Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d70 eller 300d

Produkter
(logga in för att koppla)
Kika på bilder från papper & jämför kamerorna, att 300D har ett lägre brus är inget nytt men frågan är hur man upplever kamerornas bildåtergivning vid normalt användande...

Att sedan D70 är en mer fullvuxen kamera i funktioner samt prestanda vet vi ju också (som många andra skrivit)...

/Larsa som är ngt less på små brusiga rutor & tror att fotografier ur det verkliga livet är mer relevanta...

Håller med dig Larsa helt och fullt.

Tyckte bara att det var onödigt att diskutera något som var så solklart.

Ungefär som att försöka övertala någon att EOS 300D är snabbare än D70:n!? :)

Köp 300D. Det blir en riktigt fullvuxen kamera när du slänger på batterigreppet, precis så som du inte kan göra med D70.

Det spelar ingen roll vilken du köper om man bara kollar på bildkvalité. Jag var lyckligt omedveten om någon annan DSLR när jag köpte min 300D. Nu hade jag köpt en 10D pga de olika ljusmätningsmetoderna.

paco skrev:
Köp 300D. Det blir en riktigt fullvuxen kamera när du slänger på batterigreppet, precis så som du inte kan göra med D70.

Det spelar ingen roll vilken du köper om man bara kollar på bildkvalité. Jag var lyckligt omedveten om någon annan DSLR när jag köpte min 300D. Nu hade jag köpt en 10D pga de olika ljusmätningsmetoderna.

D70 har väl fler ljusmätningsmetoder (den har ju tom spot)?

/ Marcus

Ja det tror jag.

10D passar ändå bäst på Canonbajonetten. Jag har ju hunnit skaffa mig några objektiv.

Som vanligt då nybörjare skall köpa kameror så fokuseras det på huset. Jag tror faktiskt inte de extra finneserna är så viktiga. Det är helt klart att D70:s vackra läckra yttre gör att många faller för den. Den är väldigt mycket snyggare helt enkelt. Var och klämde på en 300D och måste säga att den inte alls känns plastig, vet inte vart det snacket kommer ifrån. Kameran känns rejäl. Sedan kan man säga vad man vill om formen och färgen.

Men tänk inte för mycket på huset, det är objektiven som är viktigast. Nu är jag väldigt dåligt beläst på Nikons sortiment, men vad jag förstått så finns det väl nästan ingen riktigt grym optik där inom rimliga prisgränser. Jag snackar här om motsvarigheter till 17-40 4L samt 70-200 4L. OPtiken avgör för min del till Canons fördel.
Sedan tycker jag brusnivå går före de extra finesserna. Skulle vilja se en bild från D70 resp 300D ISO 800 samt 1600.

Sedan tycker jag själv att när man bearbetar en bild i datorn så framträder bruset starkare, tex vid oskarp mask. I detta läge vill man ju ha en så ren bild som möjligt att utgå ifrån.

Björn Jansson skrev:
Som vanligt då nybörjare skall köpa kameror så fokuseras det på huset. Jag tror faktiskt inte de extra finneserna är så viktiga.

Sedan tycker jag brusnivå går före de extra finesserna. Skulle vilja se en bild från D70 resp 300D ISO 800 samt 1600.

Sant man ska inte stirra sig blind på huset, men den ska kännas bra att äga och hålla i sin hand, det tycker jag.

Jag skulle också vilja se bilder på 800 och 1600. Vad jag har läst så är D70 mycket bättre i denna extrema nivå, skulle vara kul att se.

D70 eller 300D, då jag har en analog 300

Mycket intressant diskussion. Funderar själv på vilken modell jag skall köpa. I mitt fall har jag redan en Canon 300 (analog) med två objektiv Sigma 28-105 f/2.8-4.0 Aspherical och EF 75-300 f/4-5.6III. Detta talar för att köpa en Canon 300D då jag kan använda befintliga objektiv.

Det som jag tror mig saknar på min Canon 300 är alternativa ljusmätningsfunktioner förutom den evaluerande. Den har dock Centrumvägd genomsnitt vid manuell inställning samt Utsnittmätning (9% av sökarens mittfält). Leker och tränar med olika ljusmätningar och kanske har behov av förbättrad ljusmätning vilket då talar för D70?

Har inte förstått hur jag använder upplättningsblixt på min 300 vilket jag gärna skulle vilja lära mig. Ser på dpreview att D70 har en mängd "flashmodes". Betyder detta att D70 kan vara ett bättre alternativ för mig?

Lånade en 300D av en vän förra veckan och tyckte att den var mkt bra. Kände igen mig direkt från min analoga 300. Roligt att kunna "träna" och direkt se resultatet. I vanliga fall arbetar jag i mitt mörkrum med uteslutande svartvitt.

Har ni några råd kommentarer kring mina funderingar?

/Johan

Använder för tillfället Canon EOS 1V och Canon EOS 3 och väntar på Canon mark2. Det dära med digitalt är nytt för mig så jag har lånat min styvfars Canon 300D för att få lite kläm på det hela. Tagit en hel del blixtbilder inomhus och jag tycker att de har blivit perfekt exponerade.

Eftersom jag fotograferar mest fågel så testade jag kameran vid Getterön och Törringeängar samt runt Vomb i Skåne. Hade mitt 500mmf/4 IS USM samt 1.4Xtc= 700mm och då med 1.6X brännvidsförlängning som ger 1120mm så blev det väldigt bra kombination. För sittande fågel funkade AF bra, men är inte riktigt lika snabb som min EOS 1v på flygande, men fungerar dock. Kameran känns skön att hålla i och fungerade bra med telet. Fotade i RAW format, tror att jag kunde ta 3 bilder på raken sedan fick man vänta, men problemet uppstod bara typ 2 gånger, så det var inget större problem. Skall bli trevligt att gå över till digitalt, med 300D så såg jag möjligheterna med digitalt. Bilderna blev väldigt bra och jag tror inte att jag skulle få så bra bilder med med min EOS 1V när jag satt i gömslet. Delvis var det nog att jag hade bättre "reach" med mina 1120mm samt att jag kunde skruva upp ISO när ljuset var dåligt för att frysa aktionhändelser hos fåglarna, dvs få skarpa bilder. Objektivet och kamera var inte så välbalanserat, dvs kameran är nog lite lätt för mitt stora objektiv, men det är nog en vanesak men det känns lite bättre med EOS 1V med den gluggen. Canon 300D levererar högkvalitiva bilder.

Nikon D70 är kanske bättre ? men när jag tittade i sökaren på den fick jag intrycket utan att ha direkt jämfört med 300D att den var mörkare, men det berodde nog på att det satt en 300mm f/4 + 1.4XTC och ett störande rutnät samt fokusmarkering, man vill ju se bra genom sökaren. Den kändes lite kantig i sin utformning. Men som sagt bara ett första mycket snabbt intryck utan att ha använt den i fält.

MVH

Omar

Känns om lite fördel D70 nu efter de senaste bilderna, men frågan återstår, hur ser Nikons objektivutbud ut? visst piraterna gör ju sitt, men har Nikon något alternativ till 17-40 4L? under 10000:-?

Är personligen lite sugen på att byta min D30 mot en 300D, tycker kameran verka riktigt bra, de extra finesserna är inte så aktuella för mig just nu, det jag saknar hos d30:n är 6 mp, som ger större möjlighter till beskärning osv, snabbare af och bättre ISO. Pengen upp till 10D känns inte befogad så länge den har 1.6x bf.

En fråga bara, hur många 300D RAW-bilder går det in på ett 512 mb minneskort?

Hej

Jag använde ett Sandisk Ultra (2) 512MB och och fick in ca 66 RAW bilder på det kortet. Tömde över bilderna till en extern hårddisk X-Drive.

Jo, måste köpa en extern hårddisk, hur som helst, både mitt CF kort och min vanliga hårddisk räcker inte till längre. Vad tycker du om Xdrive? den fungerar väl till Mac om jag minns rätt?

Omar skrev:
Nikon D70 är kanske bättre ? men när jag tittade i sökaren på den fick jag intrycket utan att ha direkt jämfört med 300D att den var mörkare, men det berodde nog på att det satt en 300mm f/4 + 1.4XTC och ett störande rutnät samt fokusmarkering, man vill ju se bra genom sökaren. Den kändes lite kantig i sin utformning. Men som sagt bara ett första mycket snabbt intryck utan att ha använt den i fält.

MVH

Omar

Som tur är så kan man stänga av rutnätet om man inte gillar det. Jag har verkligen lärt mig älska det.

Daniel.l skrev:
Som tur är så kan man stänga av rutnätet om man inte gillar det. Jag har verkligen lärt mig älska det.

Det låter ju bra. Sätta på det när man behöver det för att kolla tex så horisonten är rak. Annars kan man ha på den hela tiden om det nu passar en. Bra funktion.

Än så länge verkar det bara vara Omar som har svarat på min fråga och därför ställer jag den igen:

Blir blixtbilderna underexponerade hos 300d (som FOTO säger)?

/ Marcus

Med tanke på att mina förra Nikon F100 kameror exponerade olika vid blixtfotografering, ca 0.7 steg i skillnad samt att tex John Shaw som hade/har 4 st Nikon F5 menade att en av de fyra kamerorna skillde sig ett helt exponeringssteg så undrar jag lite om man vid en test av ett enda exemplar helt säkert kan säga att alla av en modelltyp underexponerar eller överexponerar. Man bör nog göra sådana tester med flera ex. Det verkar som exponeringsmätarna kan variera hos olika kameror av samma modell, mina F100 gjorde det i alla fall.

Sedan är "korrekt" exponerad bild lite subjektivt, vissa gillar lite mörkare och vissa gillar lite ljusare.

m_4096358a7d12e.jpg

Bid av mig när jag fotar fågel i ett gömsle vid Törringe ängar. Canon 300D med blixt och jpg, direkt från kameran, bild bara förminskad. Kameran inställd på automatikläge. Tycker nog att den är lite för ljus men fixas lätt i photoshop, men det har jag inte gjort med denna för att visa på exponeringen. Tog även en bild av min fotokollega som jag tyckte blev bättre dvs lite mörkare.

MVH

Omar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar