ANNONS
Annons

Uppgradera från Nikon D7100 till D800E?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har en mycket bra vidvineklzoom som inte funkar på FX och som motsvarar ca 16-24mm på FX, du har en mycket bra 35a som motsvarar normal på FX och en mycket bra 50mm som motsvarar 75mm på FX, en bra porträttglugg. Det täcker upp det mesta på vidvinkel- och upp till kort telesidan. Jag vet inte vad du har för behov men en normalzoom har jag svårt att se behovet av när du har så fina och skarpa objektiv redan, det enda är ju i så fall att det kan vara bekvämt med zoom men det är svårt att hitta något som är lika bra optiskt som det du redan har. En bra telezoom, vad tror du om det? Nikons 70-200/4 tror jag skulle kunna vara ett bra komplement. Då täcker du faktiskt upp det mesta.

/Frode

Mycket bra skrivet Frode. D7100 med de objektiven är en mycket potent utrustning, så det skall vara om det är något annat än bildkvalitet är behovet som ett byte är försvarbart.
Möjlighet till kortare skärpedjup, inställningsmöjligheter utan att gå in i menyer eller liknande.

Att köra en fullformatare i DX-läge tröttnar man ganska snart på. Att hela tiden behöva ta hänsyn till en markeringsruta i sökaren för att se vad som kommer med på bilden är ingen höjdare.

Du har redan nu väldigt bra kamera och objektiv, och jag skulle nog påstå att om man inte själv vet om FF skulle göra nytta, så behöver man det inte ;)

Jag har (under den digitala tiden) gått från APS till FF (och bytt kameramärke) och tillbaks till APS (fast har fullformataren kvar). Det är endast i undantagsfall jag saknar FF när jag fotograferar med min lilla kamera.

Det är dock förstås kul med nya prylar, men det är långt från alltid bildresultaten är värt den extra kostnaden för att byta (sa han som köpt kameraprylar för långt mer än någon vettig person gör).

En sak som inte har nämnts här, eller i den fina länkade artikeln, är sökaren. För mig som fotar huvudsakligen manuellt är det en av de stora anledningarna till att titta på FX. I MF-läge vill man ha största möjliga sökare. För AF-fotande är detta förstås ett mindre problem.

För exakt manuell fokusering föredrar jag en bra elektronisk sökare (de har nackdelar i en del andra fall, men inte för just det) där man kan förstora sökarbilden och då spelar sensorstorlek ingen roll :)

För exakt manuell fokusering föredrar jag en bra elektronisk sökare (de har nackdelar i en del andra fall, men inte för just det) där man kan förstora sökarbilden och då spelar sensorstorlek ingen roll :)

Nå, men det blir ju en högst teoretisk fråga i detta fall, då de aktuella kamerorna saknar evf.

Nå, men det blir ju en högst teoretisk fråga i detta fall, då de aktuella kamerorna saknar evf.

Så är det absolut. D800(E) är för övrigt ganska bra för manuell fokusering (jämfört med min D3), då mattskivan inte ger ett allt för stort skärpedjup. Jag skulle nästan vilja påstå att den större sökaren med FX i många fall är mer värd än själva sensorstorleken i sig (då det ofta går att göra likvärdiga bilder med en mindre sensor, men sökarbildenen blir med automatik mindre).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar