Annons

D70 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

trebh

Aktiv medlem
Hej har en Nikon D70 med Tamron 28-75/2.8 optik.Jag kan inte ta bilder på blå himmel när jag har autofocusen inkopplad,manuellt går det bra.Kameran vägrar knäppa kortet o jag kan inte se nåt felmedelande

kan kanske bero på att kameran inte hittar fokus på en himmel som inte har några kontraster, rätt vanligt. står i handboken för kameran. Och då låser kameran slutaren.

En vanlig irritationsfaktor som inte bara gäller D70,, min EOS1NHS fungera ca likt.

Kanske har du en inikator i sökaren som visar om den hittat/hittar focus?

Mvh Niclas.

Dessutom går det väl att ställa in (C)ontinuous eller (S)ingle. I C-läget har avtryckaren företräde framför fokus.

Catten skrev:
kan kanske bero på att kameran inte hittar fokus på en himmel som inte har några kontraster, rätt vanligt. står i handboken för kameran. Och då låser kameran slutaren.
"Felmeddelandet" finns där men det är inte så uppenbart kanske. Allra längst ned till vänster i sökaren finns fokuseringsindikatorn, en liten grön prick som lyser när du har korrekt fokus enligt kameran. Blinkar denna kan kameran inte fokusera.

Är kameran inställd på AF-S (egen inställning 02: Autofokus) vill inte kameran ta bilden om den inte fokuserat. Som Johan påpekar kan man ställa in AF-C istället vilket gör att den tar bilden oavsett om du har fokus eller inte.

I vari-programmet "Sport" är AF-C standardinställningen. I de andra vari-programmen är AF-S standardinställning. Du kan ändra detta men det återgår till standardinställningen om du byter program. Bara i programmen P, A, S och M gäller alltid det värde du ställt in som egen inställning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar