ANNONS
Annons

D850 rövarpris

Produkter
(logga in för att koppla)
Debatten förblindas väl också av det faktum att kameran ger ytterligare lite prestanda om man köper tillbehör för ca 10000 kr. Dvs Batterigrepp, batteri och laddare. Om den möjligheten inte fanns utan att alla fick nöja sig med 7 bilder / sekund så är trots allt 40000 kr hyfsat bra pris för en kamera med de specar D850 innehar. För ytterligare 2 bilder / sekund och bättre livslängd på batteriet är 50000 kr rätt dyrt.

Sen så tror jag fortfarande att af kommer vara sämre än den på D5. Framför allt fokuspunkterna utåt kanter o hörn. Men vi får se. I allt annat verkar den ju vara det bästa som gjorts hitills

Ja det blev en stor och viktig sak när D500 klarade 10bps nästan avgörande för att lockas till köp, visserligen stor skillnad att skyffla med 45mp, 7bps kan räcka gott, men det är detta med att ju mera bps en kamera klarar och man även avbryter efter 3-4 skott så har man uppnått kanske en avgörande skillnad att hitta just det där rätta ögonblicket, för 3-4 bilder avlossas på mindre än 0,5 sek om kameran klarar 10bps på 1 sek.

Nja, den gör det med bedrövlig sökaruppdatering. Vill man ha en sökare som faktiskt visar vad man fotar så får man gå ned till 8 bilder/sek. Och vill man använda bländare mindre än f/3,5 (vilket ju inte är ovanligt med teleobjektiv) har man inte längre snabb PDAF via den separata sensorn utan är hänvisad till sensorns AF som är lite sisådär på att följa någonting.

Dessutom är bufferten inte allt för stor och det tar dryga halvminuten att tömma den till de snabbaste minneskorten A99 II kan använda (varför den med sitt rymliga kamerahus inte fick XQD är ju ett mysterium).

Och på tal om batteri, se på CIPA-siffrorna så ser man ett av prisen för att vara snabb med små batterier.

Processa datamängderna är nog inte den stora flaskhalsen, snarare att få ut dem från sensorn. Men även när vi tittar på datamängderna haltar jämförelsen lite. Så vitt jag vet växlar A99 II (på samma sätt som A9) ned till 12 bitar under serietagning så i själva verket skyfflar den väsentligt mindre data per sekund än D850.

Men huvudpoängen är vi nog hyfsat ense om - det finns ett antal orsaker att A99 II sällan nämns när man jämför D850 med konkurrenter.

Det slår mig att om D850 är så kraftfull med 14 bit att skyffla, så går det att välja mellan 12 eller 14 bit också om man vill, borde inte då D850 klarar betydligt mera än 7 bps med invalt 12 bit.

Mitt gamla MB-D10 med 8xNiMh gav D300 de xtra 2 bps man kunde få ur den. Kunde det ev vara så med MB-D18 också? Har för mig att man kunde läsa på vissa ställen att det endast var EL4 batteriet som ökade farten på den kombon, vilket inte stämde.

Det slår mig att om D850 är så kraftfull med 14 bit att skyffla, så går det att välja mellan 12 eller 14 bit också om man vill, borde inte då D850 klarar betydligt mera än 7 bps med invalt 12 bit.

Nja, som jag uppfattar det så är nog datautläsningen från sensorn oförändrad, bara det att det sparas mer kompakt. Det ger mindre filer (och därmed större buffert), men för sensorn är det ingen skillnad = samma framerate.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar