Det kommer nog att gå bra
. Döda pixlar har jag aldrig brytt mig om, kan inte tänka mig att det skulle märkas, då får det vara otroligt många. Röda pixlar skulle ev kunna störa nattbilder, men jag har inte brytt mig om att testa det heller.
Fokustest tycker jag är vettigt och det har jag gjort med alla mina objektiv. I manualen står det nog att man endast ska använda fininställningen vid behov, men det har varit behov för de flesta objektiv tycker jag. Räkna inte med att bilden på en normalzoom blir superskarp på största öppning, så testen med största öppning är att hitta optimal fokus. Därefter kan du ju ta en bild på f/5,6 så kan du ju jämföra skillnaden, särskilt synlig på 100-lapps testen.
Viktigast är ju dock att du blir nöjd med bilder tagna i verkligheten, så vad den visar på en sedel är ju inte det du ska använda i din bildvisningsmapp
Lär dig förstå de olika fokuspunkter, vilken som är bäst för de olika motiven.
Jag använder till 80% en fokuspunkt AF-S och fokusprioritet. Det är endast på rörliga motiv som jag väljer AF-C och slutarprioritet samt 9 punkter dynamiskt. Övriga inställningar med fler punkter tycker jag inte har bidragit med bättre bilder. Risken med fullt antal punkter är att den tar fokus på något i sidan i bilden som du inte vill ha fokus på. Därför med en punkt så vet man iaf var man sätter fokus. Det är en punkt du ska använda vid fokustest också
Var försiktig med auto-iso, särskilt med blixt så fungerar det inte alls, den kommer att ta max iso och sedan lägga på blixten. Begränsa ner auto-iso om du vil ha det och sätt en gräns på typ 600, men jag använder det inte. Med iso-enkel så kan man snabbt reglera iso, men är man inte van så kan kan lätt skruva på fel hjul, och dragit upp iso till max. Så kanske i starten så är det bättre att välja att man måste trycka in ISO knappen. Samma gäller exponeringskompensering, det är lätt hänt att dra iväg den om man inte trycker ner en knapp först. Se till att sätta på visning av iso, tror inte det var standard.
Sedan är det bara att använda kameran fotografera, kom ihåg vad du gör och testa och se vad som blir bra. Strunta i auto inställningar och scenarier etc, kör på A istället ev S eller M.
Jag tar nog mellan 20000-25000 bilder per år, var nöjd om 10% är något som du verkligen vill spara