Annons

D7000 Vs D7100

Produkter
(logga in för att koppla)
Om ni skulle köpa er första kamera. Skulle ni då välja D7000 eller D7100. Sitter i den sitsen för tillfället. Pengarna är inga problem, får bara spara lite längre.

Andy

Varför inte vänta tills mars då testerna kommer i varje fototidning och du kan känna på den i butik. Jag har en 7000 som jag är helnöjd med men kommer som den prylnörd jag är förmodligen att byta efter att jag fått känna på 7100. Det finns fördelar med den nye som bl.a. focussystemet som är snabbare, exaktare och fungerar i sämre ljus. större pixeltäthet (inte alltid av godo) HDR, något större hus osv.

Är det en första kamera har ju TS inga objektiv. Då blir ju totalkostnaden lätt mycket mer än ca 6000:- vs 11000:- utan man måste tänka på vilka objektiv man skall ha till. En avancerad kamera som D7000/7100 lär man vilja ha ett tele eller vidvinkel till. Mellanskillnaden mellan kamerorna räcker nästan till en beg Nikkor AF-S 70-200/2,8 eller en ny Tamron 70-200/2,8 utan VC. Detta måste man baka in men om pengarna inte spelar roll är det bara att köpa det bästa jämt.

Trådskaparens frågeställning var "Om ni skulle köpa er första kamera".

Som första kamera skulle jag inte välja en DSLR över huvud taget.

Varför inte?

De har bra sökare, som fungerar oavsett om det är mulet eller soligt, sökaren går inte ned i något strömsparläge för att spara ström, Man ser samma sak som objektivet. De flesta har snabb fasdetekteradne autofokus vilke än så länge är ovanligt på spegellösa kameror.

Tack vare att de har sökarokular är de lättare att hålla stilla än kameror där man bara kan komponera bilden på en skärm på kamerans baksida. Just genom att man tittar i sökaren när man tar bilden kan man trycka kameran mot huvudet och får därmed ytterligare en punkt att stödja kameran mot i jämförelse med om man håller kameran fritt i luften.
Försök ta en skarp bild på fri hand med t.ex. ett 400 mm objektiv utan att stödja kameran mot huvudet. Nu köper väl i och för sig inte de flesta nybörjare 400 mm objektiv, men skakningsoskärkpa kan märkas även vid kortare brännvidder, speciellt om man gör delförstoringar såsom är möjligt med dagens pixeltäta sensorer.

Dessutom är antal bilder per batteriladdning oftast bättre, p.g.a. att det går mindre ström till sökaren. Viktigt inte minst om man fotograferar här uppe i norden där det ofta är kallt och batterier går åt fort.

D7000 eller D7100 känns som alldeles utmärkta nybörjarkameror. Många lider av missuppfattningen att t.ex. proffsens D4 på något sätt skulle vara svårare att använda än instegsmodellerna. Är det någon som behöver en lättanvänd kamera så är det väl de som är beroende av den för sitt levebröd.

Snarare är det så att man på instegsmodellerna sparat in på reglage för vanliga funktioner och gömt dem med dubbelfunktioner för knappar eller djupt nere i någon meny. Man gör det här för att kunna göra produkten billigare, inte för att göra den enklare att använda. Inte så att jag skulle rekommendera någon nybörjare att köpa en D4, men det är mera för att han förmodligen inte skulle slita ut den innan det fanns bättre modeller att byta upp sig till, snarare än att den skulle vara för svår att använda. Dessutom är den ett tungt åbäke som det kanske skulle döda fotointresset om han var tvungen att släpa på den. Sedan skulle han sannolikt mer nytta av några fler megapixlar än 11 bilder/s.

Det känns lite grand som instegskamerorna med usel ergonomi är ett sätt att lura folk att försst köpa en kamera, för att sedan finna att den har en massa avigheter som gör att de vill byta upp sig till något bättre. Det är väl Ok att köpa någon av dessa instegskameror om man är medveten om detta och tycker att man kan leva med dem i utbyte mot ett lägre pris. Men de som köper den billigare varianten i tron att de inte klarar de dyrare modellerna utan att träna på en enklare först blir lurade. Även de mera avancerade kamerorna har automatikfunktioner, fast med den skillanden att de oftast fungerar bättre, t.ex. bättre snabbare autofokus, programautomatik som är bättre på att gissa sig till hur motivet ska exponeras

Ibland undrar jag lite grand över kamerornas automatisering. Jag har inget emot att använda automatik, jag oftast min D800 inställd på P läge och i de flästa fall ger atomatiken vettiga värden, men när jag började fotografera kunde jag ta upp vilken kamera som helst oavsett om det stod Nikon, Canon, Pentax,...på den och börja fotografera och utnyttja produkten till fullo. Idag behöver jag först läsa 400 sidor bruksanvisning, När man på mindre än tio sidor hade kunnat lära sig hur bländare, tid och avstånd och ljusmätning egentligen fungerar. Det känns lite som om vi bytt en komplexitet mot en annan utan att egentligen göra något enklare. Jag har som sagt inget emot automatik, som sådan, det gör att jag kan arbeta snabbare, men jag tror ibland att det får människor att tro att det automatiserats är betydligt svårare än vad det egentligen är.

Fast jag måste ju undra över vad TS egentligen menade - om pengar inte spelar roll är det väl bara att köpa en D4 och/eller D800e plus 14-24,24-70,70-200 och 200-400 då man ändå håller på. Det måste ju finnas en annan fråga - är skillnaden i pris mellan D7100 och D7000 motiverad för specificerade ändamål kanske i motsats till att lägga dessa pengar på annat - t ex objektiv? Men då måste TS berätta mer om behoven och vilka objektiv han har.

Vad jag menade är att vist kan jag spara men då detta är min första kamera så är jag orolig över att betala för en för dyr kamera. Jag är liksom inget proffs

Vad jag menade är att vist kan jag spara men då detta är min första kamera så är jag orolig över att betala för en för dyr kamera. Jag är liksom inget proffs

En viktig fråga för den ekonomiska prioriteringen: vad tanker du dig att du ska fotografera med din kamera?

Om man t ex vill fota fåglar, då är det viktigt att ha pengar över till ett bra tele. För närbilder krävs ett macro-objektiv.

Det klassiska rådet är att det är viktigare att ha bra objektiv för ändamålet, än den senaste kameran.

Det där tror jag inte på. Enligt dpreviews test så presterar D7100 väldigt bra på höga ISO. Det sitter inte samma sensor i D7100 som i D5200. Sensorn i D7100 är tillverkad av Toshiba medan den i D5200 är tillverkad av Sony.

Avdelningen ganska ointressant vetande, men det är inte korrekt. Sensorn i D7100 är en vidareutveckling av den som sitter i D5200, i alla fall enligt Nikon själva.

För närvarande och, så vitt jag känner till, för första gången någonsin så har ingen av Nikons aps-c-modeller (DX) Sony-sensor.

När det gäller valet mellan D7000 och D7100 så skulle jag säga att det är ekonomin som avgör. D7100 kostar dubbelt så mycket som en D7000. Har man råd med D7100 så köp den. Om inte, köp D7000.

Detta håller jag med om.

Köper man en precis nyintroducerad kamera får man ofta betala någon tusenlapp extra bara just för att den är ny. Ibland är det värt det, men ser man till värde för pengarna (med tanke på hur bra kamera D7000 är) så får man ju ut mer av en D7000 och ett extra eller bättre objektiv för samma pengar som en D7100 med bara ett kitobjektiv.

Handlar det om nyinköp kan vi ju anta att trådskaparen inte har några objektiv och då skulle jag rekommendera att lägag mer pengar på den delen av utrustningen. Det har man mer glädje av.

Köp en begagnad D7000 omedelbart, och BÄTTRE objektiv till paketet med en gång. Skulle det sdan kännas så i höst - sälj D7000 med 1000kr förlust (men köp då å andra sidan D7100 ~2000kr billigare än vid introduktionen om en dryg månad?)

Då har du kamera över sommaren, har hunnit vänja in dig, du har bra objektiv - och fortfarande möjligheten att få en D7100 utan att egentligen ha drabbats av en ekonomisk förlust av att ha haft en (annan) fullgod kamera under hela tiden du väntat. Gratis leasing.

Och varför inte det?

En DSLR är ganska stor och klumpig (och dyr) järmfört med en spegellös kompaktkamera. Det går att leva med om man har användning för alla de avancerade funktioner som en DSLR har. Men om man aldrig har haft en kamera förut så har man föga användning för gaffling, bländarprioritet, slutarprioritet, inbyggd HDR, spegeluppfällning, bulb-läge, etc etc. Då är en kompaktkamera som man bara behöver sikta och trycka av för att få en bra (eller i alla fall hyfsad) bild mer lätthanterlig.

När/Om man börjar känna sig begränsad av kompaktkamerans möjligheter, då kan det vara läge att börja titta på en DSLR. För mig tog det sex år från att jag bytte bort min gamla Minolta till att jag skaffade min D5100. Under den tiden var jag fullkomligt nöjd med mina ixusar.

En DSLR är ganska stor och klumpig (och dyr) järmfört med en spegellös kompaktkamera. Det går att leva med om man har användning för alla de avancerade funktioner som en DSLR har. Men om man aldrig har haft en kamera förut så har man föga användning för gaffling, bländarprioritet, slutarprioritet, inbyggd HDR, spegeluppfällning, bulb-läge, etc etc. Då är en kompaktkamera som man bara behöver sikta och trycka av för att få en bra (eller i alla fall hyfsad) bild mer lätthanterlig.

När/Om man börjar känna sig begränsad av kompaktkamerans möjligheter, då kan det vara läge att börja titta på en DSLR. För mig tog det sex år från att jag bytte bort min gamla Minolta till att jag skaffade min D5100. Under den tiden var jag fullkomligt nöjd med mina ixusar.

Det beror väl på vad man vill fotografera. Är det släkten, folk på gatan, eller på festen har du säkert rätt. Jag tror dock att det är en grov generalisering att nybörjare bara vill ta sådana motiv. Själv började jag fotografera för att jag ville fotografera djur och natur, och då hade jag inte kommit långt utan SLR där jag själv kunde välja slutartid eller kunde sätta på ett långt tele, eller bälg för närbilder av växter och och småkryp. Vikten är naturligtvis en nackdel, men små lätta kameror har en tendens att vara svåra att hålla stilla.

Faktum är att min första kamera var en Pentax Spotmatic så den hade inte ens någon form av automatik alls. Är kameran rätt utformad har det ingen betydelse om det finns en massa finesser, man behöver inte använda dem om man inte behöver dem. Det som är viktigt är att de funktioner man avänder ofta har lättanvända, väl placerade reglage, sedan behöver man inte bry sig om resten. Tyvärr är detta inte så vanligt på enklare kameror

Det går för övrigt alldeles utmärkt att bara sikta och trycka av även med en modern DSLR. Att den är lite större gör att reglagen kan göras mindre pilliga, och den blir lättare att hålla stilla eftersom det är mer att få grepp om. Sedan är det ju inget som säger att man inte kan ha olika kameror för olika bruk. Kanske en liten ixus för festen och en DSLR när man går på skogspromenad.

Ofta är det väl dessutom så att folks första kamera idag snarare är en mobiltelefon än en riktig kamera. De bilderna du under sex år tog med din Minolta tar dagens blivande fotografer med sin mobiltelefon. När de inser att de är intresserade nog för att skaffa en kamera tror jag många vill ta ett lite större steg.

Det verkar bortkastade pengar. Om man har intresse för att börja fota, vilket man har om man är på fotosidan och vill ha råd så ska man såklart köpa en dslr, inte en kompakt point and shoot, då kan man lika gärna fota med sin iphone.

jag utgår ifrån att trådskaparen vill lära sig fota, inte peka och trycka på knappen.

Det verkar bortkastade pengar. Om man har intresse för att börja fota, vilket man har om man är på fotosidan och vill ha råd så ska man såklart köpa en dslr, inte en kompakt point and shoot, då kan man lika gärna fota med sin iphone.

En modern PowerShot erbjuder betydligt större möjligheter, bättre optik och bättre bildkvalitet än en iFån.

Det som spegellösa vinner på är mindre storlek och möjligheten att via adaptrar använda gammal optik som inte stöds längre i DSLR. På annat är klassiska DSLR lika bra eller bättre. De mest uppenbara skillnaderna är optisk sökare som inte fryser eller släpar efter vid serietagning och dåligt ljus samt mycket bättre följande autofokus under skiftandeljusförhållande. Kan man ha en lite större kamera så får man med dedicerade objektiv fördelar och knappt några nackdelar med enDSLR.

Som nybörjare, om vi nu utgår ifrån att det är en fråga om pengar ändå - pris/prestanda (TS har inte angett någon totalbudget) så skulle jag föreslå en D7000 ny med spaning på rear nu då den ersätts. Jag skulle tro att den kommer närma sig 5000:- när de sista exemplaren säljs (endast hus) eller kanske 6500:- med 18-135 VR). Då kan TS kolla vilka objektiv som skall köpas till med de pengar som sparats från uteblivet köp av D7100.

Man får koma ihåg att D7100 är visserligen specad bättre på allt, men för att märka någon praktisk skillnad i upplösning krävs bra teknik och stora utskrifter även bortsett från objektiven. Därför tror jag att D7000 är ett förnuftigare köp för en nybörjare. Det kan ju t o m vara så att man tröttnar och då är D7000 mindre förlorade pengar.

Det som spegellösa vinner på är mindre storlek och möjligheten att via adaptrar använda gammal optik som inte stöds längre i DSLR. På annat är klassiska DSLR lika bra eller bättre. De mest uppenbara skillnaderna är optisk sökare som inte fryser eller släpar efter vid serietagning och dåligt ljus samt mycket bättre följande autofokus under skiftandeljusförhållande. Kan man ha en lite större kamera så får man med dedicerade objektiv fördelar och knappt några nackdelar med enDSLR.

Som nybörjare, om vi nu utgår ifrån att det är en fråga om pengar ändå - pris/prestanda (TS har inte angett någon totalbudget) så skulle jag föreslå en D7000 ny med spaning på rear nu då den ersätts. Jag skulle tro att den kommer närma sig 5000:- när de sista exemplaren säljs (endast hus) eller kanske 6500:- med 18-135 VR). Då kan TS kolla vilka objektiv som skall köpas till med de pengar som sparats från uteblivet köp av D7100.

Man får koma ihåg att D7100 är visserligen specad bättre på allt, men för att märka någon praktisk skillnad i upplösning krävs bra teknik och stora utskrifter även bortsett från objektiven. Därför tror jag att D7000 är ett förnuftigare köp för en nybörjare. Det kan ju t o m vara så att man tröttnar och då är D7000 mindre förlorade pengar.

Nja, sett till ren bildkvalitet krävs det rätt mycket för att kunna se någon skillnad. Men af-systemet i nya kameran är ju klart bättre än det gamla och det möjliggör troligen foton som annars skulle varit betydligt svårare att sätta. Dessutom ljuskänsligare af vilket också möjliggör andra foton än de du kan ta med gamla D7000. För mig skulle enbart skillnaderna i af kunna vara värt flera tusen.

Snabb kontrast-af har fördelar. Jag föredrar det framför fas-af för mitt fotograferande. Dessutom möjliggör det snabb af när en fotar via utfällbar display.

Och därför är det vettigt att köpa en billigare kamera och lägga mer pengar på optik istället. Som nybörjare dröjer det ändå ett bra tag innan man kan tillgodogöra sig den nyare och dyrare modellens högre prestanda i någon större utsträckning. Och när man har utvecklats så att man känner behov av en bättre kamera, ja, då finns det ju nya, bättre modeller att välja bland.

Om man väljer D7000 istället för D7100 så får man ju ca 4000 över att lägga på optik. Det kan man nästan få ett beg. 17-55 f/2.8 DX för till exempel. Alltid bättre att köra en billigare kamera med bättre optik än tvärtom.

Nja, sett till ren bildkvalitet krävs det rätt mycket för att kunna se någon skillnad. Men af-systemet i nya kameran är ju klart bättre än det gamla och det möjliggör troligen foton som annars skulle varit betydligt svårare att sätta. Dessutom ljuskänsligare af vilket också möjliggör andra foton än de du kan ta med gamla D7000. För mig skulle enbart skillnaderna i af kunna vara värt flera tusen.

Kanske för dig, men jag utgår ifrån att du inte är nybörjare och redan har en del optik och kan använda ett bättre AF system på bästa sätt.

Kanske för dig, men jag utgår ifrån att du inte är nybörjare och redan har en del optik och kan använda ett bättre AF system på bästa sätt.
Jo så är det givetvis, men annan prestanda än den rena bildkvaliten kan ju vara av vikt och något att ta hänsyn till. Även som nybörjare kan ju ett bättre af-system vara av värde, speciellt som det handlar både om snabbhet, intelligens och framför allt lågljusegenskaper.

Men det beror ju på vilken typ av fotografi TS tänker syssla med.

Hej!

Köpte nyligen min första systemkamera, en Nikon D7000 med kitobjektivet 18-105 mm som paket. Visste inte om jag skulle vänta på uppföljaren, få D7000 ev billigare, eller kanske välja uppföljaren D7100 som visade sig komma ca en och en halv månad efter jag köpt min kamera. Grämer jag mig över att jag inte väntade och fick D 7000 billigare, eller kunde köpt D7100 istället? Nej, visserligen kunde jag kanske haft mer pengar till optik lite snabbare, men är ändå supernöjd med mitt köp.

Man upptäcker som nybörjare väldigt snabbt, (beror väl på hur stort intresset är), att man vill kunna skaffa bättre optik, bildredigeringsprogram, blixt, stativ, batterigrepp och ksnske annat beroende på vad man vill fota. Ta med det i beräkningen när du väljer hur du vill göra. Har du ekonomisk möjlighet så kanske du ändå kan skaffa sånt relativt snabbt, för mig som inte har det så var D7000 ett bättre (billigare) köp, och en fullt tillräckligt avancerad kamera som det kommer ta sin tid innan jag behärskar, och när jag gör det så har det kommit nya kameror på marknaden och D7100, D600 eller vad det kan vara som man suktar efter har gått ner i pris, eller så passar nån av de nya perfekt, vilket är lättare att veta efter några års träning. Oavsett vilken du väljer utifrån dina möjligheter så kommer du nog bli supernöjd!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto