Annons

D80 med Canonblixt, risk?

Produkter
(logga in för att koppla)

rotsom

Ny medlem
Hej! Jag har en Nikon D80 och i väntan på ett inköpet av en ny blixt så använder jag min gamla canon blixt (speedlight 540EZ). Nu har jag fått höra ryktesvägen att man inte ska använda olika systems blixtar, för det skulle vara skadligt för kameran. Det skulle vara något med synkspänningen. Är detta sant? Ska jag sluta använda blixten? Vad säger ni experter?

skrev ett heeelt felaktigt inlägg kollar på cyberphoto och 3 part blixtar är olika mellan olika märken samma blixtar finns för olika märken!? se där ..maila och fråga dom på cyberphoto så får du ett garanterat sant svar

Senast ändrad:
Låter riskabelt. Jag skulle aldrig våga göra ngt sådant. Händer ngt gäller inte kamerans garanti.

Jag skulle inte använda den i blixtskon (om den nu ens passar där), däremot kan det väl inte vara någon fara om man kan fyra av den via PC-synkkabel eller använda den som slavblixt

Jag tog och skickade cyberphoto samma fråga.
Fick då detta svar:

"Hade det varit för hög spänning så hade du märkt det omgående när du använde den första gången ;-)

Det är främst med gamla pirat blixtar som det kan vara farligt för kameran, men Canon och Nikon har länge (även på 540 EZ) vetat om detta och har låga spänningar på sina blixtar.

Däremot har du ingen automatik, men det har du nog redan märkt."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar