Annons

D7000

Produkter
(logga in för att koppla)
D7000 har så mycket mer än en extra ratt. Större sökare, bättre sökare, trådlös styrning av blixt, inbyggd motor i huset så att man kan använda äldre objektiv, high speed dynk, mm mm. Så gå på D7000. Varför inte ta en 35/1,8 och köp detta nytt. Bekanta dig med kamera och objektiv och fundera sedan på vad du önskar ha för brännvidder. Jag tycker du ska titta på SP begagnalista och köpa något där, du förlorar nästan inget når du sedan ska byta upp dig.

1700:- kan ifs en 18-105 vara värd, även om man nog kan få den för en 1300 begagnad.

Tappar objektiv inte mer i pris? Om jag förlorar 500kr och har ett halvdant objektiv i ett år eller så för att se om jag ens har intresset att investera i ännu dyrare objektiv, så kan det ju vara värt det....

Är skillnaden stor mellan D3200 och D7000? Har jag fått för mig att det finns nån ratt och nån mimiskärm på D7000 så man enkelt kan ändra inställningar utan att behöva gå igenom en massa menyer som på D3200. Stämmer det? Om så är fallet borde ju D7000 vara roligare att lära sig på som första kamera..

D7000 har två kommandorattar medan D3200 bara har en. Och ja, den här en display (ingen skärm) på ovansidan. Dessutom är den vädertätad, har inbyggd fokusmotor, inbyggd blixtfjärrstyrning och lite andra finesser som D3200 saknar. Däremot har D3200 en modernare sensor med högre upplösning och bättre dynamiskt omfång. D7100 har alla finesser som D7000 har (plus någon till) och samma sensor som D3200 (fast utan lågpassfilter).

Jag skulle, som tidigare också nämts, börja med ett fast objektiv. 35mm el 50mm. Med dessa ljusstarka, skarpa och billiga objektiv kommer du se vad en D7000 verkligen är kapabel till!

Nikon 17-50 är ett toppenobjektiv, det bästa Nikon har tillverkat för DX-kameror (och det enda DX-objektivet med guldring). Slå till på den om du har råd.

Men måste köpas begagnad, men det finns många ute nu eftersom många i detta segment har gått från DX till FX, troligen på SP också eller kommer in. Har ett 17-55 själv som jag köpte för en 4500:-, men nytt så är det över 10000:- och det får man aldrig igen. Så prisfallet är som alltid tillgång och efterfrågan.

Köper du ett fast 35, så är jag övertygad om att du vill ha både något i vidvinkel eller tele eller makro. Men det är kanske inte den vanliga zoomen som du senare önskar. Du kanske hellre vill ha en 10-20 och din 35'a och sedan en 90 makro och en 70-300 zoom, då har du ett bar kit som fungerar från 10-300

Nikon 17-50 är ett toppenobjektiv, det bästa Nikon har tillverkat för DX-kameror (och det enda DX-objektivet med guldring). Slå till på den om du har råd.

Jag har råd, men att lägga ut 6-7k på ett begagnat objektiv utan att ens veta om det här är min "grej" känns lite saftigt. Sen vill man ju vara lite kunnig i ämnet innan man börjar fundera på begagnat!

Mvh

Det är nog rätt tänkt, kan också vara en tveksam investering att köpa dyrare DX objektiv. Tror idag att jag hade nog tänkt en extra gång för vissa jag har, kanske att man väljer en 16-35/4 istället för en 17-55/2,8 DX som ett exempel. Eller tex Sigmas 35/1,4 art som redan har blivit en klassiker

Lutar mot att köpa en D7000 + sigma ex 17-50/2.8 dc os hsm.
Pris 8200kr, ungefär 1100billigare än att köpa separat.
Vad tror ni om detta? Är det klokt för nån som vill pröva sig fram? Håller objektivet måttet?

Mvh

Jag tror att det blir en helt OK kombination, prisvärt för att få f/2,8

Men som jag skrev tidigare, testa i början på största bländaröppning hur den sätter skärpan. Det är som känsligast på tele på sätt den på 50mm och f/2,8 och se att fokus sätts på rätt plan, inte bak eller framfokus. Tre stående batterier med en cm förskjutning i djupled och kanske 5cm avstånd i sidled kan vara en testmetod. Skulle tro att du kommer att se någon typ av felfokus (det gör man nästan alltid), prova då att i finjustering av AF i D7000 justera in det rätt. Du kan sedan testa så det inte blivit helt fel på en mera vidvinklad brännvidd.

Ett annat sätt som jag själv körde i helgen är att tejpa upp en hundralapp på tex ett fönster. Så fotograferar du av den och det ska om det är rätt fokus, tex kunan se linjerna som är i ögat. Sätt sedan på AF justering, och ta 5 bilder på 0, fem bilder +5, fem på +10 etc. Välj ISO och tid så att det inte är en fråga om rörelse och när du har dessa 40-50 bilderna så ser du vilken bildserie som är skarpast, så väljer du detta värde.Jag la in lappar i bildserien där jag skrivit dessa +5 så man såg vilka bilder som hörde till vilka

Detta gäller i priincip alla objektiv du köper, men jag skulle säga att det är särskilt viktigt på förra generations Sigma, när väl detta är gjort så tror jag du får mycket glädje av det

Lutar mot att köpa en D7000 + sigma ex 17-50/2.8 dc os hsm.
Pris 8200kr, ungefär 1100billigare än att köpa separat.
Vad tror ni om detta? Är det klokt för nån som vill pröva sig fram? Håller objektivet måttet?

Det är i alla fall betydligt bättre än Sigma 18-50/2.8 (tänk att en siffra kan skilja så mycket). Kanske inte riktigt lika bra som Nikon 17-50/2.8, men snudd på.

Jag tror att det blir en helt OK kombination, prisvärt för att få f/2,8

Men som jag skrev tidigare, testa i början på största bländaröppning hur den sätter skärpan. Det är som känsligast på tele på sätt den på 50mm och f/2,8 och se att fokus sätts på rätt plan, inte bak eller framfokus. Tre stående batterier med en cm förskjutning i djupled och kanske 5cm avstånd i sidled kan vara en testmetod. Skulle tro att du kommer att se någon typ av felfokus (det gör man nästan alltid), prova då att i finjustering av AF i D7000 justera in det rätt. Du kan sedan testa så det inte blivit helt fel på en mera vidvinklad brännvidd.

Ett annat sätt som jag själv körde i helgen är att tejpa upp en hundralapp på tex ett fönster. Så fotograferar du av den och det ska om det är rätt fokus, tex kunan se linjerna som är i ögat. Sätt sedan på AF justering, och ta 5 bilder på 0, fem bilder +5, fem på +10 etc. Välj ISO och tid så att det inte är en fråga om rörelse och när du har dessa 40-50 bilderna så ser du vilken bildserie som är skarpast, så väljer du detta värde.Jag la in lappar i bildserien där jag skrivit dessa +5 så man såg vilka bilder som hörde till vilka

Detta gäller i priincip alla objektiv du köper, men jag skulle säga att det är särskilt viktigt på förra generations Sigma, när väl detta är gjort så tror jag du får mycket glädje av det

Ok kombination? Vet du nån bättre kombination som ligger stax över i prisklass kan jag ju vara intresserad :)
Är ovan nämnda objektivt ofta felfocuserad eller vadå?

Mvh

Hej!

Vet inget om Sigmaobjektivet men enligt Cyberphoto är det toppklassat, men det kanske du redan sett. Ville bara tipsa ifall du inte sett det, tycker de gör bra tester och skriver utförligt.

Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si1750osN

Finns ju även Tamrons 17-50 vc, som många verkar vara nöjda med i samma prisklass, det har fått lite lägre betyg av Cyberphoto.se.

Hälsningar/Christina

Hej!

Vet inget om Sigmaobjektivet men enligt Cyberphoto är det toppklassat, men det kanske du redan sett. Ville bara tipsa ifall du inte sett det, tycker de gör bra tester och skriver utförligt.

Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si1750osN

Finns ju även Tamrons 17-50 vc, som många verkar vara nöjda med i samma prisklass, det har fått lite lägre betyg av Cyberphoto.se.

Hälsningar/Christina

Jo jag har sett det. Gick efter cyberphoto då jag valde objektiv ;)
Men tack ändå :)

Mvh

Tamron verkar ju också ha ett objektiv med samma zoomomfång. Verkar vara betydligt fler på fotosidan som valt det objektivet... Någon som haft bägge och kunnat jämföra?

Mvh

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto