Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D60 eller D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Claudio1987

Medlem
Hej,

Jag skulle just sätta mig och beställa min första digitala systemkamera, en Nikon d60+18-200 objektiv DX VR 2

Precis när jag skulle klicka på köp så såg jag att det fannt ett erbjudande.

Nikon D80 med samma objektiv för typ 500 kronor mer..

Vilken ska jag välja???

D60 är nyare och har dammsystemet, är d80 mycket bättre och i så fall vad skiljer de? Jag jämnförde och de verkade ganska identiska..

Jag ska köpa i dagaran så jag tackar så hemskt mycket för all hjälp!!

Claudio

D60 är bantad från några funktioner så jag skulle nog rekomendera D80. jag själv köpte en D80 förra veckan efter 2år med D50 och är mkt nöjd, det finns mera möjligheter att ställa in o justera, Ska du bara titta o trycka o inte bry dig mera då blir D60 bra men vill du utveckals o lära dig då är det D80 som gäller. men bildkvalitet är nog inte jätte skillnad på tror jag.

MEN jag skulle nog rekomendera att köpa ett annan objektiv än det du tänkte.
När jag köpte min D50 köpte jag också 18-200, perfekt tänkte jag, räcker i alla lägen och jag behöver aldrig byta o få in damm, men det dröjde bara några månader till jag sålde det.
Det är tokdålig ljusstyrka på 18-200 objektiven.
Och med dålig ljusstyrka blir det långa slutartider o risken för oskärpa ökar dramatiskt.
Iof kan du öka ISO men då blir bildkvalitet lite sämre.
Jag köpte min D80 med 18-55 VR o battgrepp för 7995 på dustinhome.se. Hur mycket pengar tänkte du lägga??

Hej,

Tack för ditt svar.

Jag hade nog tänkt att lägga en del.

Jag vet att det är dålig ljusstyrka i ett 18-200. Men jag vill inte ha två "stora objektiv", typ ett 18-55 och ett 55-200 eller 75-300.

Det jag tänkte göra är att kompletera med ett AF 50/1,8 d som tydligen var grymt. Det är ju så kompakt att jag nästan kan ha det i fickan.

Jag ska ut och backpacka och vill komprimera volymen så mycket som möjligt.

Men d80 är ändå att rokomendera trpts att d60 har live view (som jag inte vet vad det är) dammprogram osv....???

Jag har hemsk besluts ångest!!

Är du säker på att D60 har live view??

Det betyder att du kan se bilden på dislayen precis som på mindre digikameror. Istället för i sökaren.

Nikon har en 18-135 med VR. Det är lite ljuskänsligare. O 135 räcker oftast.
Ska du fotta djur på safari så är både 135 o 200 för lite tror jag. Då är det 70-300 VR som gäller.

Fast jag håller ju med om att det är smidigt med 18-200 omfånget o är det mest utomhus så går det nog bra, o har du bara ett objektiv så blir den aldrig dammig.

jo jag e i stort sett säker.

Vi va nyligen i sydafrika och skulle då gärna haft min SLR, men min tjejs mamma var med och hon har en canon 350d med teleobjektiv. så vi lånar den när vi ska på safari vilket inte inträffar varje vecka direkt..

D60 har INTE liveview, så nu vet ni det ;)

Rickard Vikström: Fick du också med batterigrepp med din kamera? Köpte en D80 på cyberphoto och fick sånt =)

Claudio1987 skrev:
förresten, har d80 inbyggd bildstabilisator i kamerahuset??

Svar NEJ.

och AF 50/1,8 funkar inte autofocusera med en D60 för den saknar motor till det.

Tycker du ska satsa på en D80 på cyberphoto och få med batterigreppet gratis.

Och det ÄR inte så svårt att ta bort damm från sensorn, man behöver faktiskt ingen dammbortagningsmekanism.

I paketet som jag kollat på så får jag en D80+18-200 objektiv VR 2+Batterigrepp för 500 kr mer än om jag skulle köpa D60 med 18-200 DX VR 2.

Vad är DX? Är det stor skillnad på ett 18-200 med och utan DX??

Men visst kan jag fokusera manuellt med ett Af 50/,8 d med d60??

Vad är det för motor som d80 har??

Kan ingen säga vad de egentliga skillnaderna är på kameroerna och på objektiven?? GÄrna på ett amatör språk..HEHE

Jan jag fick också med battgrepp från dustinhome.se

DX betyder att objektiv med DX bara passar till digitala systemkameror med DX sensor ca23,8x15,6mm

Det går ju att montera på en fullsensor kamera som D3 men bilden blir fel.

Tycker paketet med D80 och 18-200 VR ser mkt bra ut. 18-200 finns nog bara som DX skulle jag tro. 18-200 är ju lite halvt ljussvagt, men ett 18-55 är faktiskt ljussvagare vid 55 mm än 18-200 vid 55mm. Visst 11 gånger zoom ger kompromisser, men också möjligheter.

D80 just för att den har inbyggd autofokus motor vilket många trevliga fasta objektiv saknar, och du får därmed ingen autofokus med tex D60.

Det två största skillnaderna mellan D60 och D80 är två fördelar till D80, skönare grepp plus autofokusmotor.

Tips till fotograferandet, var inte rädd för höga ison, om bilden är ljus å fin så ser man inte karate mkt brus vid ISO 1600. Men om bilden är ngt underexponerad kan det synas desto mer så testa lite å överexponera 1/3 steg i början för att se vad du tycker om. En Scott Kelby bok om digitalfotografi kan också vara en bra start.

okok, börjar bli mer och mer sugen på en d80. Men fakotorn att den är över två år gammal då??

Kommer der försvinna inom kort och därmed alla reserv delar??

Finns det ingeting som talar FÖR d60??

Jag är bara nyfiken och lite misstänksam eftersom det paketet är såpass mycket mer prisvärt. D80 är ju betydligt dyrare än d60 men med samma objektiv så blir priset detsamma....

Reservdelar skall finnas i ca 10år efter utgångs datum har jag hört någonstans.

Jag tänkte också på åldern när jag köpte den.
Kasnke därför nikon skickar med battgrepp nu för att bli av med några.
Kanske kommer en ny till sommaren vem vet.
Men när D80 kom låg priset på 11lakan för huset så ska man köpa senaste modell så blir det några 1000lappar till när den kommer.

Rent ergonomiskt är D60 en katastrof jämfört med D80.
Två för mig mycket viktiga detaljer saknas på D60.
1. D60 har ingen LCD-display där du smidigt ser inställningarna.
2. D60 saknar det främre rullhjulet under avtryckaren.

Skall man fotografera manuellt har du ett hjul för bländare och ett för tid. Använder du tex 50 f/1,8 D måste du låsa bländarringen på objektivet med D80 och köra bländarinställningen på det ena rullhjulet.

Jag har en Nikon Coolpix8700 som kompakt och blir lika vansinnig var gång jag upptäcker den bara har ett rullhjul. Det blir extra knapptryckningar när man skall ställa in och vips är motivet borta :( Den har dock LCD-display som tur är.

Kort sagt. Vill du vara kreativ i ditt fotograferande - D80

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto