Annons

D70 och pressfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon D70 är alldeles utmärkt till pressfoto. Frågar du Kent Hult på Sydsvenskan i Stockholm så kommer han att tala länge och väl om hur bra D70 är till pressfoto.

Sportfoto handlar först och främst om tajming och inte och bildfrekvens, så visst funkar den till sportfoto också.

Jag kan inte se något område där D70 inte skulle funka även om en D2Hs skulle vara bättre till sport.

Det är objektiven som sätter begränsningarna, inte kamerahuset.

/magnus, fotograf på Sändaren
 
Kan ingen av er Boris eller Magnus ge mig lite tips om hur jag ska få bilder när bollen lämnat foten mellan 40 och 50 cm eller som i helgen när en spelare blev fälld skulle jag velat haft honom i 60 graders vinkel mot marken istället för 45. Hur gör man det med D70n, ni verkar kunna det? Alla tips mottages tacksamt.Jag fick däremot en hyfsad bild på en glidtackling där benet på spelaren och bollen var exakt där jag ville ha dom.
 
Du kan öva din tajming genom att träna på att trycka av i rätt ögonblick samtidigt som du ser sport på TV. Det är rätt kul.

Jag har kameror som gör 8,5 bilder per sekund respektive 10 bilder per sekund och likväl blir det inte rätt ögonblick om inte jag har rätt tajming.
 
Här kan vi snacka fotografer som är intresserade av sitt jobb. Övningsplåta sport på tv...

Tur att ni har förstående fruar/flickvänner ;-)
 
Jag har ju en D70 där hemma men inte på mig just nu så jag slänger ut frågan istället:

Kan man fota snabbare än 3fps med D70(s) om man ställer ner upplösningen? Eftersom vi snackar dagspress så är det ju ändå 150DPI som gäller så man kan ju tänka sig att gå ner till 4Mp istället för 6. D2H kör väl 4?
 
Clouseau skrev:
Kan man fota snabbare än 3fps med D70(s) om man ställer ner upplösningen?
Nej.

Men har man så hårda krav på sin kamera att den ska kunna ta extremt snabba seriebilder är nog inte D70 något för en. Det är som att köpa en Volvo 740 och bli upprörd över att den inte står sig i ett Indy 500-lopp. Man får skaffa rätt arbetsverktyg helt enkelt.

Jag tror fortfarande att för de många duger digitalsystemkameror i konsumentklassen för att fota sport. Som jag nämnde tidigare är det ofta jag och min oförmåga att exakt förutse rätt tillfälle som är begränsningen och inte kameran när jag befinner mig i sådana situationer.
 
Kan man fota snabbare än 3fps med D70(s) om man ställer ner upplösningen?
Du plåtar inte snabbare men kan plåta längre serier med lägre upplösning.

Kan ingen av er Boris eller Magnus ge mig lite tips om hur jag ska få bilder när bollen lämnat foten mellan 40 och 50 cm...
Jag tror det är väldigt svårt att använda timing för den sortens bilder, bollen sticker iväg ur bild väldigt snabbt. För den sortens bilder börjar jag hellre ta bilden i, eller strax innan, sparken och hoppas på serietagningen, exempel: http://www.saar.se/fotboll/tyreso_kristianstad/_DSC0242 copy.jpg
 
Senast ändrad:
För tennisfotografer som vill ha bollen med på bild är det bara tajming som gäller. Antagligen samma för den som vill ha fotbollsspelarens boll med på bilden.
 
För tennisfotografer som vill ha bollen med på bild är det bara tajming som gäller. Antagligen samma för den som vill ha fotbollsspelarens boll med på bilden.
Tajmar de då för att få bilden efter att bollen börjat röra på sig eller mellan uppkastet och tillslaget?

I amerikansk fotboll funkar tajming bra för att få bilder mitt i sparken eller strax före, t.ex. http://www.saar.se/fotboll/tyreso_solna/01_DSC0020.jpg , men jag har lyckats bäst med serietagning för bollar som börjat röra på sig men ännu inte hunnit ur bild. Det värsta elementet att fånga i det spelet tycker jag dock är passmottagningar, där är jag väldigt skeptisk till tajming (för annat än långpassningar)...
 
wsaar skrev:
Tajmar de då för att få bilden efter att bollen börjat röra på sig eller mellan uppkastet och tillslaget?

De vill ha olika varianter för variationens skull, men under en period så skulle det alltid vara med en boll. Så är det inte riktigt längre.

Det behöver ju inte heller vara under serven utan under alla tillslag.
 
Kan förstå att tennis är mindre förlåtande eftersom bollen i allmänhet rör sig snabbare än en fotboll. Samtidigt måste det vara skönt att kunna smattra iväg 8 bilder/sec när spelaren rutschar fram för att ta emot den oväntade långsamma floppen framme vid nät.

I tennis har du inte heller något dribblande som döljer när skottet kommer och ofta inget krav på att plåta motståndarens mottagning av skottet, i såna situationer tror jag mer på serietagning än tajming.
 
Tycker D70 funkar bra till situationsbilder och då borde den räcka till pressbilder med. Fotade en vattenskidtävling för nån vecka sen men det gick så snabbt att det bara var att köra på motivval sport och seriebildstagning...
 
maxzomborszki skrev:
Det är som att köpa en Volvo 740 och bli upprörd över att den inte står sig i ett Indy 500-lopp. Man får skaffa rätt arbetsverktyg helt enkelt.

Hehe, de finns ju dom som stoppar v8:eek:r i sina 740 fordon.. :) alla sätt är bra utom de dåliga!
 
tritub skrev:
Hehe, de finns ju dom som stoppar v8:eek:r i sina 740 fordon.. :) alla sätt är bra utom de dåliga!
Visst. Finns det någon galning som lyckas stoppa in ett 1D MarkII-inkråm i ett D70-hus så är han nog säkert glad med de 8,5 bilder per sekund han kan få. Men då har man ett annat verktyg också.

Personligen hade jag köpt rätt verktyg direkt istället för att "bygga om min 740 så mycket att jag hade en befintlig chans att vinna ett Indy 500" eller gör som nu dvs stannat utanför de loppen och använt den till det den är bra på...
 
varför inte 20 d

Jag skulle nog satsa på Canon istället, då de är nummer ett på marknaden. 20D har 5 bilder per sekund och 8.5 miljoner pixlar.

Tips Man köper inte en dyr kamera för att man är mallig utan för att man vill inte befinna sig i en situation där man slagit i taket.

Jag håller med om att man inte använder superfinesser varje dag men jobbar man proffesionellt som fotograf vill man ha lite mer svängrum.
Ett exempel är att köpa en 4.0 glugg och så blir det vinter och mörkt som i en kolkällare då sitter man med skägget i brevlådan och får köra 1600 iso , Superkul. Då det är bättre att satsa på en 2.8 glugg och du vet att den kan du lita på i alla väder. Du kan vara Mattias Klum men är det mörkt och du inte har en 2.8 får du inte fler jobb .Djungelns lag
 
Volvo 740 fungerar också utmärkt för pressfoto, den tar mig melln uppdragen. Problemfri och några hundra mil i månaden.

Det är svårt att ge utrustningsråd utan att ta hänsyn till budgeten. Men kör du 740 får du kanske råd med värstingkameror... :)
 
Re: varför inte 20 d

freshman skrev:
Ett exempel är att köpa en 4.0 glugg och så blir det vinter och mörkt som i en kolkällare då sitter man med skägget i brevlådan och får köra 1600 iso , Superkul. Då det är bättre att satsa på en 2.8 glugg och du vet att den kan du lita på i alla väder. Du kan vara Mattias Klum men är det mörkt och du inte har en 2.8 får du inte fler jobb .Djungelns lag

Men 2.8 är ju halvtaskigt även det. Köpte själv en Sigma 30/1.4 alldeles nyss. Härligt att kunna ta bilder inomhus på lågt ISO...
 
Vet ju inte vilken bild folk här på FS har av pressfoto. Men av denna och andra trådar får jag ibland uppfattningen att med pressfoto menas att slåss/trängas med andra fotografer på en överbefolkad presskonferens i Rosenbad.

Pressfoto är så mycket. Det är allt från enkätbilder på stan till tävlingsbilder inom sporten till konstnärliga reportagefoton. Jag kör med 300D, och det är ytterst få tillfällen jag pressat kameran till max på serietagning.
Bättre satsa på bra optik.
 
Sportfoto är en rätt stor del av jobbet på en lokaltidning. I övrigt är det sällan uppdrag som kräver så hysteriskt snabba kameror.

Håller med föregående inlägg: Lägg pengar på optik.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.