Annons

d70 eller 300d

Produkter
(logga in för att koppla)
paco skrev:
Köp 300D. Det blir en riktigt fullvuxen kamera när du slänger på batterigreppet, precis så som du inte kan göra med D70.

För min del så var det inte storleken på kameran jag åsyftade när jag skrev att D70 var en mer fullvuxen kamera, det var funktionerna jag tänkte mest på... 300D är enligt mig tråkigt begränsad, vet att många inte bryr sig i detta men jag lade den åt sidan på ett tidigt stadium p.g.a detta.

Var precis och klämde loss på båda kamerorna. Nikon kändes enormt mycket bättre. Det skall till en rejäl Canonnörd för att köpa 300D om man bara ser till husen. Får nog behålla min D30, pallar inte med en del av det dåliga knappupplägget på 300D. Känns som Canon medvetet designat den illa för att man skall köpa 10D. Väldigt irriterande funktion för att välja mellan bländare/slutartid. Men man kanske av pengaskäl får ta det. Kan inte bestämma mig riktigt. Knappen man väljer bländare eller slutartid på samt under/över exponering sitter som så att man kommer emot näsan hela tiden, osmidigt.

Om du tycker objektivutbudet är tillfredställande hos Nikon så köp en D70, annat vore dumt.

Kan inte ni som har en d70 resp 300d skriva korta punkter vad ni tycker är bra och även det mest viktiga vad är inte bra? Då menar jag med husen och inte några objektiv hit och dit.

/ Marcus

300D

Rent subjektivt så tycker jag...

300D nackdelar:

* mindre flexibilitet (det har nog inte påverkat mina bilder så mycket, det är mest en fråga om "psykologi"). Jag läst vissa "yrkesrecensenter" såsom "Nikon-Thom" som tycker att 300D bestämmer mer själv och D70 låter fotografen bestämma. Slutresultatet blir trots detta ofta ganska lika i alla fall.
* avsaknad av customfunktioner (jag märkte detta när jag installerade "hacket" och kunde ställa in hur "set" knappen skulle användas)
* och när jag jämför med D70: snabbheten vid påslag och bildvisning

300D fördelar:
* ISO 100 (det läge som jag använder mest)
* Sökaren är renare än D70
* 7 fokuspunkter

Och om jag jämför med mina 5 minuter med en D70, vilket innebär att bildkvalitet och sådant har jag ingen aning om. Detta är helt subjektiva synpunkter!

* D70 ligger bättre i min hand
* låter bättre (spegeln/slutaren låter bättre)
* snabbare påslag
* snyggare status LCD
* snyggare
* verkar ha rätt många "short-cuts" som kan vara rätt trevliga (även om jag tycker att vissa går ganska långt när de hävdar att det är en fördel att kunna deleta en bild genom två knapptryckningar utan att behöva titta på den:)

Och en notering som jag gjorde när jag läste manualen till D70: den har en resetknapp :)

Till slut... Eftersom jag är en "fjomp" som gillar att fibbla med inställningar och knappar och sådant så gillar jag upplägget bakom D70 trots att jag har en 300D (som jag köpte eftersom den var först)

--jalle

Brummelisa skrev:
Kan inte ni som har en d70 resp 300d skriva korta punkter vad ni tycker är bra och även det mest viktiga vad är inte bra? Då menar jag med husen och inte några objektiv hit och dit.

/ Marcus

Senast ändrad:
Jag har aldrig ens hållit i en 300D men detta tycker jag om D70:

+ Bildkvalitet
+ Greppet, både form och yta.
+ Snabbhet, påslag och avtryck
+ Bra utbud av beg. objektiv
+ Handhavande, enkel meny och lättåtkomliga knappar

- Ej ISO 100
- Ej vert. grepp
- Endast långsam USB-port
- Ful/ologisk programvara (OS X)