klumpen123
Aktiv medlem
Är 2.8 tillräckligt för att fota inomhus utan blixt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är skillnaden stor mellan D3200 och D7000? Har jag fått för mig att det finns nån ratt och nån mimiskärm på D7000 så man enkelt kan ändra inställningar utan att behöva gå igenom en massa menyer som på D3200. Stämmer det? Om så är fallet borde ju D7000 vara roligare att lära sig på som första kamera..
Har däremot fått ett erbjudande att köpa D7000 + sigma 17-50/2.8 för 8200kr, men då blir det ju mindre zoom :
Nikon 17-50 är ett toppenobjektiv, det bästa Nikon har tillverkat för DX-kameror (och det enda DX-objektivet med guldring). Slå till på den om du har råd.
Nikon 17-50 är ett toppenobjektiv, det bästa Nikon har tillverkat för DX-kameror (och det enda DX-objektivet med guldring). Slå till på den om du har råd.
Lutar mot att köpa en D7000 + sigma ex 17-50/2.8 dc os hsm.
Pris 8200kr, ungefär 1100billigare än att köpa separat.
Vad tror ni om detta? Är det klokt för nån som vill pröva sig fram? Håller objektivet måttet?
Det är i alla fall betydligt bättre än Sigma 18-50/2.8 (tänk att en siffra kan skilja så mycket). Kanske inte riktigt lika bra som Nikon 17-50/2.8, men snudd på.
Jag tror att det blir en helt OK kombination, prisvärt för att få f/2,8
Men som jag skrev tidigare, testa i början på största bländaröppning hur den sätter skärpan. Det är som känsligast på tele på sätt den på 50mm och f/2,8 och se att fokus sätts på rätt plan, inte bak eller framfokus. Tre stående batterier med en cm förskjutning i djupled och kanske 5cm avstånd i sidled kan vara en testmetod. Skulle tro att du kommer att se någon typ av felfokus (det gör man nästan alltid), prova då att i finjustering av AF i D7000 justera in det rätt. Du kan sedan testa så det inte blivit helt fel på en mera vidvinklad brännvidd.
Ett annat sätt som jag själv körde i helgen är att tejpa upp en hundralapp på tex ett fönster. Så fotograferar du av den och det ska om det är rätt fokus, tex kunan se linjerna som är i ögat. Sätt sedan på AF justering, och ta 5 bilder på 0, fem bilder +5, fem på +10 etc. Välj ISO och tid så att det inte är en fråga om rörelse och när du har dessa 40-50 bilderna så ser du vilken bildserie som är skarpast, så väljer du detta värde.Jag la in lappar i bildserien där jag skrivit dessa +5 så man såg vilka bilder som hörde till vilka
Detta gäller i priincip alla objektiv du köper, men jag skulle säga att det är särskilt viktigt på förra generations Sigma, när väl detta är gjort så tror jag du får mycket glädje av det
Finns nikon i 17-50/2.8?
Snudd på lika bra, ja då borde jag väll bli nöjd![]()
Nikon 17-55/2,8 är det förstås jag tänker på. Jag har tydligen svårt att hålla reda på siffror idag...
Hej!
Vet inget om Sigmaobjektivet men enligt Cyberphoto är det toppklassat, men det kanske du redan sett. Ville bara tipsa ifall du inte sett det, tycker de gör bra tester och skriver utförligt.
Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si1750osN
Finns ju även Tamrons 17-50 vc, som många verkar vara nöjda med i samma prisklass, det har fått lite lägre betyg av Cyberphoto.se.
Hälsningar/Christina