Annons

D70 och pressfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: varför inte 20 d

Slowfinger skrev:
Men 2.8 är ju halvtaskigt även det. Köpte själv en Sigma 30/1.4 alldeles nyss. Härligt att kunna ta bilder inomhus på lågt ISO...

Problemet är bara att Sigman verkar vara mindre skarp än min Nikon kitoptik 18-70 på samma bländare trots att Sigman är fast optik. Den har bättre kontrast men mer CA än Nikon. Varför är alltid orginaloptik bäst?
 
Jag vet inte hur snabb D70 är i autofokusen, men det brukar vara långsam autofokus som ställer till det även om man har god tajming. Canon 10D t.ex. är generellt för långsam för fotboll, men fungerar för hockey. Jag skulle tro att kamerorna är hyfsat lika på det området.

Bilden tagen med Canon 10D (tajming och tur).
 

Bilagor

  • boden-orebro-joelmarklund-2.jpg
    boden-orebro-joelmarklund-2.jpg
    54.2 KB · Visningar: 371
Upplösning är inte det viktigaste i de här sammanhangen.
Däremot prioriteras sekvens & snabb AF.
Antaligen är det AF-S som gäller.

Tror nog att man kommer upp i skapliga fps även på D70 om man drar ned på kvaliten en smula.

Jönköpingsposten körde tidigare Nikon D1 & har nu bytt upp sig till D1h.
Jag vet det då jag själv köpte en av D1orna som Jönköpingsposten bytte in på Hegethorns.

Upplösningen är med andra ord inga problem.
 
Om man sätter på blixten på D70 förbättras autofokus rejält.

D70:s autofokussystem är lite begränsat (CAM 900). Man har bara korssensor på den mittersta fokuspunkten t.ex vad jag vet.
 
Jag är inte säker på att man kan få Nikon att inte blixtra men använda avståndsmätningen i blixten. Jag tror att man kan det på Canons EOS 1D?

När jag plåtade skateboardare i en dåligt belyst hall hängde dock inte autofokus med alls på D70. Men när blixten kom på satt AF som en smäck.
 
Läste vilka krav scanpix ställer på leverantörer och de är ju minst sagt högt ställda.
Vad som avgör i slutändan är ju ändock vad bilden visar, om det har nyhetsvärde.
Sålde själv en bild till scanpix som var en påsiktsbild inscannad med flatbäddscanner, det lär ju inte uppfylla kriterierna de går ut med precis...
Klart D70 duger fin fint. Motivet avgör.
 
Slowfinger skrev:
Jag är inte säker på att man kan få Nikon att inte blixtra men använda avståndsmätningen i blixten. Jag tror att man kan det på Canons EOS 1D?

Du menar autofokushjälpbelysningen? Med Canons sändare ST-E2 går det utmärkt att få AF-ljus utan blixt.
 
Karma Trashi skrev:
Läste vilka krav scanpix ställer på leverantörer och de är ju minst sagt högt ställda.
Vad som avgör i slutändan är ju ändock vad bilden visar, om det har nyhetsvärde.

De kraven som står på deras hemsida gäller inte nyhetsbilder utan feature-arkivet.

Scanpixfotografer körde tidigare D1H och D2H. Nu har de flesta bytt till Canon 1D mark II.
 
andreas_karlsson77 skrev:
Hej!

Funkar Nikon D70 att använda som presskamera?

Tacksam för svar!


Mvh Andreas
Jag har tagit pressbilder med min kära D70 och det funkar bra. Jag fotade i en teater där belysningen inte var den bästa och eftersom Iso'n bara går upp till 1600 blev det på gränsen till suddigt. Ja dem flesta bilderna blev suddiga. Andra ljusare omgivningar borde fungera finfint, och 6 Mp räcker mer än väl. Om man nu behöver beskära kraftigt så ser man ändå ingen skillnad på grund av de kassa rastertrycken i tidningarna.

Här är ett exempel jag tog:
http://www.ystadsallehanda.se/apps/...0701/KULTUR/107010648&SearchID=73221362770300
Jäkla päron som skrev fel namn under bilden... Jag har aldrig kommit över det där riktigt.
 
Jag fotade i en teater där belysningen inte var den bästa och eftersom Iso'n bara går upp till 1600 blev det på gränsen till suddigt.
I dessa situationer kan det vara värt att underexponera två steg för att få kortare slutartider och därefter "dra upp" bilden till normal exponering i efterbehandlingen, även kallat RAW-pressning. Visst, det ökar bruset men funkar ganska fint och ger motsvarande ISO 6400.
 
wsaar skrev:
I dessa situationer kan det vara värt att underexponera två steg för att få kortare slutartider och därefter "dra upp" bilden till normal exponering i efterbehandlingen, även kallat RAW-pressning. Visst, det ökar bruset men funkar ganska fint och ger motsvarande ISO 6400.
Klödd :p
Det kan man ju alltid, men det kan tar tid som man inte alltid har i pressbranchen. Sen lär man inte kunna se på display'n om bilderna är bra eller inte.
Det är väl en smaksak antar jag. Personligen MÅSTE jag veta på plats om bilderna är bra, annars börjar jag svettas och få tics och sånt ;)
Men jag vet inte, har faktiskt aldrig prövat det.
 
Att veta om de blir bra är väl en vanesak, du borde i alla fall ha en tumregel för när de blir skarpa (t.ex. med slutartid på 1/brännvidd), sen är det erfarenhet och histogrammet som låter dig gissa på slutresultatet. Här är två bilder tagna på motsvarande ISO 6400 på det sättet:

http://www.saar.se/mode/12.jpg
http://www.saar.se/fotboll/tyreso_uppsala/_DSC0266_filtered.jpg

Obs, kör RAW när du använder den här tekniken, detta är området som JPEG med sina 8-bitars färger ger mycket fulare bilder på.
 
Har just gjort ett jobb om breakdance med min D70. Mörk lokal, ISO runt 1000+ och bländare runt 2. Min fina 17-35/2.8 dög inte. Tiderna med den hamnade runt 1/30-del och då blir all rörelse suddig. Fick köra 85/1.8 och 30/1,4 istället.

Tyvärr måste jag säga att D70 inte riktigt håller för den typen av jobb. Anledningen heter halvdan autofokus. Den är inte tillräckligt snabb när det rör på sig rejält och ljuset är dåligt. Autofokussystemet på D70 är av typ CAM900 och är tyvärr inte i närheten av D2h och D2X som har CAM2000.

Det funkar men blir allt för slumpmässigt - det är inte kul att komma hem och se att just de bästa "kompositionerna" är suddiga. Av 5-600 bilder blev 25-30 tillräckligt bra. Jag har iof sig lite bakfokus på min D70 som jag måste åtgärda...

Men det får bli en D200 när den kommer...
 
Tar delvis tillbaka föregående inlägg, men bara delvis. Det blev några riktigt bra bilder. Som vanligt blir man jäkligt besviken innan efterbehandlingen ;-)
 
En annan kamera som inte år så dum borde ju va Nikon D2h. skaplig upplösning och snabb AF.
Men som ny är den ju inte direkt prisvärd.


Tror det får bli en sådan eller D1x som jag byter upp mig till när 2.7mp som min D1a ger inte riktigt räcker längre.

Bildfilerna den ger på iso 200 är helt okej, men det kan ju alltid bli bättre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.