Annons

d7000 Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannegr

Aktiv medlem
Om jag tar en bild i läget där det skapas en raw-fil samt en jpg , granskar jag bilderna i tex irfanview så är ju bilderna exakt lika dana.
Men om jag öppnar raw -filen i PS rawhanterare och endast sparar bilden till PS , utan att göra ngn som helst ändring , och sedan till en jpg bild så blir resutatet från orginal jpg-bilden och denna jpg-bild olika . Den senare är mattare och mindre kontrastrik.
Hur kommer det sig????
Borde det inte bli samma resultat

OriginalJPEG ur kameran lägger ju till Nikons (och dina egna) presetjusteringar för att göra en "bra bild". Den JPEG du skapar själv i PS är ju bara en JPEG-variant av RAWbilden, dvs i ett läsbart format.

Irfanview visar den jpg som finns inbäddad i råfilen, och alltså innehåller de justeringar kameran gjort. När du öppnar filen i PS ser du inte dessa justeringar, men de syns om du i stället öppnar filen i Nikon View NX eller Capture NX.

Irfanview visar den jpg som finns inbäddad i råfilen, och alltså innehåller de justeringar kameran gjort. När du öppnar filen i PS ser du inte dessa justeringar, men de syns om du i stället öppnar filen i Nikon View NX eller Capture NX.

JAha , det är så det ligger till ...Tack!!!
Känns som om man får jobba mer med råfilen från d7000 än från min förra Sony a550 .??

Daniel

Råfiler måste alltid behandlas, men ibland kan det råka se rätt bra ut redan från början. i Lightroom som jag använder är det oftast rätt enkelt att göra klart en bild och sedan kopiera justeringarna från den till andra bilder tagna vid samma tillfälle - på det viset blir det inte så mycket jobb och oftast bra :)

Har idag varit ute och provfotat nya d7000.
Alltså RAW filerna är ju ruskigt svåra att få till bra tycker jag , däremot är ju jpg direkt ur kameran grymt bra . (Att försöka få rawbilden att efterlikna jpg,en är ju nästan omöjligt)

Har ju alltid kört i raw förut och efterbehandlat i ACR (med min gamla sony a550) och då har det varit bara lite enkla justeringar så har det blitt bra.

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu eftersom jag gillar RAW formatet .
Ska jag bara köra jpg nu eftersom bilderna blir ju bra med engång. Men vill ju samtidigt ha chansen att efterbehandla.

Hur kommer det sig att det blivit så mycket svårare med raw hanteringen på d7000 än a550 ?????
Jämnför man jpg från kamerorna så är d7000 överlägsen!!!

Definiera "bra".

Jpeg-filerna ur D7000 är ganska övermättade och har oftast, med de flesta inställningar en alldeles för brant kontrast (för min smak). De ofta gulaktiga partierna i hudtoner under många ljus stör mig också ganska illa. Brusreduceringen är ganska fläckig, och inte så bra mot färgbrus.

I ACR kan du sätta vad som kallas "Default Conversion", dvs grundinställningar som alltid används när du öppnar en råfil. När man jobbat lite med ett par bilder börjar man "hitta fram" till vad man själv trivs med, och vad inställningarna då normalt sett brukar stå på. Detta sparar man då som "Camera default", och då sätts dessa inställningar automatiskt som utgängsvärde när du laddar en fil.

ACR använder dessutom en väldigt annorlunda färgprofil, som behandlar färg på ett väldigt annorlunda sätt. Denna profil -"Adobe Standard"- fösöker Munsell-anpassa färgen (en människa uppfattar "blått" som olika blå färgtoner beroende på hur ljus den är osv). Detta kan vara lite ovant jämfört med den helt "raka" omvandling som kameran själv (och även de flesta "vanliga" kameraprofiler) använder.

Har idag varit ute och provfotat nya d7000.
Alltså RAW filerna är ju ruskigt svåra att få till bra tycker jag , däremot är ju jpg direkt ur kameran grymt bra . (Att försöka få rawbilden att efterlikna jpg,en är ju nästan omöjligt)

Har ju alltid kört i raw förut och efterbehandlat i ACR (med min gamla sony a550) och då har det varit bara lite enkla justeringar så har det blitt bra.

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu eftersom jag gillar RAW formatet .
Ska jag bara köra jpg nu eftersom bilderna blir ju bra med engång. Men vill ju samtidigt ha chansen att efterbehandla.

Hur kommer det sig att det blivit så mycket svårare med raw hanteringen på d7000 än a550 ?????
Jämnför man jpg från kamerorna så är d7000 överlägsen!!!

Exakt vad är det som inte blir bra?

Du kan testa att under "Kamerakalibrering" välja någon annan profil än Adobe Standard, exempelvis "Camera standard" eller "Camera neutral" och se hur det blir.

Tycker du det blir bra är ju allt bra. Det finns dock ganska stora områden med fullständigt klippta, blanka områden i bilden. Detta kan man lätt göra i ACR också... Så det du antagligen inte trivs med i ACR är att kontrasten är lägre. Vill man är detta ganska lätt att göra något åt, det handlar inte om "rätt" eller "fel" här egentligen.

Allt som inte är svart i bilden nedan är klippt...

Bilagor

• horseNXclip.jpg
    horseNXclip.jpg
    53.7 KB · Visningar: 204
  • horseNX.jpg
    horseNX.jpg
    90.6 KB · Visningar: 201
Tycker du det blir bra är ju allt bra. Det finns dock ganska stora områden med fullständigt klippta, blanka områden i bilden. Detta kan man lätt göra i ACR också... Så det du antagligen inte trivs med i ACR är att kontrasten är lägre. Vill man är detta ganska lätt att göra något åt, det handlar inte om "rätt" eller "fel" här egentligen.

Allt som inte är svart i bilden nedan är klippt...

Egendomligt , sådana klippvarningar får inte jag iaf. Inte på det röda .

En del av det kan vara omvandlingen till sRGB för web. Arbetar du i Adobe RGB finns det betydligt mer ljusstyrka i den röda kanalen att "ta från" innan det bottnar. Jag minns inte nu om NX har korrigerad klippningsvarning (alltså - visar klippningen i exportformatet) eller om det bara tittar på det interna arbets-formatet.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto