Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70s MF streck

Produkter
(logga in för att koppla)

kavaj

Medlem
Köpte mig en D70s innan jul.
Nöjd med det mest, bortsätt den manuella fokusen...

På min pappas gamla analoga systemhus får man hjälp med fokuseringen av två streck mitt i bilden, som i ofokus skever lite, men i fokus ligger helt paralellt... Hade ju hoppats på att det skulle finnas något sådant på det här digitala huset...

Eller finns det någon annan hjälp till fokuseringen?

/Hjalmar
 
Har visserligen en D70 men det kanske är lika.
Om du tittar i sökaren och trycker ner avtryckaren till hälften så finns det en liten grön lampa som blinkar nere till vänster när du är ur fokus för den fokuspunkt du valt, när lampan lyser med fast sken så har du rätt fokus.

(taget fritt ur minnet, har inte kameran med, hoppas det stämmer!)

/Göran
 
skutte skrev:
Har visserligen en D70 men det kanske är lika.
Om du tittar i sökaren och trycker ner avtryckaren till hälften så finns det en liten grön lampa som blinkar nere till vänster när du är ur fokus för den fokuspunkt du valt, när lampan lyser med fast sken så har du rätt fokus.

(taget fritt ur minnet, har inte kameran med, hoppas det stämmer!)

/Göran

De stämmer på min d70.
Men jag tycker det är enklare att se på motivet och konstatera fokus. Om du håller synen på den gröna lysdioden kanske du börjar fladdra med kameran.
 
Det blir väl allt ovanligare och ovanligare öht med snittbild.
Den ända hjälp man har på D70, och väldigt många andra kameror med autofokus är den lilla gröna pricken, som indikerar fokus. Den funkar ju bara i de lägen där AF funkar förstås, men är en god hjälp ibland.

Personligen ser jag ingen anledning att inte använda AF annat än i de fall där AF inte funkar pga dåligt ljus tex (det ska till att bli rätt mörkt innan den lägger ner) och i de fall man måste fokusera manuellt kan man ofta ställa anvståndet med hjälp av skalan på objektivet och blända ner lite.
 
Det är lite synd att snittbild inte används i nyare kameror. Vid t.ex makrofotografering skulle den vara en stor hjälp.

Den gröna lampan i sökaren jobbar utifrån fokuspunkterna även vid manuell fokusering, men snittbilden har fördelen att den är oberoende av fokuspunkter, som i makrosammanhang ofta är för stora och klumpiga. (Man vet inte riktigt vilken del i fokuspunkten kameran väljer att lägga/indikera skärpa på.

Lösningen är att i använda sig av något förstorande okular som underlättar fokuseringen, för jag tror inte det är möjligt att hitta en mattskiva med snittbild som passar på någon Nikon-DSLR. Även de hus där mattskivan går att byta har ju mindre mattskiva än de äldre analoga kamerorna.
 
Vid makro tycker jag inte det är några större problem att fokusera manuellt, faktiskt. Skärpedjupet är så kort att man ändå ganska enkelt ser var skärpan ligger.
Vid användning av snittbild borde man åxå få samma problem som om man använder AF och fokuserar och komponerar om. Vid makrobilder där skärpedjupet är kort så hamnar skärpeplanet bakom det ställe man fokuserat på när man komponerar om.

Ang. byta mattskiva så vet jag att det finns folk som plockat isär sin D70 och satt i en mattskiva från en gammal manuell kamera som man gjort mindre mha en dremel.
Det finns även färdiga mattskivor från 3:e part.
http://www.katzeyeoptics.com/page--Custom-Focusing-Screens--store.html

Jag har inte koll på hur svårt det är att göra denna "operation" själv.
Att byta mattskiva borde dock påverka ljusmätningen om den inte har exakt samma ljusgenomsläpplighet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.