Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 och 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseLarsson

Aktiv medlem
Hej

Jag ska byta system till antingen en Nikon D70 eller en Canon 20D. Men vilken är egentligen bäst?
På pappret så är ju 20D den bättre kameran. Men eftersom D70n är lite billigare så vet jag inte riktigt vilken man ska satsa på. Eller finns det någon annan intressant kamera i samma prisklass begagnad? Vilken hade ni valt?
Sen har jag en fråga till. Vad kan man få för hela min utrustning i min profil här på fotosidan? Kan man få runt 5000 för allt, eller är det fantasipris?

mvh Fredrik

Hej!

Jag har haft båda (först en D70 sedan en 20D) och tycker det är hugget som stucket. Båda är bra och har mycket kvar att ge ännu.

Skillnader som jag tänkte på var att 20D hade lägre brus än D70, kanske för att man kan köra på iso100 medan lägsta iso för D70 var 200. Använde alltid RAW-formatet så jag tyckte färger var likvärdiga. Kommer inte ihåg JPEG-formatet och dess skillnader.

20D har 8Mp upplösning mot D70 6Mp, så kanske finns det lite fler detaljer hos Canon, men inget jag tänker på när jag idag jämför mina bilder.

Fördelen hos D70 var att den hade finesser som jag gillade, t ex rutnät i sökaren (går att slå av/på) och ställbar timer. 20D har bara 10sek, vilket är för lång tid då man inte orkar ta fram trådutlösaren.

Jag bytte märke för att jag tycker bättre om Canons objektivutbud. Gillar deras 4L-serie, bra objektiv till hyfsat pris. Jag uppfattar att Nikon objektiv ofta är dyrare. Dock var Nikon 18-70mm (kitobjektiv) klart bättre än Canons kitobjektiv 18-55mm.

När det gäller framtiden mellan dessa märken är det svårt att sia om. Det pågår hela tiden en kamp mellan dessa jättar och det kommer många fina kameramodeller och objektiv hela tiden. Saker som man efter en tid kan köpa till ett bra pris begagnat.

Det är därför svårt att råda dit till det ena eller andra märket.

Mitt råd är att titta lite längre fram i tiden. Finns det idag någon kamera du kan tänka dig köpa begagnat i framtiden som passar ditt fotograferande. Finns det några objektiv du kan tänka dig i framtiden och vilka priser är du beredd att betala. För att byta system brukar kosta en slant.

/Gunnar

Hejsan!

Jag köpte en begnad D70 för ca 6 månader sedan och jag är jättenöjd med mitt köp och kan varmt rekomendera den. D70:n är lätt att använda och passar, lagom storlek och skön ergonomi.
6 mp i D70:n räcker gott och väl till för en hobbyfotograf. Så valet för mig mellan dessa två kameror är självklart Nikon, dock tror jag att canon 20 D är en bra kamera.

Som det brukar sägas här på fotosidan, kläm och känn på dom (om du har tillfälle att göra det) och se vilken som känns bäst.

Tack för alla svar, jag satt och funderade en stund ang framtiden och eftersom jag gillar att fota sport och 20Dn har 5 bilder/s mot D70 3st och en kompis till mig har köpt en Canon, så vi kan testa objektiv av varandra. Så det blir antagligen en 20D.
Ang bytet av system så är det pga, saknandet av bla. batterigrepp till min K100D. Hade det funnits så hade jag inte bytat. Jag är väldigt nöjd med kameran annars. Men eftersom ett par kompisar till mig har köpt Canon så kan det vara bra att följa med strömmen tänkte jag. Plus att begagnat marknaden för Canon/Nikon är större än Pentax.

Mvh Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar