Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 - Reaktioner?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har testat D80

Fast jag kan inte ett smack om fotografering.

jag har dock beställt en D80 nu och hoppas den kommer inom kort.

har inte testat lägga in bilder på datorn med D80. har bara fotat lite i lokalen där de hade den.

har även manualen till d80 hemma nu så det går framåt.

finns hur mkt som helst att läsa sig fram till men framför allt att testa.

jag valde mellan Nikon och Canon och på grund av priset och nmodighet blev den en D80.
min första system kamera.
en pojkdrömm som går i uppfyllelse.

Nu går jag också i väntans tider. Om jag har tur så kanske jag kan hämta ut den på söndag (fördelen med att ha posten på ICA)

johan.morck skrev:
Än så länge är de flesta testbilderna tagna i Jpeg vilket är lite synd. Slowfinger har helt rätt i att utläsninghastigheten sannolikt påverkar brusnivåerna negativt. Jämförande bilder från D80 och D200 visar också på att de med NR påslagen som "Normal" ger helt olika resultat.
Många av oss arbetar ju främst med RAW så jag väntar spänt till mer bilder i råformat. Problemet är ju bara att det finns få program som stödjer D80 än. Tyvärr!

Här är en som testat K100D och D200 i RAW. Det är väl samma sensor i D70 resp D80 så det kanske kan vara en hint.

K100D ISO 1600 RAW ingen skärpning ingen brusreducering DA 18-55 100% crop (intrepolerad till D200 storlek)

http://home.comcast.net/~crepe/dpr/pentax/K100D_ISO1600_RAW.jpg

Nikon D200 ISO 1600 RAW ingen skärpning ingen brusreducering 18-70 100% crop

http://home.comcast.net/~crepe/dpr/pentax/D200_ISO1600_RAW.jpg

papi skrev:
Här är en som testat K100D och D200 i RAW. Det är väl samma sensor i D70 resp D80 så det kanske kan vara en hint.

K100D ISO 1600 RAW ingen skärpning ingen brusreducering DA 18-55 100% crop (intrepolerad till D200 storlek)

http://home.comcast.net/~crepe/dpr/pentax/K100D_ISO1600_RAW.jpg

Nikon D200 ISO 1600 RAW ingen skärpning ingen brusreducering 18-70 100% crop

http://home.comcast.net/~crepe/dpr/pentax/D200_ISO1600_RAW.jpg
Jösses, D200-bilden ser ju för gräslig ut. Bruset är alldeles "kantigt". Det ser verkligen ut som att det är brusreducering på K100-bilden, eftersom det helt saknas färgbrus dessutom.
Ursäkta, men jag litar inte riktigt på det där resultatet;-)

Jag kan tyvärr inte svara för sanningshalten men tråden som jag lånade länkarna från finns på DP i Pentaxforumet. Möjligen kan K100D bilden påverkas av att den är interpolerad/förstorad från motsvarande 6 till 10 mp...

Senast ändrad:
papi skrev:
Jag kan tyvärr inte svara för sanningshalten men tråden som jag lånade länkarna från finns på DP i Pentaxforumet. Möjligen kan K100D bilden påverkas av att den är interpolerad/förstorad från motsvarande 6 till 10 mp...
Tja, den ser ju mycket bättre ut, så det är väl ingen nackdel i alla fall;-)

Edit: D200-bilden är ju rejält oskarp, så man undrar ju om testaren velat ge fördel till K100?
Dessutom är de helt olika exponerade.
Brusmässigt är ju bruset mer "finkornigt" från D200, vilket är helt naturligt eftersom den har högre upplösning.

Senast ändrad:
Att D200 är brusig på höga ISO-tal är inget nytt men jämförelsen mellan de där två bilderna känns märklig och överdriven. Känner inte till alla omständigheter men det känns inte som ett rättvisande test där alla variabler kontrolerats för att jöra jämförelsen rättvis. Kom också ihåg att K100D nästa bara har hälften så många pixlar som d200 på jämförbart stora sensorer.

D200 och D80 har samma sensor men det verkar kunna uppstå utläsningsbrus pga höga utläsningshastigheter från sensorn på D200 vilket skulle kunna förklara marginellt högra brus på D200 än på D80.

Kan bara konstatera att jag med gott resultat skrivit ut en bild från D200 gjord med 1600 ISO i storlek 20x30cm.

Ojj vilka diskutioner det är mellan Canon och Nikon om bruset.

vad är det som gör att Canon är så mkt bättre på detta än Nikon?.

jag har kollat nu massor med tester och brus?. javisst det är det ju på båda kamrorna.

men om jag skall skriva ut en bild på ett A3 tes. hur mkt kommer det synas

jag blir tokig på dessa diskutionerna.

macrobild skrev:
Vad får dig att tro att d200 har högre utläsningsbrus?
Nyfiken
Mikael

Läste någonstans (vart det nu var) att just den höga hastigheten av läsning av data från sensorn i teorin skulle påverka bruset något negativt. Kommer dock inte på vart jag såg det någonstans. På en egslsk site pratade dom om att det var något med späninng och ström och sånt jag inte riktigt fattar.

EDIT: Magnus Fröderberg skriver kort om det i sista nummret av Kamera & bild i sin snabbtest av D80.

johan.morck skrev:
Läste någonstans (vart det nu var) att just den höga hastigheten av läsning av data från sensorn i teorin skulle påverka bruset något negativt. Kommer dock inte på vart jag såg det någonstans. På en egslsk site pratade dom om att det var något med späninng och ström och sånt jag inte riktigt fattar.

EDIT: Magnus Fröderberg skriver kort om det i sista nummret av Kamera & bild i sin snabbtest av D80.

OK
Jag har ett antal bra länkar till vad utläsningsbrus innebär från en ccd , mailar dig gärna.
Kan vi vänta med spekulationerna och se hur en rawfil ser ut från de båda .
Jag tror inte Magnus tittar på utläsningsbrus eller annat uppkommet brus från sensorn, elektroniken i sin snabbtest.Vad jag förstår så har inte den tidningen gjort några sådana utvärderingar överhuvudtaget,dvs särskilja på uppkommet brus, men det kan Magnus säkert svara på.

Mikael

Mikael, tar gärna emot lite sådana länkar för läsning. Har inte sagt att Magnus i tidningen gör någon test i ämnet själv. Han nämner det mer med hänvisning till andras tester. "Vi har hört från oberoende källor att hög avläsningshastighet straffar bildkvaliteten genom ökad risk för brus och oönskade effekter som badning och liknande." (M Fröderberg, Kamera & Bild nr 8 2006)

Därför ökar dom antalet utläsningspunkter/kanaler från sensorn, hur många har d200 respektive d80.
Bandning från 200D verkar bero på att signalnivåerna från de olika utläsningsställenas elektronik inte var i nivå.
Mikael

Senast ändrad:
Vad jag vet läser D80 bara i två kanaler och D200 i fyra. Det har ju enligt dig troligen orsakat bandningsproblemen på D200 så det skulle ju då innebära att D80 slipper bandningsproblematik.

Jo bandningen uppkom troligen av att 4 kanaler är inblandade. Samtidigt så minskas utläsningsbruset och hög hastighet kan erhållas.
Mikael

Jag har också klämt på D80!
Dock så kan jag inte säga någonting om bildkvalitén, men jag kan ialla fall säga att det är jävligt mycket kamera för pengarna!
Oerhört skön att hålla i, och skärmen var stor och skarp. Jag provade den med Nikons 18-200 på, och den fokuserade snabbt och säkert (jämfört med min D50).

macrobild skrev:
Jo bandningen uppkom troligen av att 4 kanaler är inblandade. Samtidigt så minskas utläsningsbruset och hög hastighet kan erhållas.
Mikael

Jag skall rätta mig själv, i inget av de dokument jag har och som beskriver slumpmässigt brus/utläsningsbrus hos CCD (beroende på att elektroner studsar omkring oregelbundet vid utläsning) att detta påverkas av utläsningstiden dvs att bruset skulle öka eller minska beroende på utläsningstiden. Återkommer om jag hittar något.
Mikael

står på nikons hemsida.
o korta drag har D80 en mindre processor som gör att den inte är lika snabb
D80 har plast hus.
D80 har ett menysystem (för amatörer ) som gör att du kan regidera bilderna i kameran.

i övrigt är det stort sett samma kameran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar