Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

klumpen123

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet till att inhandla min första systemkamera.. Och då jag inte vet om det är min grej har jag ingen lust och lägga ner hur mycket som helst på kamera och objektiv.

D7000 verkar ju fin... Men ni som har varit med ett tag, tror ni man väntar förgäves på en ytterligare prissänkning?

Mvh

Står i valet och kvalet till att inhandla min första systemkamera.. Och då jag inte vet om det är min grej har jag ingen lust och lägga ner hur mycket som helst på kamera och objektiv.

D7000 verkar ju fin... Men ni som har varit med ett tag, tror ni man väntar förgäves på en ytterligare prissänkning?

Mvh

Jag har äger en D7000 och det är suverän kamera, bra iso och bra kamera för den som vill lära sig mer om fotografering. Jag ska eventuellt sälja min kamera framöver om du skulle vara intresserad.

Jag har både D7100 och D7000, har inte märkt någon större skillnad bildmässigt, så D7000 hänger fint kvar än. Prismässigt så kommer det inte att bli några större rörelser tror jag.

Jag har både D7100 och D7000, har inte märkt någon större skillnad bildmässigt, så D7000 hänger fint kvar än. Prismässigt så kommer det inte att bli några större rörelser tror jag.

Okej, men lär D7100 gå ner något då 7200 kommer? Vore ju tråkigt att köpa D7000 idag ifall D7100 kostar lika mkt om några månader då uppföljaren kommer :p

Mvh

Tror det dröjer något med D7200, har inte hört något än. D7100 har gått ner i förra månaden köpte min för 8490:- för huset, det huset kostade över 10000:- när det kom ut. Men så är det ju alltid att det kommer nya kameror, bäst att köpa det som känns mest prisvärt för stunden. Iaf bättre att vänta ut en ny en tid, än att köpa något som precis kommer ut om man vill spara något.

Om du inte vill köpa begagnat så finns en medelväg att se på Scandinavien Photos begagnadlista. De ger alltid 6 mån garanti vilket är en trygghet, har du närhet till affären så får du testa innan köp. De kan också ha demokameror i sin lista då får du ett 1 års garanti på dessa.

Kanske vil man köpa huset nytt, men titta iaf på objektiv. För dessa får man billigare som begagnade och det är nästa aldrig något egentligt slittage eller att de blir omoderna, jag har ett objektiv som kan vara en 15 år och det fungerar lika bra nu som nytt.

Ett prisexempel på begagnat var att de för någon vecka sedan hade en begagnad D7100 för 6990:- jag la en beställning men fick den inte och köpte då en ny för 8490:-, men den prisskillnaden så tyckte jag det kunde vara OK att ta en ny

Okej, men lär D7100 gå ner något då 7200 kommer? Vore ju tråkigt att köpa D7000 idag ifall D7100 kostar lika mkt om några månader då uppföljaren kommer.

Eftersom D7100 kom för mindre än ett år sedan så lär du få vänta i mer en ett år, snarare två, på en D7200. Möjligen skulle den kunna tappa mer i pris om det till sist dyker upp en D400, men jag tror aldrig att det kommer någon sådan kamera. Modellomsättningen i entusiastsegmentet är inte lika snabb som i instegssegmentet.

Nikon D7000 är en bra och prisvärd kamera men vill du ha riktigt mycket pang per peng kolla även in Pentax. Kanske kan du fortfarande hitta en K-30 som håller på att säljas ut nu.(3500 för hus på Cyberphoto). Du får då bättre vädertätning, och hel stomme i stål. Dock har pentax mera begränsat objektivprogram så kolla efter att de objektiv du behöver finns. Pentax satsar dessutom fortfarande på APS-C formatet vad det gäller optik, medan Nikon verkar ha gett upp. Det var länge sedan Nikon kom ut med någon optik med bästa antireflexbehandling designat för APS-C (DX) format, och det verkar aldrig komma någon ny proffsmodell för DX efter D300s som många hade hoppats.

Pentax är även väldigt bra på praktiska innovativa detaljer. T.ex. luckor i motjljusskydden så att man kan komma åt att vrida polarisationsfilter, manuell bländar och tidsinställning tillsammans med autoiso tillgängligt som ett enda val på programratten istället för att först behöva ställa in kamera på M och sedan ställa in auto-iso.

Den stora nackdelen med pentax är egentigen att de har mindre marknadsandel, vilket gör att det finns mindre begagnat att välja på. Men vill man köpa nytt har det ju mindre betydelse.

Tack för många bra svar!
Jag vill såklart alltid ha det som är nyast och bäst... Men är prisskillnaden mellan D7000 och D7100 motiverad för en nybörjare? Kommer jag att hinna sukta efter D7100 innan något nytt och ännu bättre i 10.000kr klassen kommit ut på marknaden?

Och så till objektiv.... Känns som om jag vill börja med ett nytt och lära mig lite innan jag ger mig ut på begagnat-marknaden. Vad rekomenderas för något prisvärt som gör kameran rättvisa?

Åter, tack för alla vettiga synpunkter!

Mvh Erik

Med 18-105 eller 16-85 så har du en bra start. Skillnaden mellan dessa tycker jag inte är så stor, då du får ett 18-105 för nästan ingenting, så skulle jag ta ett sådant och genast köpt ett 35/1,8 eller 50/1,8 de gör att du utveckar dig snabbare. Med dessa ser du tydligt skillnaden i liten stor bländaröppning och var du ska sätta skärpan för att få de intressanta bilderna

Är inte zoom-objektiv bättre att börja med? Känns ju lite tråkigt med ett fast..
Mvh

Standardzoomarnar är inte roliga de heller, men rätt praktiska. Det händer inte så mycket när man ändrar bländare som sagt. Jag tryckte jag utvecklades som mest med den utmärkta 35/1.8.
Men det är klart man vill ha zoom också , men då lutar jag mer åt en superzoom som är praktisk eller en ljusstark normalzoom.

Inlägget skrivet med mobil

Objektivdjungel....
Är sigma av bra kvalitet? Hittade ett 18-50/2.8 för en överkomlig summa.

Sigma-objektiv av senare datum (deras "global vision"-serie) har utmärkt kvalitet.
Deras äldre objektiv har "ojämn" kvalitet. Just kombinationen D7000 och Sigma 18-50 macro har jag provat och jag kan inte rekommendera det. Jag tyckte inte om Sigma 18-50 macro. Det hade både dålig skärpa på längre avstånd och dålig kontrast. Jag skulle välja Sigma 17-70 f/2,8-4 i stället.

Det eller tamrons motsvarighet är inte alls dumt, bra med lite ljusstarkare objektiv. Det som det kan vara är att den bak eller frontfokucerar, så om möjligt så skulle jag testa just det objektiv du köper i affären. Ett testark i 45grader fungerar bra för denna enklare test och på största öppning.

Fortsätter och vara jobbig :p

Är skillnaden stor mellan D3200 och D7000? Har jag fått för mig att det finns nån ratt och nån mimiskärm på D7000 så man enkelt kan ändra inställningar utan att behöva gå igenom en massa menyer som på D3200. Stämmer det? Om så är fallet borde ju D7000 vara roligare att lära sig på som första kamera..

Med 18-105 eller 16-85 så har du en bra start. Skillnaden mellan dessa tycker jag inte är så stor, då du får ett 18-105 för nästan ingenting, så skulle jag ta ett sådant och genast köpt ett 35/1,8 eller 50/1,8 de gör att du utveckar dig snabbare. Med dessa ser du tydligt skillnaden i liten stor bländaröppning och var du ska sätta skärpan för att få de intressanta bilderna

Om jag endast köper kamerahuset går det på 5590kr
Med objektiv 18-105 7290kr
Är objektivet värt 1700kr?

Har däremot fått ett erbjudande att köpa D7000 + sigma 17-50/2.8 för 8200kr, men då blir det ju mindre zoom :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar