ANNONS
Annons

D70 vs film slr

Produkter
(logga in för att koppla)

emil t

Aktiv medlem
En sak jag har undrat som jag inte riktigt har fått grepp om: Vilken film-nikonkamera motsvarar D70 prestandamässigt. Är det F75, F80 eller tillomed F100? Kan man jämföra på något bra sätt?

Det finns ingen analog ekvivalent till D70 och D2h. D100 bygger på ett F80-hus och D1-orna bygger på F100/F5-komponenter.

F65an är enklare (och plastigare) än D70 m.a.p. funktionalitet. F75 har jag inte sett IRL men det ser inte ut att vara en syster till D70.

Min erfarenhet av D70 är att den är tillräckligt "avancerad" för att uppfylla mina krav på en familjekamera. Dvs, den har inga egna hyss för sig om jag inte vill att den skall ha det (typ att den väljer fokuszon åt mig eller att blixten poppar upp i tid och otid). Däremot känns den för amatörmässigt i många lägen när man vill vara något mer kreativ. Sådant jag noterat är att jag inte kan använda bländarringen på optiken utan är hänvisad till husets rattar samt att manuell optik inte fungerar ens med tidsautomatik. Vertikalgrepp med avtryck saknar jag också. Dessutom är huset väl litet för min smak. En handhavandefråga som jag inte gillar är att många funktioner nås via "håll inne knappen och vrid på ett av hjulen".. Det är ett förfarande som inte fungerar utan att ta kameran från ögat iom att "håll inne-knapparna" är små och utspridda över hela kamerahuset.

Thats it.

Senast ändrad:
tekniska data

Tack för ett bra svar men:

När det gäller siffror och tekniska data. 1/500 s blixtsynk, 1/8000 slutare, ljusmätningssystem etc. t ex tycker jag att den verkar stå sig rätt bra. Hur ser det ut där? Alltså om man struntar i vertikalgrepp, knappplaceringar och material.

Det gör den också. Mig veterligen är den ensam om synktiden på 1/500s. Skillnaden mot pro ligger i förpackningen. Plasthus, konsumentorienterad knapplayout, medioker sökare, motivprogram..

Som jag sagt, underbar kamera men den brister stundtals i handhavandet.

emil t skrev:
En sak jag har undrat som jag inte riktigt har fått grepp om: Vilken film-nikonkamera motsvarar D70 prestandamässigt. Är det F75, F80 eller tillomed F100? Kan man jämföra på något bra sätt?

Enligt Nikonfolket på turne där de visade upp D70 i Göteborg så bygger den på F65 medan D100 bygger på F80 men jag tycker att D100 verkar ha mer gemensamt med F80 än vad D70 har med F65.....

Re: Re: D70 vs film slr

Johan67 skrev:
Enligt Nikonfolket på turne där de visade upp D70 i Göteborg så bygger den på F65 medan D100 bygger på F80 men jag tycker att D100 verkar ha mer gemensamt med F80 än vad D70 har med F65.....

Samma Nikon-snubbe som klämde ur sig den kommentaren sade sig inte förstå vad man skall ha photoshop till och gjorde sig lustig över frågan om fokusproblem på D70 (som nu åtgärdas av nikon).. ;-)

bdajegu skrev:
Sådant jag noterat är att jag inte kan använda bländarringen på optiken utan är hänvisad till husets rattar

Stämmer verkligen detta? I så fall kan man ju endast använda D-optiken i "låst-bländarrings-läge" Kan detta verkligen stämma?

Ludwig skrev:
Stämmer verkligen detta? I så fall kan man ju endast använda D-optiken i "låst-bländarrings-läge" Kan detta verkligen stämma?
Ja. Så är det på alla Nikons nyare amatörhus från F50 och framåt. T ex F50, F55, F60, F75, F80 och D100 samt den lite äldre F401.

Ludwig skrev:

Man är inte låst till D-optik. Jag har använt äldre AF-objektiv till min D100 utan problem, dock måste man ju välja bländare med ratt på huset vilket jag inte gillade i början.

F80?

Jag sitter och läser specs. Tittar på kamerorna. Jag tycker att D70 liknar F80. Storlek, prestanda, utseende med mera. Varför har jag fel?

Det är nog en helt annan kamera än både F75 och F80. Likheterna exteriört är dock större med F75 än med F80. Kolla detaljer som objektivlossarknapp och placeringen av skärpedjupskontrollen.

Jag försökte få mig en bild av hur mycket man betalar för själva kameran och hur mycket man betalar för att den är digital. Jag börjar förstå att det inte riktigt är så enkelt.

Men enligt ert resonemnag skulle D70n vara värd max 3-4000:- om den var en filmkamera. Om man kollar huskvalitet, ljusmätning, tekniska specar etc?

Jag har en Dynax 4 nu men skulle nog inte betala 10000:- för en uppsvälld digital sådan även fast jag gillar den och den tar riktigt bra bilder.

Jag har dock fått för mig att D70 är bra mycket "proffsigare".

emil t skrev:

De e en D70, kort o gott. Nikon har en mycket snarlik stil på sina kamerahus, typ som Canon har på sina eos-hus.
Bländarringen på optiken, tja. Är van med de d100/ f5/ d1-d1x som jag använder ( har använt) att ratta in bländare o slutartid med pekfinger och tumme. Kanon tycker jag.
Är inte låst till D-optik, har kört den med mina gamla gluggar, typ Nikkor 180mm och 85 mm, fungerar.
Givetvis är D-gluggar o föredra.
Handhavandet efter att haft en o testat
i 3 veckor, en bra o smidig kamera. Grattis Nikon.
Ilkka

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar