Annons

D70s kit eller 350d + bättre objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarrr

Aktiv medlem
Först och främst; ja jag vet att det finns många liknande diskussioner och jag har nog läst de flesta av dem de senaste dagarna, men jag får ändå inte riktigt de svar jag vill ha.

Förra sommaren provade jag på en Canon 350d + 18-55 (kitoptiken). Själva huset kändes väl okej, lite plastig å så men det dög. Det som dock kändes riktigt hemskt var objektivet. Det kändes ju så plastigt, gnekigt och billigt. De foton jag tog med 350d:n blev inte sådär jättebra, lite halvmesiga färger och väldigt utfrätt vid kontrastrika motiv (högdagrar heter det va?). Jag blev därför mycket besviken på 350d och kände att det jag innan hade trott, att den större systemkameran (i förhållande till kompaktkameror) skulle vägas upp av en bättre bildkvalitet, inte alls stämde.

Det var som sagt förra sommaren och nu börjar jag återigen känna att jag måste ha en systemkamera. Står helt enkelt inte ut med dessa kompaktkameror med seg skärpa och dålig DOF.

Jag har de senaste dagarna haft siktet inställt på Nikons D70s då den kändes riktigt bra då jag var in på fotohandlaren och klämde på den häromdagen. Det jag gillade särskilt mycket var, förutom byggkvaliten, de två inmatningsrattarna samt det medföljande objektivet som var rena drömmen i jämförelse med Canons 18-55 kitobjektiv (kändes rejät och påkostat, alltså ingen gnekplast).

Problemet med D70s är dock att den känns en aningen dyr för mig och jag står nu inför följande val; ska jag
1. Köpa en 350d och leta efter ett objektiv som känns lika bra som det som följer med till D70s
eller
2. Köpa en D70s trots att den egentligen kostar lite för mycket.

Hade det varit så att D70s hade haft bättre specifikationer än 350d så hade ju kanske prisskillnaden kunnat motiveras men nu är ju så inte fallet och därför blir jag lite förvirrad.

Vad ska jag köpa? Finns det ens något objektiv för cirka 3000:- som känns lika bra och oplastigt som Nikons kitobjektiv? För gör det inte det, ja då kommer jag ju upp i samma prisnivå som D70s kitet och då är det ju rätt meningslöst att köpa en 350d då jag, om man endast tittar på kamerahusen, föredrar D70s.
 
Kanske bör påpeka att jag inte är ute efter något jättezoom-objektiv utan snarare något "vanligt" objektiv, som ska passa lite när och hur som helst.

Sen är jag dessutom lite nazi när det gäller skärpa och tycker ofta att bilder saknar den perfekta skärpan, speciellt när det handlar om ansiktsbilder. Men det kanske man får ta om man vill ha ett hyffsat billigt objektiv?
 
Ska du ha något som optiskt motsvarar Nikons 18-70 (som är mycket bra) så är det Sigma 18-50/2.8 du får köpa till en 350D.
Sigma 17-70/2.8-4.5 är åxå rätt bra, men inte riktigt lika bra IMO. Hur Sigma 17-70 är vad gäller byggkvalitet vågar jag eg inte uttala mig om, men det är många som sagt att de tycker den känns välbyggd. Den ligger ju, hur som helst, i din prisklass.

Gillar du hur D70:n känns och det bättre objektivet så är det väl inte mycket att fundera över eg, som jag ser det. Ska du ha ett objektiv så att du får lika bra bildresultat med 350D så kostar det mer än D70-kitet. Canon har, tyvärr, inte nån bra instegs-normalzoom.

Edit:
Oavsett vilken du väljer så kommer resultatet att se lite "tamare" ut vad gäller skärpa än vad kompakterna gör. På en systemkamera får man bearbeta bilderna lite själv eller skruva upp inställningarna i kameran en del så att kameran lägger på mer mättnad och uppskärpning.
 
om d70 är lite för dyr kan du ju kolla i utlandet efter bättre priser om du inte redan gjort det.
kolla på t.ex.
www.pixxass.de
www.jessops.com
www.technikdirekt.de

kolla in D50 vars bilder ska vara lite mer amatör-tilltalande och se mer ut som man är van vid från kompaktkamerorna. från jessops kan man köpa D50 i kit tillsammans med 18-70 objektivet. 18-70 objektivet känns betydligt bättre än 18-55 objektivet som vanligtvis ingår i D50-kitet.
 
Tack för era svar.

Jo jag satt faktiskt och tittade på Sigmas 17-70 objektiv igår. Verkade riktigt trevligt. Men det blir troligen ändå sämre bilder om jag har "350d + Sigma 17-70" än om jag har "D70s kitet"?
 
Sigman har rätt bra skärpa, men har mer kromatisk aberration och sämre motljusegenskaper än Nikons 18-70. Den har däremot väldigt bra närgräns, vilket kan vara intressant. Det är inte frågan om enorma skillnader, men om du har möjlighet så kan du ju testa att ta några bilder med de båda alternativen och se vad du själv tycker.
 
Men det är inga större skillnader på de både objektiven när det gäller varma/kalla färger och högdagrar?
 
Vad gäller högdagrar så har det inte med optiken att göra, annat än att ett objektiv kan ha lite bättre kontrast och då skulle kunna göra att högdagrarna blir mer utfrätta.
Högdagrarna beror mer på kamerans ljusmärning och hur den väljer att hantera högdagrarna. Canon har genomgående kameror som exponerar rikligare och har större risk att bränna högdagrar än tex D70:n, som är betydligt mer konservativ med exponeringen, har.
D70:ns bilder ser då istället lite mörka och tråkiga ut och saknar "tryck". Båda sakerna går att ändra i inställningarna. På D70:n kan man öka kontrasten och köra lite positiv exponeringskompensation. På 350D kan man minska kontrasten och använda lite negativ exponeringskompensation.

Om 17-70:n är som de flesta andra objektiv från Sigma så har det en lite gulare, varmare färgton än Nikons 18-70, som har en lite kallare färgton. Använder man den automatiska vitbalansen så försvinner denna skillnad.
Däremot kan de två kamerorna hantera vitbalansen på olika sätt.
 
Det där med att öka kontrast osv. går det även att göra på D50 eller har den sina begränsningar?

Börjar nämligen bli lite svettig när det gäller priset på D70s med minneskort å allt... Är lite väl mycket för min del och det känns nästan bättre att köpa ett lite billigare hus och lägga resten av pengarna på ett andra, bättre objektiv
 
Titta på en D50 i kit med 18-70, finns att köpa i kit från jessops som Oskar föreslog, det måste vara marknadens bästa kit när det gäller instegskamerorna.

Garantin gäller även här i Sverige, England är också med i EU.

kent.
 
Zoso skrev:
Titta på en D50 i kit med 18-70, finns att köpa i kit från jessops som Oskar föreslog, det måste vara marknadens bästa kit när det gäller instegskamerorna.

Garantin gäller även här i Sverige, England är också med i EU.

kent.

Hittar inte D50 med 18-70 på jessops, finner den bara med standard kitoptiken 18-55 . . . Direktlänk någon? Eller har de slutat med den dealen nu?

Edit: Hittade den nu. Men går det att ställa in själva menyerna i kameran på svenska? Och Nikon har Europa garanti på sina kameror så det är bara att lämna in den i Sverige om nåt går fel?

Är det nån som har handlat från jessops? Seriöst? Snabb leverans?
 
Ja, det går att göra även i D50:n. Antingen i kameran eller - vilket är det allra bästa kvalitetsmässigt, om än lite bökigare - genom att ta bilderna i RAW och justera det i RAW-konverteringsprogrammet.

Jag har själv en D50 och är väldigt nöjd med den. Den är väl också lite "plastig" - dock upplever jag den som betydligt mer gedigen än 350D, men det är ju en smaksak.

Jag har D50:s kitobjektiv på 18-55. Visst, det har plastinfattning och den manuella fokusringen känns lite B, men både kamera och objektiv har varit med om tuff behandling och har klarat det efter omständigheterna väl.

Bildkvaliteten? Tja, hittills är det sällan som det varken är kameran eller objektivet som satt begränsningarna kvalitetsmässigt (även om jag nog kommer att köpa en telezoom och en ljusstarkare fast normal, men det är snarare egenskaperna än kvaliteten som lockar med dem), så om du känner att du inte vill lägga så mycket pengar initialt så är det faktiskt också ett alternativ.
 
Jag har fått hem mitt begagnade 18-70 och nu väntar jag bara på min kamera + minneskort som jag beställde i söndags. förhoppningsvis är det ett vinnande paket! jag borde få kameran i början av nästa vecka om jag inte har sån tur att jag får den på fredag. sen behöver jag bara ett 50/1.8 för att vara nöjd ett tag framöver. (tänkte även köpa detta om det inte blir allt för dyrt: http://www.tradera.com/auction/aid_28297377 någon som har någon synpunkt på det förutom att det är MF som gäller och chansning på exponeringen? och sno inte denna auktion från mig! :mad: )


när jag pratade med nikon om det fanns någon nackdel med att handla från tyskland fick jag svaret att det inte var några problem, så det enda är väl att man inte får någon svensk manual med, men det kan man nog klara sig utan. annars finns ju alltid fotosidan om det är några oklarheter!
 
Ja de där D50 + 18-70 kiten känns ju inte så lockande då de engelska webbaffärer som säljer dem uppger att det ska ta 2-4 veckor innan de får hem dem . . .

Gaaah, jag blir krullig av det här. 350D är för plastig, D50 är väl ok men ändå plastig och i jämförelse med D70s känns den lite väl enkel (saknar två inmatningsrattar och belysning på den andra displayen) men samtidigt känns D70s lite gammal och mer som än kamera som har släppts 2004...
 
köp ett begagnat 18-70 då samt beställ en D50 från nåt ställe som har den i lager?
 
OscarM skrev:
köp ett begagnat 18-70 då samt beställ en D50 från nåt ställe som har den i lager?

Jo det har jag också tänkt men ett begagnat 18-70 verkar ju gå för minst 2000:- och ett D50 hus går ju på cirka 5400 så då är jag ju uppe i 7400 . . ja det är ju iofs runt 1700 mindre än D70s kitet men njae, äh , gaaah :)
 
när jag beställde min d50 från www.pixxass.de i söndags blev priset för en D50, 1 gb (kingston modell snbbare) minneskort samt frakt 4700. sen kostade mitt beg. 18-70 2300 inkl. frakt så totalt hamnade jag på 7000, ganska ok pris...
 
OscarM skrev:
när jag beställde min d50 från www.pixxass.de i söndags blev priset för en D50, 1 gb (kingston modell snbbare) minneskort samt frakt 4700. sen kostade mitt beg. 18-70 2300 inkl. frakt så totalt hamnade jag på 7000, ganska ok pris...

Humm, våra tyska vänner Pixxass. Hmm, ja det kanske är ett alternativ. Jag har ju iofs redant ett SD minneskort så då blir det ju lite billigare. Men de är alltså att lita på? Snabb leverans å sådär? Och det går fortfarande att ha svenska menyer i kameran?
 
vad jag har läst här på sidan verkade de att lita på, och de var dessutom billiga(st?). kikade på jessops oxå men pixxass var billigare även med ett minneskort inslängt i ordern. jag har inte fått min kamera än, men jag lär ju återkomma när jag fått den. jag har ett minneskort sedan tidigare oxå (sandisk ultra II 512 mb) men det behöver jag ju ha till kompaktkameran, samt att om man blir sugen på att fota i raw(nef) så är det inte helt fel med större minneskort. minneskortet gick på 35€ så utan minneskort blir det ju onekligen billigare :)
men behöver du inte ha minneskortet till en annan kamera kan du ju spara ett par hundra där.


kan detta vara något? http://www.tradera.com/auction/Objektiv/aid_28499645
 
Senast ändrad:
oskarrr skrev:
Humm, våra tyska vänner Pixxass. Hmm, ja det kanske är ett alternativ. Jag har ju iofs redant ett SD minneskort så då blir det ju lite billigare. Men de är alltså att lita på? Snabb leverans å sådär? Och det går fortfarande att ha svenska menyer i kameran?

Du kan fortfarande ha svenska menyer, men du får ingen svensk manual.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.