Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70s Svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Popnea

Medlem
Kan man ställa in så man kan ta svartvita bilder med d70s?
Hur gör man?

Varför kan man bara gå ner till iso 200? Är inte det ganska dåligt? Vill man inte gå ner till 100 ibland?
 
Man kan inte ta svartvita bilder direkt i kameran med D70(s). Detta måste man själv konvertera i ett bildbehandlningsprogram. Själv ser jag ingen nackdel i det då man får större kontroll om man gör det själv.

Anledningen till att man "bara" kan gå till ISO200 är att detta är grundkänsligheten för den sensor som sitter i D70. ISO100 skulle, med just den sensorn, innebära sämre dynamiskt omfång (på ISO100) och/eller mer brus på högre ISO-tal.
Det finns två tillfällen då lägre ISO-tal kan vara bra. Dels när man vill använda långa slutartider i dagsljus och dels när man vill använda väldigt stora bländaröppningar (för att få kort skärpedjup) när det är soligt.
I praktiken gör dock inte ett steg (som det skiljer mellan ISO100 och ISO200) så jättestor skillnad, utan man kommer antagligen att behöva använda ett ND-filter ändå, vilket är lösningen på de två problemen jag nämnde ovan.
 
Tack Robert!

Jag har just börjat en fotokurs för nybörjare och nu vill läraren att vi ska ta en rulle Kodak Plus-X 125 ISO.

Jag tänkte försöka göra lika med den digitala kameran, men får väl lov att hoppa över det.

Linnea
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.