Mitt inlägg gällde att A7R2 var fortfarande ett bättre val för nattfotografer.
Inte Deep Sky Object fotografer där Pacman är monster i deras universum (om man nu fotar mer åt det vetenskapliga hållet än den konstnärliga). Nu fotar jag också DSO, men det är främst Astroscape jag fotar. Där är Star Eater problemet inte så påtaglig, om ens synbart såvida man inte gör en jämförandetest med en modell som har den gamla Firmware intakt i 1:1 vy. Även om jag själv inte märker det allt för mkt på mina bilder så önskar jag såklart att deras hårda spatiala brusreducering ska kunna avaktiveras när man så känner för.
Nattfotografering behöver inte bara innefatta stjärnor. Det kan vara exempelvis norrskensfotografering eller nattstadsmiljö där kortare slutartider, högre ISO är av högre prio än lägre ISO och stativ.
Med DxOs poängsättning bör man alltid ta med nypa salt. Däremot säger deras grafer ihop med
http://www.photonstophotos.net mer än simpla slutpoäng.
DxOMarks grafer säger D850 är bättre än A7R2 på DR under ISO800. Resten är A7R2 bättre på utom ISO64 som den saknar.
Detta var poängsättningen på sensorn. Sen ska man aldrig blunda för resten. En kamera är inte bara en sensor. Men som en polare överväger att uppgradera till en D850 för 35kkr eller en A7R2 för 24kkr (19kkr för gråimport). Stor prisskillnad. Det får en o fundera vad i en kamera och system som är prioriterad.
/Stefan