Nja...jag vill nog hävda att i mitt fall är det inte så. 80-200 f/2,8 ÄR inte kompatibelt med mina kameror. Nikons expertis säger likadant. D7100 går att finjustera , men inte heller det hjälper.
Det har varit minst en tråd tidigare där du tagit upp detta, och som vi konstaterade där verkar problemet vara ganska unikt för dig. Och det där att Nikon sagt åt dig att det inte skall funka är jag ganska säker på att du har missförstått.
Jag har själv kört tre olika versioner av 80-200 (AF skjutzoom, AF tvåringsmodellen och AF-S) på D70, D200, D2H och D300 (samtliga är APS-C-kameror) och jag känner andra som kört diverse kombinationer av 80-200 och modernare APS-C-kameror inklusive D7000 och D7100 och det har fungerat utmärkt. Utom då förstås att gamla skruvfokusversionerna (AF) har långsam fokusering och - med dagens mått - ganska måttligt bra kontrast (sämre coatings). Men skärpan har som sagt alltid varit bra i de objektiven.
Angående din grundfråga:
Både D750 och D810 har sina plus och minus ...
D810 har mer upplösning (även om bildmässiga skillnaden rent praktiskt ofta inte är så stor), mer dynamiskt omfång, den har 1/8000 som kortaste slutartid (mot 1/4000 hos D750) och den har en aning snabbare synktid (1/250 mot 1/200) och kör du tethered i studio så har D810 USB 3 mot bara USB 2 i D750.
D750 är snabbare (6,5 b/s serietagning mot 5 b/s), lättare (740 vs 980 gram) och har en aning mer avancerad AF än D810 (vissa funktioner från D4s). Den har vinklingsbar skärm och den absolut överlägset tydligaste skillnaden - den är 10000 kr billigare.
Jag stod själv i samma valsituation för drygt ett år sedan och för mig föll valet i slutändan på D810 främst eftersom jag helt enkelt föredrar dess grepp - den passar mina händer mycket bättre än den mindre D750. I och med att jag köpte kameran i firman sved inte prisskillnaden så mycket som om man köper privat.
Vad som passar dig ... Skall jag vara ärlig tror jag inte de tekniska specifikationerna spelar någon avgörande roll alls. Jag skulle tro att för de flesta är prisskillnaden den avgörande skillnaden, man kan få mycket annat kul för de pengarna. Men spelar det ingen roll för dig, prova och välj den du spontant trivs bäst med. Bägge är bra, bara på lite olika sätt.