Annons

D850 först att nå 100 poäng

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det var väl dags att Sony a7rII fick lämna över efter 2 år på tronen

Ja fast den hänger med förvånansvärt bra när man kollar dom olika parametrarna var för sig, tex Lowlight sport. D850 håller ställningarna vid bas-iso med 14,8 i DR vilket oroade vid förhands spekulationerna.

Onekligen. Synd bara att Fujifilm gått om Nikon i försäljning.

Har Nikon backat då i sin 3 och 5000 serie, på spegellösa Nikonfronten fins inte så mycket att välja på, man drog som bekant tillbaka 3 modeller som var tänkta att komma, fast det var väl med 1 tums sensor.

Onekligen. Synd bara att Fujifilm gått om Nikon i försäljning.

Du tänker nog på Sony som för ett drygt halvår sedan kröntes nummer två vad gäller sålda digitala fullformat/småbilds systemkameror under en viss given period.

Annars krävs tydlighet vad man pratar om. Fujifilm har en större bredd av produkter i sitt sortiment än vad Nikon har, vad jag vet. Som jag förstår Fujis pajdiagram för bokslutet 2016 så är Fuji X-systemet bara värt cirka 4% av företagets intäkter.

Vad hade du i åtanke? För snackar vi om Nikon F kontra Fuji X som system så är ju Fuji X fortfarande i sin linda, även för hur aktuella och vanligt förekommande de kan upplevas i vissa cirklar.

Konstigt nog är A7R2 fortfarande ett bättre val för nattfotogragering med DxO mark tester.
Men d850 är onekligen ett bra val för de som vill hålla kvar till Nikon och fortsätta uppgradera i deras märke.

Senast ändrad:
Konstigt nog är A7R2 fortfarande ett bättre val för nattfotogragering med DxO mark tester.
...

Inte konstigt, D810 och nu D850 är bäst på lågiso, inte högiso.

Astrofoto ligger högre och dessutom spelar brus och värmekänslighet in. Dxo mäter knappast temperaturen på sensorn och störningar därav, eller har jag missat det?

Var det förresten inte du som tog upp att Sony äter stjärnor, dvs något som knappast kan vara bra när man håller på med astrofoto? Kanske inte gällde just A7Rii.

Edit:
https://petapixel.com/2017/05/04/star-eater-issue-no-longer-recommend-sony-cameras-astrophotography/

Men det stod kvar att det kanske inte gällde A7RII ...

Är det något problem du tycker ska fylla tråden?

Det var A7Rii som därmed synnerligen olämplig för astrofoto som Stefan håller på med.

Fast nu var det D850 vi pratade om och den verkar vara bäst på allt ;-) Den överträffar i alla fall mina förväntningar.

Ja det är lugnt grabbar, D850 är bättre på 10 andra punkter än A7RII. Talas om att FW är på gång vad gäller Astro-foto till flera Sony-modeller

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar