ANNONS
Annons

De fyra nya objektiven som presenteras den 19/8

Produkter
(logga in för att koppla)
Menar du i nikons sortiment eller i min kameraväska?

Visst är det bättre med bländarring när man kör mackro medelst olika extra-utdrag men det är inte det jag gormar om. Jag vill ha bländarringen för att kunna köra mina gluggar även på kameror om tex F2 eller FM-serien när jag så väljer. Men framförallt är ergonomin mycket bättre med en bländarring; det är min primära anledning till att vilja ha den kvar.

Primärt menade jag i nikons sortiment, sekundärt i din kameraväska. Fast nya mellanringarna löser inte problemet med dina "antikviteter".

Själv är jag bara glad att bländarringen är borta då jag allt för ofta, vilket säkert är en gång i månaden, lyckats flytta på ringen trots spärr och missar en bild med F-- error i displayen.

/Karl

Fast nya mellanringarna löser inte problemet med dina "antikviteter".
/Karl

Nog skulle det gå att göra sådanna mellanringar, eller rättare sagt det finns redan. Nikons AI-kopplade ringar fungerar väl precis som AI-gluggar gör på de kameramodeller som ger mätning och A-läge med sådanna.

Vill man ha autofokus med gaml gluggar är det lite knepigare...men inte omöjligt det heller, TC-16A ger det men då får man leva med 1,6x och begränsat fokusomfång.

Jag använder alltid bländarringen på de objektiv som medger detta. Synd att man inte kan välja något som det överblivna inmatningshjulet kan göra då. Exempelvis kontinuerligt styra isotalet. Sen håller jag med fabian att man gärna vill kunna använda även sina nya objektiv med sin gamla trotjänare.

Något jag finner synnerligen märkligt är att de enda, mig veterligen, objektiv nikon lanserat de senaste åren som har bländarring ändå inte är kompatibla med manuella kameror.

[...] Något jag finner synnerligen märkligt är att de enda, mig veterligen, objektiv nikon lanserat de senaste åren som har bländarring ändå inte är kompatibla med manuella kameror.
Vilka tänker du på då?

Bakåtkompatibel mekanik är dyrt. Varför tror du man har tagit bort fokusmotorn i de enklare kamerahusen? Jag tror bara det är en tidsfråga innan hela bländarpaketet blir elektriskt som på PC-E-objektiven.

Nikon bygger inte objektiv för att vara snälla, de gör det för att tjäna pengar. Antalet fotografer som fortfarande använder manuella kameror och har behov av de allra senaste objektiven torde vara ytterst begränsat (även om det fortfarande finns ett fåtal mekaniknostalgiker). Alltså lönar det sig inte att göra speciallösningar på storsäljare. Ett PC-E-objektiv är redan så speciellt att man kan ta till ovanliga grepp för att klara konstruktionen (och man kan dessutom ta ut kostnaden för det). En normalzoom eller ett enkelt, fast objektiv hade blivit betydligt dyrare än idag, det finns det inte utrymme för prismässigt. Nu hamnade 85/1,4G på ett rekpris om 16500 kr vilket är ganska saftigt bara det, med bländarring hade det troligen blivit ytterligare ett par tusenlappar dyrare.

Själv använder jag mycket sällan bländarringen även om den finns där på vissa objektiv. Jag tycker bara det är bökigt att trassla in fingrarna mot bajonetten för att vrida ett klick eller två. Speciellt kombinationen av batterigrepp och ljusstarka objektiv gör att det kan bli ganska trångt.

Det är ju trist att det inte längre kommer några dataspel till min gamla Commondore 64. Och varför säljer Ica inte längre de där billiga 10 packen med 4 timmars inspelningsband till videon?

Det är 2010.... ni som lever i det förflutna kan väl handla på Blocket?

1. Vilka tänker du på då?

2. Bakåtkompatibel mekanik är dyrt. Varför tror du man har tagit bort fokusmotorn i de enklare kamerahusen? Jag tror bara det är en tidsfråga innan hela bländarpaketet blir elektriskt som på PC-E-objektiven.

3. Nikon bygger inte objektiv för att vara snälla, de gör det för att tjäna pengar. Antalet fotografer som fortfarande använder manuella kameror och har behov av de allra senaste objektiven torde vara ytterst begränsat (även om det fortfarande finns ett fåtal mekaniknostalgiker). Alltså lönar det sig inte att göra speciallösningar på storsäljare. Ett PC-E-objektiv är redan så speciellt att man kan ta till ovanliga grepp för att klara konstruktionen (och man kan dessutom ta ut kostnaden för det). En normalzoom eller ett enkelt, fast objektiv hade blivit betydligt dyrare än idag, det finns det inte utrymme för prismässigt. Nu hamnade 85/1,4G på ett rekpris om 16500 kr vilket är ganska saftigt bara det, med bländarring hade det troligen blivit ytterligare ett par tusenlappar dyrare.

4. Själv använder jag mycket sällan bländarringen även om den finns där på vissa objektiv. Jag tycker bara det är bökigt att trassla in fingrarna mot bajonetten för att vrida ett klick eller två. Speciellt kombinationen av batterigrepp och ljusstarka objektiv gör att det kan bli ganska trångt.

1. Nikon AF 14mm 2.8D ED, Nikon AF NIKKOR 50mm 1:1.4, Nikon AF 60mm f/2.8D Micro-Nikkor, Nikon 180 mm 2.8 AF ED, alla manuella objektiv jag äger och vissa af objektiv jag lånar från familjemedlemmar.

2. Jag tror jag förstår ganska väl. Det är bara en stilla önskan. Jag har föga hopp om att den någonsin blir uppfylld.

3. Se ovan.

4. Ja uppenbarligen är önskan om bländarring tillräckligt liten för att nikon skulle ta bort den.

1. Det är ju trist att det inte längre kommer några dataspel till min gamla Commondore 64. Och varför säljer Ica inte längre de där billiga 10 packen med 4 timmars inspelningsband till videon?

2. Det är 2010.... ni som lever i det förflutna kan väl handla på Blocket?

1. Bländarringen ger ju faktiskt möjlighet till en extra funktion med pro och semiprohusen så jämförelsen blir lite löjlig.

2. Det gör jag också men jag hade lite svårt att hitta ett 200 f/2 som ville autofokusera på d700 (för ja även jag använder modern teknik) och samtidigt hade bländarring.

OBS! Tråden handlar om de NYA objektiven som Nikon presenterat

1. Nikon AF 14mm 2.8D ED, Nikon AF NIKKOR 50mm 1:1.4, Nikon AF 60mm f/2.8D Micro-Nikkor, Nikon 180 mm 2.8 AF ED, alla manuella objektiv jag äger och vissa af objektiv jag lånar från familjemedlemmar.

2. Jag tror jag förstår ganska väl. Det är bara en stilla önskan. Jag har föga hopp om att den någonsin blir uppfylld.

3. Se ovan.

4. Ja uppenbarligen är önskan om bländarring tillräckligt liten för att nikon skulle ta bort den.

1. Bländarringen ger ju faktiskt möjlighet till en extra funktion med pro och semiprohusen så jämförelsen blir lite löjlig.

2. Det gör jag också men jag hade lite svårt att hitta ett 200 f/2 som ville autofokusera på d700 (för ja även jag använder modern teknik) och samtidigt hade bländarring.

Vill ni diskutera andra objektivfrågor var vänlig gör det i andra trådar!

Jag ber om ursäkt om jag missat vilka saker om dom nya objektiven som får diskuteras här. I min enfald trodde jag att avsaknaden av bländarring på dom nya objektiven hörde hemma här.

Sorry
/Karl

Att Nikon slutat med bländarringar på sina objektiv är inget specifikt med de fyra senast presenterade objektiven utan en generell förändring som pågått sedan 2000. Som sådan bör den sålunda diskuteras i en separat tråd.

Att ta upp en generell och inaktuell fråga i ett specifikt sammanhang för nyheter är inte relevant vare sig på ett möte på jobbet eller i ett nätforum. Det är ju knappast relevant att ta upp avsaknaden av filmlucka i en diskussion om den senast presenterade Nikon DSLR. Var sak på sin plats vid rätt tidpunkt.

Är det nåt sagt om när de nya objektiven skall finnas att köpa?
Så man kan planera in att kränga av lite gamla objektiv i samband/före med detta. :D

Enligt Nikon skall 55-300, 28-300 och 85 finnas i handeln i början av september, 24-120 i slutet av september.

Med tanke på hur många produkter som Nikon för närvarande (och sedan en längre tid!) har svårt att leverera blir det intressant att se om dessa fyra kan levereras utan mankemang. Min bedömning är att alla fyra kommer att bli säljsuccéer och kvantitativt borde de sälja enligt

1) 55-300,

2) 28-300,

3) 24-120,

4) 85/1.4.

Ett av D3100-kiten inkluderar 55-300 (som ett av två objektiv) och D700 kommer att säljas i kit med 28-300. Det är väl heller inte osannolikt att D700 kommer att säljas i kit med 24-120-zoomen.

Frågan är om Nikon den här gången kan undvika en repris från när 18-200-zoomen först introducerades 2005.

Senast ändrad:
Med tanke på hur många produkter som Nikon för närvarande (och sedan en längre tid!) har svårt att leverera blir det intressant att se om dessa fyra kan levereras utan mankemang.
Har suktat efter Nikons telekonverter AF-S TC-20 EIII sedan den kom ut på marknaden i dec förra året, och jag tror att den har varit restad hos alla återförsäjare sedan släppet. Jag tänker inte ställa mig i någon beställningskö, utan vänta tills den hamnar i lager hos någon. Men det verkar som att jag får vänta länge.

Har suktat efter Nikons telekonverter AF-S TC-20 EIII sedan den kom ut på marknaden i dec förra året, och jag tror att den har varit restad hos alla återförsäjare sedan släppet. Jag tänker inte ställa mig i någon beställningskö, utan vänta tills den hamnar i lager hos någon. Men det verkar som att jag får vänta länge.

Ja, jag väntar också liksom många världen över.

Nikons problem med att leverera kameror och objektiv har funnits så länge jag fotograferat digitalt med Nikon dvs 2004. Det är därför jag är orolig för att detta mönster kan upprepas igen med de fyra nya objektiven. Vi får se...

Ja, jag väntar också liksom många världen över.

Nikons problem med att leverera kameror och objektiv har funnits så länge jag fotograferat digitalt med Nikon dvs 2004. Det är därför jag är orolig för att detta mönster kan upprepas igen med de fyra nya objektiven. Vi får se...

Har precis fått hem 28-300 objektivet.. Så de nya objektiven finns att få tag på för vanliga dödliga... ;)

Tyvärr har jag inte hunnit testa det än, men den känns "stabil"...
Trög zoom-ring som vissa påpekat..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar