Annons

D850 först att nå 100 poäng

Produkter
(logga in för att koppla)

Siffror är verkligen inte allt. Med tanke på att det överhuvudtaget inte är klart vad DxOs siffror står för blir det inte lättare heller...

Framförallt tänker jag på att DxO inte detekterar dual gain hos sensorn, vilket är väldigt tydligt i graferna från Bill Claff för både D500 och D850:
http://www.photonstophotos.net/Charts/PDR.htm#Nikon D500,Nikon D850

Men även att D5 får nästan sämst i klassen för sportfoto bland fullformatarna borde göra att det ringer en klocka någonstans...

Mitt inlägg gällde att A7R2 var fortfarande ett bättre val för nattfotografer.
Inte Deep Sky Object fotografer där Pacman är monster i deras universum (om man nu fotar mer åt det vetenskapliga hållet än den konstnärliga). Nu fotar jag också DSO, men det är främst Astroscape jag fotar. Där är Star Eater problemet inte så påtaglig, om ens synbart såvida man inte gör en jämförandetest med en modell som har den gamla Firmware intakt i 1:1 vy. Även om jag själv inte märker det allt för mkt på mina bilder så önskar jag såklart att deras hårda spatiala brusreducering ska kunna avaktiveras när man så känner för.

Nattfotografering behöver inte bara innefatta stjärnor. Det kan vara exempelvis norrskensfotografering eller nattstadsmiljö där kortare slutartider, högre ISO är av högre prio än lägre ISO och stativ.

Med DxOs poängsättning bör man alltid ta med nypa salt. Däremot säger deras grafer ihop med http://www.photonstophotos.net mer än simpla slutpoäng.
DxOMarks grafer säger D850 är bättre än A7R2 på DR under ISO800. Resten är A7R2 bättre på utom ISO64 som den saknar.

Detta var poängsättningen på sensorn. Sen ska man aldrig blunda för resten. En kamera är inte bara en sensor. Men som en polare överväger att uppgradera till en D850 för 35kkr eller en A7R2 för 24kkr (19kkr för gråimport). Stor prisskillnad. Det får en o fundera vad i en kamera och system som är prioriterad.

/Stefan

Mitt inlägg gällde att A7R2 var fortfarande ett bättre val för nattfotografer.
Inte Deep Sky Object fotografer där Pacman är monster i deras universum (om man nu fotar mer åt det vetenskapliga hållet än den konstnärliga). Nu fotar jag också DSO, men det är främst Astroscape jag fotar. Där är Star Eater problemet inte så påtaglig, om ens synbart såvida man inte gör en jämförandetest med en modell som har den gamla Firmware intakt i 1:1 vy. Även om jag själv inte märker det allt för mkt på mina bilder så önskar jag såklart att deras hårda spatiala brusreducering ska kunna avaktiveras när man så känner för.

Nattfotografering behöver inte bara innefatta stjärnor. Det kan vara exempelvis norrskensfotografering eller nattstadsmiljö där kortare slutartider, högre ISO är av högre prio än lägre ISO och stativ.

Med DxOs poängsättning bör man alltid ta med nypa salt. Däremot säger deras grafer ihop med http://www.photonstophotos.net mer än simpla slutpoäng.
DxOMarks grafer säger D850 är bättre än A7R2 på DR under ISO800. Resten är A7R2 bättre på utom ISO64 som den saknar.

Detta var poängsättningen på sensorn. Sen ska man aldrig blunda för resten. En kamera är inte bara en sensor. Men som en polare överväger att uppgradera till en D850 för 35kkr eller en A7R2 för 24kkr (19kkr för gråimport). Stor prisskillnad. Det får en o fundera vad i en kamera och system som är prioriterad.

/Stefan

Jag tycker i alla fall det låter som A7Rii är olämplig för nattfoto/astrofoto.

För att återgå till D850: Den har bakbelysta knappar, något jag har saknat sedan D4. (jo jag fotar gärna på natten, kör lågiso även då.)

Den har väl varit ute i två år nu...A7Riii hinner nog före ;-)

(mer sony än nikonsnack...)

A7RII ligger närmast med aktuella pixelmängder, och D850 kommer att få gå många ronder mot Canons bästa, även om det är olika typer av kameror, kommer D850 att visa mer detaljer än 5DSr med 50Mp tex, många är intresserade av att veta sådant. Personligen tycker jag att spegellösa/DSLR är två olika fåglar med olika begåvningar.

A7RII ligger närmast med aktuella pixelmängder, och D850 kommer att få gå många ronder mot Canons bästa, även om det är olika typer av kameror, kommer D850 att visa mer detaljer än 5DSr med 50Mp tex, många är intresserade av att veta sådant. Personligen tycker jag att spegellösa/DSLR är två olika fåglar med olika begåvningar.

Nu har jag ju Nikon så jag är partisk men att välja mellan 46MP och högt DR, och 50MP och lågt DR är för mig inget svårt val.

Men d850 är onekligen ett bra val för de som vill hålla kvar till Nikon och fortsätta uppgradera i deras märke.

Nu tar jag själv DxO med en stor nypa salt, men att den fått högsta poäng där är nog inte den enda orsaken till det stora intresset. Vet ett antal Canonfotografer som är seriöst intresserade av att skaffa en D850. Även läst att en känd Sonyfotograf här på Fs är klart intresserad av att byta från Sony E till Nikon F med D850. Så intresset för nya D850 verkar ändå hyfsat stort även lite utanför dagens Nikon-fotografer.

Nu har jag inte fotat med den själv än, men det känns och verkar på många som gjort det som om Nikon fått in en riktigt bra balanserad maskin, och nära fullträff där.

Nu tar jag själv DxO med en stor nypa salt, men att den fått högsta poäng där är nog inte den enda orsaken till det stora intresset. Vet ett antal Canonfotografer som är seriöst intresserade av att skaffa en D850. Även läst att en känd Sonyfotograf här på Fs är klart intresserad av att byta från Sony E till Nikon F med D850. Så intresset för nya D850 verkar ändå hyfsat stort även lite utanför dagens Nikon-fotografer.

Nu har jag inte fotat med den själv än, men det känns och verkar på många som gjort det som om Nikon fått in en riktigt bra balanserad maskin, och nära fullträff där.

Absolut. Tror det är helt suverän kamera.
De där med Sony E avhoppare... Jag skulle nog ta o vänta lite till ifall Sony släpper deras A7III och A7RIII. Tiden är ju rätt för deras släpp. Deras A9 är ju galet bra och den är väl Sony motsvarighet till D5 och 1DXII.
Såvida såklart de inte har så mkt investerat i systemet. Då är det alltid lätt att hoppa från märke till märke.

För mig var valet enkelt när jag väl hoppade av Canontåget.

/Stefan

Känns som att min D800E hänger med åtskilliga år till, med tanke på hur lite jag använder den;

Bilagor

• Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    36.8 KB · Visningar: 93
Under andra perioder i trådarna här när några blir lite mera exalterade av en ny kamera, så kan svaren vara annorlunda och mera av typen att ingen kamera är bäst på allt, tycker det är ganska lätt att se att allt flera kompletterar med en lättare APS-C och ofta en Fuji, man har kvar sina FF som en trygghets bas för man har som oftast köpt på sig ett antal objektiv, hur mycket damm FF-kameran samlar på sig där i skåpet varierar bland ägarna och om man ändrat på sina fotovanor påverkar också hur man går vidare med eventuella nyköp av kamera.

D850 blir ju inte billig om det är ett första köp där någon startar från 0-utrustning, att den inte är den dyraste är väl bra i sig, men det kostar i dag om man vill ha det senaste i kameraväg.

Tänkte mer att A7R2 är 2 år gammal och A9 är ny. Det betyder att A7III och A7R3 kommer ärva en del från A9. Och sett ur ryktena och tidsperspektiv så kommer dessa snart.

Hoppas för allt i världen att dom får USB 3 och XQD-kort och dubbla kort platser, A7RIII kan bli specialaren med 60+ Mp och därför bli en dyr rackare, men säkert en fin bildmaskin. A73 hoppas man på något konsument vänligare pris, så den kan tyvärr också sakna en del, inte förvånad om den får bara en kortplats tex.

Sonys enorma envishet att alla kameror skall vara så små som kortlekar är ju bort i tok, gärna några mindre men inte alla, Sony säger att A9 är för liten för XQD kort, bara det borde ringa varnings klockor.

Nikon ägare är mindre intresserade av Sony, gillar stabila större tyngre modeller, Canon ägare kan skruva på sina egna objektiv med adapter och ge hyggligt resultat och lockar lite mera.

Tänkte mer att A7R2 är 2 år gammal och A9 är ny. Det betyder att A7III och A7R3 kommer ärva en del från A9. Och sett ur ryktena och tidsperspektiv så kommer dessa snart.

Precis som man inte kan förvänta sig att D850 motsvarar en D5, så tror jag att man gör sig själv en stor björntjänst om man förväntar sig att en A7Rmk3 kommer att motsvara en A9.

Det finns en orsak till att Pro-kameror (och dit kan man nästan räkna A9, trots en del missar) kostar bra mycket mer än normala kamerahus.

Precis som man inte kan förvänta sig att D850 motsvarar en D5, så tror jag att man gör sig själv en stor björntjänst om man förväntar sig att en A7Rmk3 kommer att motsvara en A9.

Det finns en orsak till att Pro-kameror (och dit kan man nästan räkna A9, trots en del missar) kostar bra mycket mer än normala kamerahus.

Så skrev jag inte. Jag menar ju knappast att man döper om A9 till A7R3. Jag skrev att man kan förvänta sig arv från äldre modeller till nya. Så är det ju för alla märken. Sen hur mkt och vad som ärvs får man se. Men jag förväntar mig bättre spec på A7R3 än A7R2. Och blir det det så blir ju den en monsterkamera. Så jag menar att de som tänkte byta från Sony FF till d850 bör kanske vänta vad som väntar runt hörnet. Den är rätt nära.

Så skrev jag inte. Jag menar ju knappast att man döper om A9 till A7R3. Jag skrev att man kan förvänta sig arv från äldre modeller till nya. Så är det ju för alla märken. Sen hur mkt och vad som ärvs får man se. Men jag förväntar mig bättre spec på A7R3 än A7R2. Och blir det det så blir ju den en monsterkamera. Så jag menar att de som tänkte byta från Sony FF till d850 bör kanske vänta vad som väntar runt hörnet. Den är rätt nära.

Varför? D850 är ju den bästa i segmentet just nu. A9/D5 är andra kameror och några namnbyten där lär inte hända, det är helt olika målgrupper.

Med samma resonemang ska man vänta på D850s, och D900...

Känner en fotograf som väntat i många år på att Canon skulle komma i fatt. Han byter nu.

Varför? D850 är ju den bästa i segmentet just nu. A9/D5 är andra kameror och några namnbyten där lär inte hända, det är helt olika målgrupper.

Med samma resonemang ska man vänta på D850s, och D900...

Känner en fotograf som väntat i många år på att Canon skulle komma i fatt. Han byter nu.

Att uppgradera sig kontinuerligt inom samma märke är nog vanligt. Att byta system är mer ovanlig. Då är kompletera i ett nytt vanligare. Jag känner en som byter kamera minst 1g/år och han bryr sig inte om det är från Canon till Nikon eller från D5 till D700. Han bara gör det. Han har väl abstinens. Dessutom en mkt bra förhandlare inom begagnat segmentet så han gör nog mer eller mindre vinst hela tiden.
Ett systembyte för de flesta är ett stort hopp, andra har kanske bara ett objektiv så det kvittar för dom.
Men att byta/uppgradera tycker jag man alltid ska väga fördelar och nackdelar. Vet man dessutom att det snart är dags för en ny modell ska komma kanske man ska ha is i magen. De flesta toppmodeller uppdateras sina modeller sällan. Hur stort hopp vet jag inte för Sony eller Nikon. Men Canon är väl 3-4 år mellan varje toppmodell?
Nu vet jag inte vad för kameramodell dessa personer hade och vilka anledningar man sneglar på D850. Kanske har dessa väntat flera år. Kanske har de precis köpt, vad vet jag. Jag bara vet att man bör inte göra något förhastat, såvida man inte man bryr sig så mycket förstås.
Dessa får förstås byta precis när dom vill. Jag bryr mig inte för jag känner dom inte, men hade det varit en nära vän eller en främling som rådfrågar mig så är det detta svar jag hade gett dom.
Vänta, fundera, väg för och nackdelar. Vad har du, vad behöver du vad saknar du, känns en bra i handen etc etc.
Min rekommendation hade absolut inte varit.. Ja den har högsta poäng på DxOMark. Bara gå o köp!

För att avsluta min del i denna tråd. Jag tycker det är roligt att D850 fått 100 poäng. Men jag tycker bättre om att se på helhet. För DxOMarks del så är för mig helheten att ser deras olika diagram, för de graferna säger mer än slutpoängen. Och än en gång, det är inte många alls kommer ens i närheten att utnyttja sensorernas potential. Finns de som t.o.m. missbrukar dom så man kräker. Sen de som kan utnyttja sensornas potential, vet också deras gränser och i många situationer vet de, kan och gör så att de kommer förbi hindrena.
För den begränsande faktorn är oftast inte utrustningen utan fotograferna själva.

/Stefan

Senast ändrad:
Att uppgradera sig kontinuerligt inom samma märke är nog vanligt. Att byta system är mer ovanlig. Då är kompletera i ett nytt vanligara Jag känner en som byter kamera minst 1g/år och han bryr sig inte om det är från Canon till Nikon eller från D5 till D700. Han bara gör det. Han har väl abstinens. Dessutom en mkt bra förhandlare inom begagnat segmentet så han gör nog mer eller mindre vinst hela tiden.
Ett systembyte för de flesta är ett stort hopp, andra har kanske bara ett objektiv så det kvittar för dom.
Men att byta/uppgradera tycker jag man alltid ska väga fördelar och nackdelar. Vet man dessutom att det snart är dags för en ny modell ska komma kanske man ska ha is i magen. De flesta toppmodeller uppdateras sina modeller sällan. Hur stort hopp vet jag inte för Sony eller Nikon. Men Canon är väl 3-4 år mellan varje toppmodell?
Nu vet jag inte vad för kameramodell dessa personer hade och vilka anledningar man sneglar på D850. Kanske har dessa väntat flera år. Kanske har de precis köpt, vad vet jag. Jag bara vet att man bör inte göra något förhastat, såvida man inte man bryr sig så mycket förstås.
Dessa får förstås byta precis när dom vill. Jag bryr mig inte för jag känner dom inte, men hade det varit en nära vän eller en främling som rådfrågar mig så är det detta svar jag hade gett dom.
Vänta, fundera, väg för och nackdelar. Vad har du, vad behöver du vad saknar du, känns en bra i handen etc etc.
Min rekommendation hade absolut inte varit.. Ja den har högsta poäng på DxOMark. Bara gå o köp!

För att avsluta min del i denna tråd. Jag tycker det är roligt att D850 fått 100 poäng. Men jag tycker bättre om att se på helhet. För DxOMarks del så är för mig helheten att ser deras olika diagram, för de graferna säger mer än slutpoängen. Och än en gång, det är inte många alls kommer ens i närheten att utnyttja sensorernas potential. Finns de som t.o.m. missbrukar dom så man kräker. Sen de som kan utnyttja sensornas potential, vet också deras gränser och i många situationer vet de, kan och gör så att de kommer förbi hindrena.
För den begränsande faktorn är oftast inte utrustningen utan fotograferna själva.

/Stefan

Jag har redan köpt D850 och jag har kollat noga på A7Rii flera gånger. Jag har också fotat med Nikon och Canon parallellt och känner mig trygg i mitt val.

Du säger att modellerna uppdateras var 3:e-4:e år. Hur länge ska man vänta tycker du? Jag har väntat 3 år. Känns lagom med uppgradering.

Den begränsande faktorn för mig är handhavandet, jag tar helt enkelt bättre bilder med Nikon.

Stefan, jag vet att du använt Canon innan, och ofta starkt och lojalt försvarat det systemet. Vet också om att du sålt din Canonutrustning, och gått över till Sony, som du (numera) försvarar och promoterar stenhårt. Det är fint att tro mycket på sina egna köp och system, men det skadar inte att ibland tona ner det religiösa. Trist när allt bara skall gå ut på att vara varumärkskrig där man (av osäkerhet på sina egna inköp och val, eller annat psykologiskt behov) hela tiden skall kriga för ”sitt” varumärke, istället för att se lite mera praktiskt och balanserat på det hela.

Vi har redan nog av religiösa och dogmatiska krig i världen. Vi behöver inte fler.

Jag känner en som byter kamera minst 1g/år och han bryr sig inte om det är från Canon till Nikon eller från D5 till D700. Han bara gör det.

Det hade varit lite kul om man kunde göra så, alltså inte en gång per år då men när det behövs.
Kanske om man ägde objektiv redan från alla system och sedan bara byta eller köpa på sig en ny kamerakropp. Man kan ju ha kvar de kameror man använt tidigare också.

Själv väntar jag nog på en D760 eller en i liknande storlek/ viktklass men samtidigt mer pro byggd.
Älskar hur D800 serien är byggd men inte att de är så biffiga och tunga. Älskar samtidigt min D750 men den kunde vara bättre och häftigare byggd.

Själv väntar jag nog på en D760 eller en i liknande storlek/ viktklass men samtidigt mer pro byggd.
Älskar hur D800 serien är byggd men inte att de är så biffiga och tunga. Älskar samtidigt min D750 men den kunde vara bättre och häftigare byggd.

Haha. Hur man än vänder sig har man ändan bak eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar