ANNONS
Annons

D90, D300, D2x eller D700, vad köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Horrors

Medlem
Hej, funderar på vad jag ska uppgradera till, och har en mängd frågor:

Har en D80 och funderar så här:

1) D90, fick tipset att det var en bra kamera för hantering av höga ISO-tal, men jag känner att det är lite pengarna i sjön för en kamera som kanske inte blir en så stor skillnad, hur mycket har jag förändrat situationen?

2) D300, då kan jag köpa till batterigrepp och en halv dyr glugg, men hur länge håller D300 innan det börjar bli dags att hitta nytt igen?

3) D2x (begagnad), då kan jag spara pengarna och köpa ljusstarkare gluggar, men får sämre hantering av höga ISO-tal samt en kamera med mycket äldre teknik, kommer den att hänga med i det långa loppet?

4) Eller D700, riktigt dyr, (för min plånbok) men å andra sidan riktigt bra hantering av höga ISO-tal och snabb AF mm., dock inga pengar kvar till ny/nya gluggar (eller mat), å andra sidan också en kamera som kommer hålla länge, teknikmässigt.

Hur ska jag välja? Tänker jag galet någonstans?

Just nu har jag egentligen konstigt nog bara ett objektiv jag verkligen använder (och blivit ordentligt kär i), Sigma 10-20 , hur kompatibelt är det med t.ex. D700 eller D2x?

Den D80 jag har har tjänat mig väl, men den känns inte som att den klarar riktigt det jag behöver.
Jag fotar mest i situationer med dåligt ljus (på natten/kvällen, i tunnlar, mörka rum osv., osv.), och för tillfället mest porträtt och människor, samt en del macro. Nu har jag märkt att det brus som blir med D80 vid höga ISO-tal gör att jag inte kan fånga bilderna som jag vill ha, samt att AF inte är tillräckligt bra i förhållanden med dåligt ljus. Jag känner också att behovet av att snabbt kunna göra omställningar av ISO, WB osv. måste ske snabbare, och möjligheten att skaffa en kamera som jag verkligen inte växer ur på ett tag har även det en väldigt hög prioritet.

Om någon tror sig ha ett svar eller en tanke om detta, snälla hjälp en stackars sate med beslutsångest!
 
Jag bytte från D80 till D300.
Det stod mellan D300 och D700, men jag valde D300 pga ekonomin.

Jag är JÄTTENÖJD!!

Förutom att den inte lirar så bra med min Sigma-glugg :|
 
Det känns som du mest är ute efter att bränna pengar!

Vill du ha möjligheten att filma också så köp D90, men jag tror inte det blir så stor skillnad på bilderna.

Vill du ha en ny fräsch kamera som har lite bättre brusegenskaper och kanske ännu lite bättre autofokus så köp D300, men jag tror inte det blir så stor skillnad på bilderna.

Vill du ha en lite tätare kamera så köp D2x, men då får du inte bättre bilder!

Vill du offra sommarsemestern, leva på nudlar och skorpor så köp D700. Då tror jag att du faktiskt märker skillnad på dina bilder. Jag tänker främst på att det går ju att skruva upp ISO offantligt jämfört med alla DX-kameror. Skillnaden mellan D80-D300 och skillnaden mellan D80-D700 är inte ens jämförbar!
Fast det lär bli nudlar när du sedan ska köpa objektiv också. Tänk på det!

Vidvinkelobjektiv brukar inte funka bra på både DX och FX. Så jag tvivlar på att det funkar på en D700.
En D2x har ju samma storlek på sensorn som din D80, så här borde det funka bra!
 
Med det du beskriver att du fotograferar så är ju svaret D700, för dess hantering av brus vi höga ISO. Bruset, är i min åsikt, snyggare än vad som tidigare visats från DSLR i och med D3/D700.

// Maxe
 
Om någon tror sig ha ett svar eller en tanke om detta, snälla hjälp en stackars sate med beslutsångest!


Hehe. Har du funderat på vilka brännvidder och objektiv du mest behöver i lågljussituationer? I många tillfällen ger VR/SR/IS lägre brus i slutresultat än vad skillnaden brusbild är mellan tex FF och APS-C. Kanske är det någon Sony eller Pentax det som skulle göra dig lyckligast?
 
Köpte min D700 i måndags. Gick från D70, stort steg. Jag är väldigt nöjd och kommer aldrig ångra mig. Dyr i och för sig, men.... i längden.

mvh
Joel
 
Tomas1972
Eller kanske ett stativ?

Det har jag, men ibland måste man hålla ner slutartiden. Då hjälper inte stativ.

Tomas1972 Det känns som du mest är ute efter att bränna pengar!

Vill du ha möjligheten att filma också så köp D90, men jag tror inte det blir så stor skillnad på bilderna.

Vill du ha en ny fräsch kamera som har lite bättre brusegenskaper och kanske ännu lite bättre autofokus så köp D300, men jag tror inte det blir så stor skillnad på bilderna.
Hehe, ja, jag förstår att det kan låta så, men jag är inte intresserad av att köpa dyra kamerahus bara för att. Jag kanske formulerade mina frågor lite fel. Min D80 har jag gärna kvar, men faktum kvarstår att jag måste göra något för att kunna ta dom bilder jag vill. Det är också därför jag undrar om det skulle göra någon skillnad i t.ex. AF, ISO hantering och dyl, för att få reda på om det skulle vara en hållbar lösning på problemet. Därför undrar jag just det, om det ens skulle spela någon roll med nytt kamerahus, jag skulle vara mycket tacksam för den som kan rekommendera ett bra och prisvärt all round objektiv som skulle kunna hjälpa min situation. Alla förslag välkomnas. (Det kändes lite långt att inkludera alla dom funderingarna också...)

Har funderat mycket fram och tillbaka på hur nytt/nya objektiv skulle kunna hjälpa mig, men faktum är att jag är ordentligt osäker på hur jag bör tänka. Och vad som är värt pengarna eller inte. Har kikat på Nikkor 18-200/3,5-5,6G IF ED VR, tänkte att det kanske är ett bra, mångsidigt objektiv som även ger möjlighet att hitta fram till vilket behov jag har för ett tele. (Dessutom VR) Men är det vettigt, eller finns det något som folk rekommenderar hellre än detta?

jofawe
Jag bytte från D80 till D300.
Det stod mellan D300 och D700, men jag valde D300 pga ekonomin.

Jag är JÄTTENÖJD!!

Förutom att den inte lirar så bra med min Sigma-glugg :|

Jaså, förklara gärna mer, vad är skillnaden anser du? Varför/på vilket sätt fungerar inte din Sigma lika bra?
 
1. Ditt Sigma är inte kompatibelt med D700. Sigmat är designat för en APS-C sensor. D700 har en större sensor...

2. D300 och D90 har i princip samma brusegenskaper på höga iso som i sin tur är ett till två steg bättre än din D80. D2X är avsevärt sämre på +iso800

3. Upp till iso800 skulle jag säga att bildkvaliteten är likvärdig i praktiken. Finns garanterat en och annan som kommer att bita mig nu och hävda att D2X är kass. Jag har en helt annan uppfattning. Upp till iso800 anser jag att den klarar galant i praktiken. Med praktik avser jag utskrifter. På skärmen i 100% så är det stora skillnader. Men nu var det speciellt under dygnets mörka timmar du tänkt dig att plåta så glöm D2X.

4. Snabbast AF har, enligt min uppfattning, D2X i de flesta fall med D300 hack i hälarna. D700 kan jag inget om....men enligt rapporterna så är den snabbare än D300 men långsammare än D3. D300 kan vara väl så snabb som D2X men kräver mer av användaren för att få upp farten.......
 
Jag gick i precis samma tankar som du! Har en D80, klurade på en D90, D300 alt. D700. Jag har detta som en hobby, är i grunden nöjd med min D80. Men precis som du så saknade jag lite vid dåliga ljusförhållanden.

D700, föll bort i det här läget pga kostnaden. Och då totalkostnaden för hus och nya gluggar.
D300, föll också delvis bort pga kostnaden och att jag inte behöver vädertätning och är van/nöjd med D80 funktionerna.

Så mitt val blev D90, som jag är supernöjd med! Bytter som sagt just pga ISO och den är bra! Körde en session igår, på ISO 3200, dåligt med ljus. Tänkte att det här blir brusigt. Men ack vad jag bedrog mig. Väldigt lite brus, om man inte drar upp bilden rejält men....

Så, min tanke är; att om du inte plåtar i dåligt väder, inte har det som yrke, är i grunden nöjd med din D80, ja då kommer D90 att göra dig glad! Lägg hellre pengar på en optik till ;-)
 
Oj.

Hej, hej.
Hade bestämt mig för att satsa på ett objektiv med bra omfång vad gäller brännvidd. (Nikkor 18-200 f3,5-5,6.)
(Och hade helt avskrivit D300, D90, D700 och D2x, särskilt de tre sistnämnda.)
Åkte till Älvsjö (fotomässan) för att kolla lite på utställningar och liknande, och om det eventuellt fanns någon som kunde erbjuda det till bra pris.
Sagt och gjort, njöt av dom härliga utställningarna, klämde lite på några Canon, bara för att, och hittade min Nikkor. Men jag var inte helt säker på om det var värt det.
Då råkade jag se att det fanns ett erbjudande på denna plus D300...
Efter mycket funderande gick jag med fjärilar i magen och nappade på erbjudandet...
Det har inte gått mer än några timmar än, men jäklar! Den är ju helt otrolig. Vilken kamera, tror inte att jag kommer ångra mitt köp på länge, verkligen ett stort steg uppåt och framåt för min del.
Det kostade på, men det känns helt rätt trots allt.
Allt som allt blev det en överraskande dag...

Tack så mycket till er alla som visade sånt intresse och skrev inlägg, det uppskattades mycket. Kul att det finns trevliga människor att bolla ideér med när det behövs.
 
Jag hade D50 tidigare och uppdaterade till D300 för några månader sedan. Fotar och säljer en hel del bilder, så den var helt enkelt helt slut. D50 används dock fortfarande i många sammanhang. Men inte vet jag om mitt fotande har revolutionerats så mycket pga detta byte. Men visst är det skillnader och visst är jag väldans nöjd med D300. Men vad kameran behöver kunna eller inte beror vad du vill fota och i vilka situationer. Ett objektiv med sk dålig ljusstyrka är ju inte ett dåligt objektiv i de situationer man ändå vill ha bra skärpedjup. En kamera som klarar 9bps är ju onödigt om man mest fotar macro. En kamera som klarar bruset trots höga ISO-tal är onödigt om du har ett stativ och/eller där motivet ändå står still eller om man inte behöver frysa rörelser i sämre ljusförhållanden. En kamera med många megapixlar är ju mindre viktig om man mesta har bilderna i datorn eller bara skriver ut i 10x15cm, osv, osv, osv.

Tycker nog att det minst sagt råder teknikhysteri. På gott och på ont. Folk mäter, kollar, testar och drar sin egna slutsatser för det behov just de själva har. Men hur relevant det är egentligen med alla finesser, dynamik, teknik, brus, bps, osv, osv.....det vet bara den som använder kameran.

Och det som jag saknade i D50:n var:
Väder tåligare.
Ljusmätningsratt på utsidan.
Fokus områdesratten på utsidan.
Fler BPS (men det gäller endast och bara när jag fotar trav. Aldrig annars)

Vad saknar du i D80:n?
När,i vilka situationer tror du att du kommer ha nytta av i en ny kamera?
 
Dina behov stavas D700. Med dess stora ljusa sökare kan du ganska enkelt fokusera manuellt och då öppnar sej en hel värld av relativt billiga begagnade manuella Nikkor av riktigt hög klass, som dessutom i många fall är ljusstarkare än dom fasta AF-gluggarna.
Jag hade AF 20/2,8 (vilket är kraftig vidvinkel på FF), sedan investerade jag i ai 16/2,8, ai28/2, ai50/1,2 och ai135/2 till en mycket rimlig penning.
Jag bytte bort min D300 mot D700 och har inte ångrat det en sekund!

Mat?? Vatten och havre är billigt och inte så tokigt faktiskt:)

/K
 
Ring Nikon eller viktväktarna. En D700 som bantningskur......

Verkar som flera inte noterat att Arvid köpte D300 med 18-200 på Fotomässan, så matfrågan är löst... Egentligen, med tanke på allt som lockar på den där förbenade mässan, borde de ha ett ställ med snabbnudlar också för de som förköper sig.

Själv köpte jag en SB-900 som jag kanske borde avstått från. "Mässerbjudande"! Jäkla mässa! Jäkla Paul som satte igång 900-febern!
 
Verkar som flera inte noterat att Arvid köpte D300 med 18-200 på Fotomässan, så matfrågan är löst... Egentligen, med tanke på allt som lockar på den där förbenade mässan, borde de ha ett ställ med snabbnudlar också för de som förköper sig.

Själv köpte jag en SB-900 som jag kanske borde avstått från. "Mässerbjudande"! Jäkla mässa! Jäkla Paul som satte igång 900-febern!

Salta ordentligt på gröten, då går det inte åt så mycket!

/K
 
Mmm.. med lite surfande märker man lätt hur många som sitter i samma tankar som en själv. I mitten av januari ska jag iväg och jobba som volontär under 6 veckor i ett av Sydafrikas naturreservat. Många fotosessioner kommer ske i gryning och i skymning så en bättre hantering av höga iso-tal vore välkommet. Jag sitter med en D70s idag och D300 har jag haft som potentiell kandidat samtidigt som D90 finns där, till en bra billigare penning. Ända far tankarna iväg till D700 men det är alldeles för mycket pengar. Nöja mig med D70n, ev komplettera med en telezoom och invänta att D700 faller i pris, se vad som kommer vid nästa release. Eller då köpa ett nytt hus..
Någon som tror att D70s klarar av jobbet med 70-200 bländare 2,8 och då möjligen tilltänkta Sigmas 100-300 bländare 4???

// Roger
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.