Annons

D7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Här har du lite tester

http://tidningenfoto.se/files/2013/11/FOTO-objektivtest-nr-11_2012.pdf

Photozone.de har också många bra tester, ta du och titta där också.

Tamron vs Sigma, har för mig att många föredrar Tamron för dess bildegenskaper men att den är ganska plastig. Sigma är stabilare byggd men kan ha en mer varierande kvalitet.

Är kvaliteten varierande mellan olika modeller eller menar du att samma modell har varierande kvalitet?
Tack så mycket för länken. Fattade inte så mycket av diagrammen men texten var ju intressant :)

Mvh
 
Är kvaliteten varierande mellan olika modeller eller menar du att samma modell har varierande kvalitet?
Tack så mycket för länken. Fattade inte så mycket av diagrammen men texten var ju intressant :)

Mvh

Sigma har före seren Art och Sport, som kom för något år sedan varit kända för en varierande kvalitet inom samma modell. De som har fått ett toppexemplar har varit lyriska andra har haft problem med skärpan och då ofta pga felfokusering. Hur som helst så är det många som uppskattar Sigmas objektiv och kan leva med att få skicka det till Tura i Kungsbacka för justering. Har själv ett 150mm makro som är hur bra som helst och har aldrig varit något problem med.

Så 17-50 är ett bra omfång och f/2,8 är bra för att kunna få fin oskärpa utanför fokusområdet, och om du bara testar av det och ser att du har bra skärpa över brännvidden efter din finjustering med D7000 så tycker jag det är helt värt ett köp.

Om du är orolig för detta Sigma så titta på 17-70 istället, den har dock inte 2,8 över hela brännvidden, men den släpptes 2013 mot 2010 för 17-50, så det är troligt att den har en jämnare kvalitet i den serien. Jag har dock inte jämfört skärpan i dessa objektiv, kanske finns det något på photozone. Du kan också google ett objektiv och fotosidan så brukar man hitta användarnas bedömning, detta kan ge en bild över vad de upplever, dock kanske mer en medömning av förväntningarna men det är ju alltid något.


För kurvorna så ska linjerna ligga så högt upp som möjligt och vara så rak som möjligt. Längst till vänster är mittpunkten i objektivet och hur skarpt det är i mitten och längt ut till höger är ytterkanten av bilden, ofta faller kurvan till höger och det är ett tecken på att den inte har skärpa på den bländaren som linjen visar ända ut till kanten av bilden
 
Grattis, du kommer säkert att vara nöjd. Ett tips är att titta igenom bruksanvisningen även om det är tråkigt för det finns funktioner i D7000 som inte är aktiverade som default, men som är bra att ha.

Vid bildvisning att det markerar högdagar med blinkningar för att snabbt se utfrätta partier, att koppla på visningen av histogram. Man kan välja ISO enkel vilket gör att man utan att trycka på iiso-knappen kan med tumhjulet justera iso. Det finns säker fler
 
Grattis, du kommer säkert att vara nöjd. Ett tips är att titta igenom bruksanvisningen även om det är tråkigt för det finns funktioner i D7000 som inte är aktiverade som default, men som är bra att ha.

Vid bildvisning att det markerar högdagar med blinkningar för att snabbt se utfrätta partier, att koppla på visningen av histogram. Man kan välja ISO enkel vilket gör att man utan att trycka på iiso-knappen kan med tumhjulet justera iso. Det finns säker fler

Jag hoppas då att jag ska bli nöjd.. :) och manualen skall läsas ordentligt ;)
Har du fler tips på vad man bör göra för tester för att upptäcka fel på både kamerahus och objektiv?
Tänkte göra batteri och 100lapps testen på objektivet, men har läst en del om att d7000 ofta har af problem och ibland också döda pixlar. Och jag som är helt grön kanske kommer att tro att alla kassa ofokuserade bilder beror på mig, men då det i själva verket kanske är kameran det är fel på.
Känner mig lite smått nervös att jag kommer gå runt med förstörda saker under hela garantitiden (skratt) :p

Mvh
 
Det kommer nog att gå bra :). Döda pixlar har jag aldrig brytt mig om, kan inte tänka mig att det skulle märkas, då får det vara otroligt många. Röda pixlar skulle ev kunna störa nattbilder, men jag har inte brytt mig om att testa det heller.

Fokustest tycker jag är vettigt och det har jag gjort med alla mina objektiv. I manualen står det nog att man endast ska använda fininställningen vid behov, men det har varit behov för de flesta objektiv tycker jag. Räkna inte med att bilden på en normalzoom blir superskarp på största öppning, så testen med största öppning är att hitta optimal fokus. Därefter kan du ju ta en bild på f/5,6 så kan du ju jämföra skillnaden, särskilt synlig på 100-lapps testen.

Viktigast är ju dock att du blir nöjd med bilder tagna i verkligheten, så vad den visar på en sedel är ju inte det du ska använda i din bildvisningsmapp

Lär dig förstå de olika fokuspunkter, vilken som är bäst för de olika motiven.

Jag använder till 80% en fokuspunkt AF-S och fokusprioritet. Det är endast på rörliga motiv som jag väljer AF-C och slutarprioritet samt 9 punkter dynamiskt. Övriga inställningar med fler punkter tycker jag inte har bidragit med bättre bilder. Risken med fullt antal punkter är att den tar fokus på något i sidan i bilden som du inte vill ha fokus på. Därför med en punkt så vet man iaf var man sätter fokus. Det är en punkt du ska använda vid fokustest också

Var försiktig med auto-iso, särskilt med blixt så fungerar det inte alls, den kommer att ta max iso och sedan lägga på blixten. Begränsa ner auto-iso om du vil ha det och sätt en gräns på typ 600, men jag använder det inte. Med iso-enkel så kan man snabbt reglera iso, men är man inte van så kan kan lätt skruva på fel hjul, och dragit upp iso till max. Så kanske i starten så är det bättre att välja att man måste trycka in ISO knappen. Samma gäller exponeringskompensering, det är lätt hänt att dra iväg den om man inte trycker ner en knapp först. Se till att sätta på visning av iso, tror inte det var standard.

Sedan är det bara att använda kameran fotografera, kom ihåg vad du gör och testa och se vad som blir bra. Strunta i auto inställningar och scenarier etc, kör på A istället ev S eller M.

Jag tar nog mellan 20000-25000 bilder per år, var nöjd om 10% är något som du verkligen vill spara :)
 
Det kommer nog att gå bra :). Döda pixlar har jag aldrig brytt mig om, kan inte tänka mig att det skulle märkas, då får det vara otroligt många. Röda pixlar skulle ev kunna störa nattbilder, men jag har inte brytt mig om att testa det heller.

Fokustest tycker jag är vettigt och det har jag gjort med alla mina objektiv. I manualen står det nog att man endast ska använda fininställningen vid behov, men det har varit behov för de flesta objektiv tycker jag. Räkna inte med att bilden på en normalzoom blir superskarp på största öppning, så testen med största öppning är att hitta optimal fokus. Därefter kan du ju ta en bild på f/5,6 så kan du ju jämföra skillnaden, särskilt synlig på 100-lapps testen.

Viktigast är ju dock att du blir nöjd med bilder tagna i verkligheten, så vad den visar på en sedel är ju inte det du ska använda i din bildvisningsmapp

Lär dig förstå de olika fokuspunkter, vilken som är bäst för de olika motiven.

Jag använder till 80% en fokuspunkt AF-S och fokusprioritet. Det är endast på rörliga motiv som jag väljer AF-C och slutarprioritet samt 9 punkter dynamiskt. Övriga inställningar med fler punkter tycker jag inte har bidragit med bättre bilder. Risken med fullt antal punkter är att den tar fokus på något i sidan i bilden som du inte vill ha fokus på. Därför med en punkt så vet man iaf var man sätter fokus. Det är en punkt du ska använda vid fokustest också

Var försiktig med auto-iso, särskilt med blixt så fungerar det inte alls, den kommer att ta max iso och sedan lägga på blixten. Begränsa ner auto-iso om du vil ha det och sätt en gräns på typ 600, men jag använder det inte. Med iso-enkel så kan man snabbt reglera iso, men är man inte van så kan kan lätt skruva på fel hjul, och dragit upp iso till max. Så kanske i starten så är det bättre att välja att man måste trycka in ISO knappen. Samma gäller exponeringskompensering, det är lätt hänt att dra iväg den om man inte trycker ner en knapp först. Se till att sätta på visning av iso, tror inte det var standard.

Sedan är det bara att använda kameran fotografera, kom ihåg vad du gör och testa och se vad som blir bra. Strunta i auto inställningar och scenarier etc, kör på A istället ev S eller M.

Jag tar nog mellan 20000-25000 bilder per år, var nöjd om 10% är något som du verkligen vill spara :)

Tack så mycket, ska tänka på dom sakerna nu när jag får hem kameran idag :)
Kom nyss på att jag kanske ska köpa ett UV-filter.. Men dom kostar ju lite grann.
Kenko uv 77mm dec pro1 digital för 700kr
B+W uv 77mm mrc för 899kr

Är prisskillnaden motiverad för att man ska gå på den dyrare B+W? Eller ska man köpa något lågprismärke? Vill ju att filtret ska göra så liten inverkan som möjligt förutom att skydda, och jag tror inte att jag kommer att vilja köra utan då jag helst inte vill peta och rengöra kameran :p

Mvh
 
Strunta i UV-filter om du inte ska fota motorcross eller något annat i smutsiga miljöer. Låt motljusskyddet skydda frontlinsen i stället.

Hmm tror jag får läsa manualen först då, så man vet hur linsen ska rengöras och hur känslig den är.
Kommer inte att fota nån motorcross,
Kommer väll främst att bli semesterbilder, natur, forsen och nå barn....barn med lera i handen kanske :p

Mvh
 
Så känslig är inte frontlinsen att du behöver vara rädd för att rngöra den. Använd en likadan microfiberduk som man har till glasögon så ska det nog bli bra.
 
Har fått hem kameran nu. Provade batteritestet direkt på 50mm f2.8
Först placerade jag dom ca 60cm från mig. Och kan tycka att batteriet jag siktade på blev lite skarpare. Sen prövade jag på 30cm och då var dom lika skarpa. Ska man gå in och justera af då eller?

Mvh
 
Har fått hem kameran nu. Provade batteritestet direkt på 50mm f2.8
Först placerade jag dom ca 60cm från mig. Och kan tycka att batteriet jag siktade på blev lite skarpare. Sen prövade jag på 30cm och då var dom lika skarpa. Ska man gå in och justera af då eller?

Om det du siktade på blev skarpt så behöver du inte justera något. Om något annat än det du siktade på blev skarpare, då behöver du justera.
 
Har fått hem kameran nu. Provade batteritestet direkt på 50mm f2.8
Först placerade jag dom ca 60cm från mig. Och kan tycka att batteriet jag siktade på blev lite skarpare. Sen prövade jag på 30cm och då var dom lika skarpa. Ska man gå in och justera af då eller?

Mvh

Jag har ochså den D7000, det enda problemet jag har med autofokusen är när det är ganska dunkelt i rummet. Då har kameran en tendens att bakfokusera en del.
 
Har fått hem kameran nu. Provade batteritestet direkt på 50mm f2.8
Först placerade jag dom ca 60cm från mig. Och kan tycka att batteriet jag siktade på blev lite skarpare. Sen prövade jag på 30cm och då var dom lika skarpa. Ska man gå in och justera af då eller?

Mvh
En kul app är idof calc, som anger depth pf field, som för ditt fall med 30cm är 0,34cm dvs i området 29,83 till 30,17cm . Om du sätter dina främre o bakre batterier lika mycket utanför detta område så ska båda dessa ha samma oskärpa, om man vill ha det optimalt. Det räcker ifs att det inte ger något problem i verklig fotografering

Med 50cm avstånd, med avstånd räknar man från den markering som finns på kameran som tidigare var filmplanet. Med 50cm så är motsvarande område 49,50 - 50,51, dvs skärpedjup på 1,01cm
 
En kul app är idof calc, som anger depth pf field, som för ditt fall med 30cm är 0,34cm dvs i området 29,83 till 30,17cm . Om du sätter dina främre o bakre batterier lika mycket utanför detta område så ska båda dessa ha samma oskärpa, om man vill ha det optimalt. Det räcker ifs att det inte ger något problem i verklig fotografering

Med 50cm avstånd, med avstånd räknar man från den markering som finns på kameran som tidigare var filmplanet. Med 50cm så är motsvarande område 49,50 - 50,51, dvs skärpedjup på 1,01cm

Haha jag fattar ingenting :p
 
Jag angav i vilket område som det är full skärpa vid dina avstånd. Hur närmare närgränsen man kommer desto kortare blir skärpedjupet, skärpedjupet blir också mindre på största bländaröppning. Så vid 30cm så är det nästa inget skärpedjup alls, enbart 3,4 mm där det är skarpt.

I din test om du sätter batterierna med framsiden på batteriet förskjuten 5-10mm före och efter mittbatteriet så borde det synas att båda dessa är i oskärpa.

Den appen som jag nämnde kan vara bra att förstå effekten av skärpedjup, avstånd, brännvidd och bländare
 
Jag angav i vilket område som det är full skärpa vid dina avstånd. Hur närmare närgränsen man kommer desto kortare blir skärpedjupet, skärpedjupet blir också mindre på största bländaröppning. Så vid 30cm så är det nästa inget skärpedjup alls, enbart 3,4 mm där det är skarpt.

I din test om du sätter batterierna med framsiden på batteriet förskjuten 5-10mm före och efter mittbatteriet så borde det synas att båda dessa är i oskärpa.

Den appen som jag nämnde kan vara bra att förstå effekten av skärpedjup, avstånd, brännvidd och bländare

Okej ska kolla upp den och se om jag lär mig nått :) men om jag nu ska köra med 3 batterier med 1cm djupled och 5cm sidled, på 50mm/2.8. Vilket avstånd ska jag stå på för att kunna se om kameran bak/framfocuserar? :)

Mvh
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar