Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800 + 50 mm: Hur långt kommer jag? Hjälp tack!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag körde med Contax RTS III och 50/1,8 i tjugo årså nog klarar man sig låmgt med en sån kombination om man tar porträtt och resefotografering. Behöver man vidare vinklar så kan man ju alltid sticha ett par bilder och dessutom med en 800:a kan man ju beskära en del oxå...

Vad man behöver för objektiv kan man bara själv svara på skulle jag tro. Men jag tror att det är minst lika vanligt att vi skaffar oss fler gluggar än vad vi behöver än tvärt om. En fördel, åtminstone för mig, med att "begränsa" sig med en brännvidd i närheten av normalbrännvidden alltså 35 mm eller 50 mm för småbildsformatet är att man anpassar sitt seende så att, åtminstone jag, hittar och tar fler bra bilder eftersom jag så att säga jobbar in utsnittet i ryggmärgen. Men om jag skulle välja endast en glugg till en D800 skulle jag förmodligen lägga slantarna på en riktigt bra 35:a, fast det kostar en hel del förstås.

När det gäller D800:an så ser jag den stora fördelen främst i att den har ett mycket bra do på låga iso, samtidigt som den presterar ungefär lika bra som till exempel D4 på höga iso om man skalar bilderna till samma utskriftsformat. Själv kör jag Canon 5D Mk2 så detta är inte någon D800 reklam, även fast jag ser att Nikon (Sonys sensorer) för närvarande tagit ledartröjan med ganska bred marginal.

Tja!

Har tyvärr inte tid att läsa alla svar men här är mina 50 cent.

Jag körde länge på bara D700 och 50mm. Det är ett perfekt sätt att lära dig komponera rätt och lära dig att använda din kamera. 50mm är som 35mm typ på din d7000.

Go for it, finns ingen bättre göra all setup.

Lycka till!

Du hittar många bilder takna med 50mm 1.4 på min hemsida.

http://stefanhellberg.com

Tja!

Har tyvärr inte tid att läsa alla svar men här är mina 50 cent.

Jag körde länge på bara D700 och 50mm. Det är ett perfekt sätt att lära dig komponera rätt och lära dig att använda din kamera. 50mm är som 35mm typ på din d7000.

Go for it, finns ingen bättre göra all setup.

Lycka till!

Du hittar många bilder takna med 50mm 1.4 på min hemsida.

http://stefanhellberg.com

Håller med ovan angående ett fast objektiv. Om man är van vid en zoom så känns det antagligen begränsande, personligen så skulle jag ta ett par bra fasta över en zoom utan att tveka.

Fina bilder, vilken kamera och tilt-objektiv använde du på bilderna från april?

Håller med ovan angående ett fast objektiv. Om man är van vid en zoom så känns det antagligen begränsande, personligen så skulle jag ta ett par bra fasta över en zoom utan att tveka.

Fina bilder, vilken kamera och tilt-objektiv använde du på bilderna från april?

Tackar! :) tilt-bilderna är tagna med ett Nikon PC-E 45mm f/2.8 på en D700. Kul att du gillar dom.

I stort sätt är alla bilder redigerade med VSCO presets i Lightroom 3.

Primes är det bästa sättet att utvecklas tycker jag. Gör att man verkligen får jobba med tänk och fötter för att komponera bilden. Plus att men ofta får ta sig lite närmre objektet vilket ger en härlig "äkta" känsla.

//Stefan Hellberg
Http://stefanhellberg.com

Tackar! :) tilt-bilderna är tagna med ett Nikon PC-E 45mm f/2.8 på en D700. Kul att du gillar dom.

I stort sätt är alla bilder redigerade med VSCO presets i Lightroom 3.

Primes är det bästa sättet att utvecklas tycker jag. Gör att man verkligen får jobba med tänk och fötter för att komponera bilden. Plus att men ofta får ta sig lite närmre objektet vilket ger en härlig "äkta" känsla.

//Stefan Hellberg
Http://stefanhellberg.com

Ah... sugen på ett tilt-objektiv men de kostar ju en del. Hur är det att köra gatufoto med?

Ah... sugen på ett tilt-objektiv men de kostar ju en del. Hur är det att köra gatufoto med?

Jo, det är en stor investering. Jag gillar det verkligen, helt normalt utan tilt eller shift är det fortfarande ett riktigt bra objektiv med macro. Jag väntar på en tele converter x1.4. Ska bli intressant att se om det ger mig ett 63mm TS-objektiv.

För gatufoto är det toppen, fullt av möjligheter men långsammare än mitt 50mm 1.4. Jag uppskattar det manuella, är skönt att sakta ner lite i dagens digitala spray and pray fotograferande :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar