Annons

D70 och pressfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Har just gjort ett jobb om breakdance med min D70.

Tyvärr måste jag säga att D70 inte riktigt håller för den typen av jobb. Anledningen heter halvdan autofokus. Den är inte tillräckligt snabb när det rör på sig rejält och ljuset är dåligt. Autofokussystemet på D70 är av typ CAM900 och är tyvärr inte i närheten av D2h och D2X som har CAM2000.


Men det får bli en D200 när den kommer...

D1:ans AF är snabbare än D70's. Är dessutom bra på sekvenser, t.o.m. om man fotar raw.

Kollar man på blocket m.m. så kostar en D1 med laddare (som är dyr ny) ungefär 8000kr. Det tycker iaf jag är lite för mycket.

Köpte min på Hegethorns för 5000 inkl laddare.
Dem bytte in ett gäng i våras som Jönköpingsposten har kört.

Förvisso är kamerorna presskörda.
Men då slutarna har bytts, och resten av kameran servats under årens lopp så undrar jag om det gör så himla mycket.

Min är iaf 100% problemfri.

Du kan ju ringa dem & höra vad de vill ha.
 
Som alla förstår finns det alltid bättre kameror och i sportsammanhang är det möjlighet ta seriebilder som ökar kostnaden.

Sen ett bra ljusstarkt objektiv, men det kostar också extra ju bättre den är.

Men är det så att man tjänar mycket pengar på ta sportbilderna ska man såklart ha en kamera därefter, men är det för hobbyverksamhet så duger en D70 med Nikon kitobjektiv 18-70 och 70-300 gott och väl.

Att bästa möjliga kamera och objektiv behövs i sportsammanhang är för situationen är oftast inte alls idealiskt. Dåligt ljus i kombination med snabba rörelser.

Det är förmodligen därför vi ofta får se rätt så dåliga sportbilder som även helt missar själva händelsen, t ex tacklingen eller målet.

Gissar att man egentligen gett upp helt och låtit videokameran ta över bevakningen av själva händelsen?
 
schaki skrev:
D1:ans AF är snabbare än D70's. Är dessutom bra på sekvenser, t.o.m. om man fotar raw.

Kollar man på blocket m.m. så kostar en D1 med laddare (som är dyr ny) ungefär 8000kr. Det tycker iaf jag är lite för mycket.

Köpte min på Hegethorns för 5000 inkl laddare.
Dem bytte in ett gäng i våras som Jönköpingsposten har kört.

Förvisso är kamerorna presskörda.
Men då slutarna har bytts, och resten av kameran servats under årens lopp så undrar jag om det gör så himla mycket.

Min är iaf 100% problemfri.

Du kan ju ringa dem & höra vad de vill ha.

Tack. Inga D1 kvar hos Hegethorns. Men är det inte D1X man ska ha?
 
Oki - tack för det. Ska kolla dpreview noggrannare - det finns ju tester där. D1X verkar nog vara kameran som gäller för mig i så fall. Fast det verkar kosta runt 15 laxar. Då är det kanske bättre att vänta en månad på D200 för knappt 20 000 ny.
 
Slowfinger skrev:
Oki - tack för det. Ska kolla dpreview noggrannare - det finns ju tester där. D1X verkar nog vara kameran som gäller för mig i så fall. Fast det verkar kosta runt 15 laxar. Då är det kanske bättre att vänta en månad på D200 för knappt 20 000 ny.

Snarare 10 lax.
 
FÖRMODLIGEN får vi reda på vad det blir av D200an om några veckor. Sedan tar det nog ett halvår innan du kan köpa en i affärerna.
 
Nu ska vi inte bli en sån där D200 ryktestråd men jag sätter ett 128 mb minneskort på att den kommer att kosta närmare 20 000 än 10 000.

Eftersom den blir bra mycket bättre än 20D som kostar 15 lakan ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.