Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 vs D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

xXxosynligxXx

Ny medlem
Hejsan ! jag har en fråga vilken ska jag köpa D80 eller d90 ? Det kommer bli min första systemkamera undrar vilken av dom som ger bäst kvalité på bilderna och vad är det för skillnad på dom?
 
D90 är bättre på alla sätt men D80 är ganska mycket billigare. D80:an tog bra bilder när den kom och gör det fortfarande ;-) D90 är dock snabbare, har bättre bildkvalitet, har bättre ISO-prestanda, har bättre skärm, har live-view, har möjlighet att videofilma (mer?). Dock är den som sagt ca dubbelt så dyr som en D80 och D80:an är långt ifrån dålig....du bestämmer om det är värt det :)

mvh / Matti
 
Har du fotograferat med systemkamera innan skulle jag säga D90. har du inte kört system så köp en billigare (typ d80) och lär dig den och slit ut den ordentligt och köp sedan en lite dyrare nästa gång (för det blir ju nästan garanterat en ny efter ett tag). Finns gott om beg. D50 & D80. annars kan en D60 eller D40x vara ett vettigt startalternativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.