoppas på AF-S 30/1.4, 50/1.4 och 85/1.8) skulle komma...

Vi får sannolikt vänta till hösten dvs augusti-september tills det kommer Nikonspecifika DSLR-nyheter.

De enda helt nya DSLR (dvs inga uppdaterade s-varianter) som Nikon lanserat under sommarmånaderna (innan D300 och D3 som kom 23/8 2007) är D1 15/6 1999, D2H 22/7 2003 och D80 9/8 2006.

Det var som tusan... Bilderna som fanns på den sidan det länkas till ser onekligen äkta ut men varför i hela friden en D700 o inte en uppgradering av D80 med lite större sensor och självrengöring m.m. Ja ja, den som lever får se (förhoppningsvis går priset på D300 ner)

Ah, den perfekta "läckan" som är tillräckligt trovärdig men samtidigt ger alldeles för lite information:-D Men, precis som någon i tråden påpekat så ser spegelhuset på den tredje bilden ut exakt som en D300 medan bilderna på chassiet ser ut att ha ett större spegelhus.

Den som lever får se;-) Att något liknande är på gång kan man väl dock lista ut med röfven.

JohanAxelsson skrev:

Jag kan nog med all säkerhet säga att ett nytt af-s 50 1,4 kommer eftersom de flesta svenska butiker har slut på de och Bhphoto har helt slut :O men är mer osäker på 30 och 85 gluggarna förhoppningsvis kanske de kommer :)

men D90 måste komma när de ska ha presskonferens annars kommer de nog att strunta helt i Entuiastsegmentet och tvinga de att köpa D300 eftersom den nog kommer sjunka i pris om nu rykterna om D700an är sanna

mvh

Miffox skrev:
Jag kan nog med all säkerhet säga att ett nytt af-s 50 1,4 kommer eftersom de flesta svenska butiker har slut på de och Bhphoto har helt slut :O men är mer osäker på 30 och 85 gluggarna förhoppningsvis kanske de kommer :)

men D90 måste komma när de ska ha presskonferens annars kommer de nog att strunta helt i Entuiastsegmentet och tvinga de att köpa D300 eftersom den nog kommer sjunka i pris om nu rykterna om D700an är sanna

mvh

50 1.4 har väl nästan alltid varit slut...när jag beställde min så tog det 7-8 veckor innan jag fick den...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar