Använder för tillfället Canon EOS 1V och Canon EOS 3 och väntar på Canon mark2. Det dära med digitalt är nytt för mig så jag har lånat min styvfars Canon 300D för att få lite kläm på det hela. Tagit en hel del blixtbilder inomhus och jag tycker att de har blivit perfekt exponerade.
Eftersom jag fotograferar mest fågel så testade jag kameran vid Getterön och Törringeängar samt runt Vomb i Skåne. Hade mitt 500mmf/4 IS USM samt 1.4Xtc= 700mm och då med 1.6X brännvidsförlängning som ger 1120mm så blev det väldigt bra kombination. För sittande fågel funkade AF bra, men är inte riktigt lika snabb som min EOS 1v på flygande, men fungerar dock. Kameran känns skön att hålla i och fungerade bra med telet. Fotade i RAW format, tror att jag kunde ta 3 bilder på raken sedan fick man vänta, men problemet uppstod bara typ 2 gånger, så det var inget större problem. Skall bli trevligt att gå över till digitalt, med 300D så såg jag möjligheterna med digitalt. Bilderna blev väldigt bra och jag tror inte att jag skulle få så bra bilder med med min EOS 1V när jag satt i gömslet. Delvis var det nog att jag hade bättre "reach" med mina 1120mm samt att jag kunde skruva upp ISO när ljuset var dåligt för att frysa aktionhändelser hos fåglarna, dvs få skarpa bilder. Objektivet och kamera var inte så välbalanserat, dvs kameran är nog lite lätt för mitt stora objektiv, men det är nog en vanesak men det känns lite bättre med EOS 1V med den gluggen. Canon 300D levererar högkvalitiva bilder.
Nikon D70 är kanske bättre ? men när jag tittade i sökaren på den fick jag intrycket utan att ha direkt jämfört med 300D att den var mörkare, men det berodde nog på att det satt en 300mm f/4 + 1.4XTC och ett störande rutnät samt fokusmarkering, man vill ju se bra genom sökaren. Den kändes lite kantig i sin utformning. Men som sagt bara ett första mycket snabbt intryck utan att ha använt den i fält.
MVH
Omar