Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5300 vs 5100 ! Besviken!

Produkter
(logga in för att koppla)

3kgt

Medlem
Köpte idag en D5300.. har tagit bilder med auto i samma rum.. olika avstånd, ljud förhållande
Med inbyggd blixt och utan.
Ingen Expert fotograf..Haft min D5100 i snart 2 år.. tar lite bilder då och då.
18-55 VR lins bägge 2

Ärligt talat så märker jag inge "märkbara" skillnader i bild kvalite
Efter att ha zoomat in på en 55 tummare så är bilderna från 5100 blir mera pixligare!

D5300
+ Snyggare och mera kompakt
+ Större LCD
+ Fler fokus punkter
+ Snabbare autofokus och bildtagningar
+ Wifi som jag kommer knappast använda.

Köpte en Sony Nex 5T som verkligen förvånade mig av hur bra bilder den tog i jämförelse med min D5100 inomhus.. + Filmning med den vart hel annan klass i jämförelse med D5100.
Men lämnade tillbaks den då den inte har sökare och känns lite tråkigt i handen och blivit mera van med en Syst kamera.
Så tänkte att jag ska köpa 5300 och den måste väll knäcka 5300! Men är inte lika säker nu!

Det som vart märkbart mellan Nex 5T och 5100 vart då man zooma.. Vinnare utan tvekan var Nex 5T.. känns nu att den vinner över D5300 också .. har bilderna som är tagna i samma rum och belysning! Men jag vill inte få in den i skallen att Nex5t ska vara bättre än en D5300/5100!

Vill ha en kamera som även ska ta bra filmer, och D5100 är verkligen kass på det i jämförelse med dagens kameror..
Berätta gärna vad ni tycker? Och ursäkta om jag inte kan uttrycka mig rätt i fotografi världen!

Köpte idag en D5300.. har tagit bilder med auto i samma rum.. olika avstånd, ljud förhållande
18-55 VR lins bägge 2

Efter att ha zoomat in på en 55 tummare så är bilderna från 5100 blir mera pixligare!

D5300
+ Större LCD
+ Fler fokus punkter

Köpte en Sony Nex 5T som verkligen förvånade mig av hur bra bilder den tog i jämförelse med min D5100 inomhus.. + Filmning med den vart hel annan klass i jämförelse med D5100.
Men lämnade tillbaks den då den inte har sökare och känns lite tråkigt i handen och blivit mera van med en Syst kamera.
Så tänkte att jag ska köpa 5300 och den måste väll knäcka 5300! Men är inte lika säker nu!

Det som vart märkbart mellan Nex 5T och 5100 vart då man zooma.. Vinnare utan tvekan var Nex 5T.. känns nu att den vinner över D5300 också .. har bilderna som är tagna i samma rum och belysning! Men jag vill inte få in den i skallen att Nex5t ska vara bättre än en D5300/5100!

Vill ha en kamera som även ska ta bra filmer, och D5100 är verkligen kass på det i jämförelse med dagens kameror..
Berätta gärna vad ni tycker? Och ursäkta om jag inte kan uttrycka mig rätt i fotografi världen!

Varför skulle inte en Nex 5T kunna vara bättre än en D5100 eller D5300? Vad som är "bättre" beror på vad man är ute efter och i och med att alla tre kamerorna i grund och botten är tekniskt mycket kompetenta så är det inget konstigt alls att du kan känna att vem som helst av dem är bäst just för dig.

Om vi sedan ser på jämförelsen mellan D5100 och D5300 så ...

1) att jämföra kameror så som du beskriver är lite som att jämföra en bil du kört i två år med en som du kört 25 meter och aldrig ens hunnit växla :)

2) det är inga dramatiska skillnader i bildkvalitet mellan D5100 och D5300. Det handlar om att en kameramodell som gradvis förfinas och utvecklas, och det kan man kan säga om D5300 är att den har "lite mer av det mesta, men inte drastiskt mer av något" jämfört med sina företrädare (den mest uppenbara skillnaden är ju inbyggd wifi som du inte var så intresserad av). För att återanvända bilanalogin: Om du först köper en ny volvokombi och kör den i två år och sedan köper en ny volvokombi i samma prisklass två år senare ... Förväntar du dig dramatiska skillnader då?

Någon större skillnad ser man inte idag mellan några generationers kameror. Bildkvaltiten var bra reda på D5000 så förvänta dig inte några underverk. Af har förbättrats och så händer det lite på några andra parametrar men troligen inget som direkt syns i bilden. Jag trodde nog att NEX skulle vara bättre i brusprestanda men det var den inte enligt mätdata. Hur filmning är har jag ingen aning om för det har jag aldrig testat. Bättre AF kan ju göra att du kan få fler bätre bilder, om du tex fotar flygande fåglar, springande barn etc, men på ett fast motiv ser du nog inget, om du inte beskär det till 1/10-del. Inbyygt WiFi tex kan ju vara en sak som kan vara värt ett köp?

http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon-D5300

http://snapsort.com/compare/Nikon-D5300-vs-Sony-NEX-5T

5100 är väl lite gammal? Vill man ha bra film så får man nog köra nåt nyare. Men tänk på att det ät dåligt ljus inomhus så det blit sämre, prova ute i dagsljus med.

Kameratillverkarna spottar ur sig nya modeller så tätt av marknadsskäl. Dom vet att ett nytt modellnamn säljer mer kameror, vilket ju uppenbarligen också fungerar med ditt exempel. Skillnaderna är ofta högst marginella.

Sidnotis: Det är alltid roligare att kliva uppåt tex, 7xxx serien mfl, än att kliva i sidled, 5xxx serien.. annars händer inte så mycket :)

/Nicklas

Sant, men även om man går uppåt så är det inte säkert det blir bättre bilder. Jag började med d5000 och har nu d7100 mycket runt om bilden har förändrats men man ser iaf ingen skillnad mellan bilder som tagits i bra förhållande

Helt rätt, i bra ljus är vilken systemkamera som helst kapabel till riktigt bra bilder. Enda skillnaden du kan märka då är hur snabbt man jobbar på grund av begränsning av reglage på lägre modeller. Det är först när förhållandena inte är ideala som man märker kvalitetsskillnader. Nu är jag Canonist men det borde vara skillnad i material, vädertätning, af-motor i kamera huset(?), reglage etc även bland NIkons cropkameror? Eller om man kliver till fullformat så kommer en klar skillnad i möjligt skärpedjup samt brus på högre iso (i alla fall de modeller jag haft).

Men för att vara on topic: Köper man en kamera i samma serie så är det mindre förbättringar på ett eller flera områden som sker mellan modellerna. Enda gången jag sett större skillnader inom en modellserie är när man bytt till en ny bildprocessor (tex canon 550d -> 600d?).

En ny kamera luktar dock fantastiskt :)

Tycker också det är värt att nämna att det många gånger kan vara mer värt att satsa på ny optik istället för att gå från en instegsmodell på kamerahus till en annan.

/Eric

Det börjar så sakta plana ut när det gäller förbättring av bildkvalitet. Jämförde PENTAX K-5 II med K-3 och tyckte nog bilderna blev bättre med den äldre modellen......................Jag tror man behöver vänta 5 år mellan kameraköpen för att se nån större skillnad. Det jag tror kommer förbättras är väl isoegenskaperna, själva bilkvaliten tror jag närmar sig fulländning.

Det som vart märkbart mellan Nex 5T och 5100 vart då man zooma..
När du skriver zooma, är det så att du egentligen menar Autofokus när man filmar?
För att få vettig AF när man filmar, framförallt i dåligt ljus, finns väl egentligen bara 1 sätt.
1 köp en videokamera.
Alternativet, Köp en kamera som har hyffsad AF vid filmning o då utesluter du alla DSLR.
Det skall tydligen finnas DSLR som har hyffsad AF vid filmning. Vilket vad jag har förstått innebär antingen Canon 70D eller en Sony.

18-55 VR lins bägge 2

Kanske inte så konstigt med tanke på att D5100 har 16 Mpix medan D5300 har 24 Mpix.

D5300
+ Större LCD
+ Fler fokus punkter
mera kompakt? Den är tre millimeter smalare!

Köpte en Sony Nex 5T som verkligen förvånade mig av hur bra bilder den tog i jämförelse med min D5100 inomhus.. + Filmning med den vart hel annan klass i jämförelse med D5100. Men lämnade tillbaks den då den inte har sökare och känns lite tråkigt i handen och blivit mera van med en Syst kamera.
Sony Nex har kontrastsökande autofokus vilket är en fördel vid filmning.

Så tänkte att jag ska köpa 5300 och den måste väll knäcka 5100! Men är inte lika säker nu!
Visst är den bättre, men inte mycket. Det är ju trots allt fortfarande D5000-serien.

Hur man zoomar beror på objektivet, inte kameran.

Köp Canon EOS 70D. Det är den systemkamera som är bäst på att filma.
Somliga kommer säkert att hävda att Canon EOS 7D är bättre, men det låter som att MagicLantern och filmning i råformat ligger några nivåer ovanför vad du leter efter.

D5300 vs D5100

Vad gäller d5100,så ska man komma ihåg att denna har en mycket kompetent och bra sensor,vilken än idag slår de allra flesta aps-c konkurenter på fingrarna.
Jag skulle inte idag köpa en d5300 då den sensorn inte presterar lika bra som d5100.
Att filmningen inte är någon höjdare kan jag hålla med om,och autofokusen är inte heller den mest avancerade,men återigen,beror det på vad man har för behov av sin utrustning,och det absolut viktigaste,att använda en bra optik!
Tänk dej att du har skitiga fönster (optiken),om du köper nya glasögon (kamera),så kommer du bara att se än mer hur skitiga fönster (dålig optik) du har!

Var du nöjd med prestandan i NEX-5t men saknade sökare kan du alltid skaffa en NEX-6 eller en A7 istället. Bägge två bättre än 5:an och med utmärkta EVF:er. Skulle aldrig ta en gammal optisk sökare när jag vant mig vid bekvämligheten som en bra EVF ger.

Det var väl inte direkt att vänta att bilderna skulle bli så mycket bättre
Ser vi till sensorprestanda så är de ju ganska lika
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...-Nikon-D5200-versus-Nikon-D5100___919_850_698

Du har lite fler pixlar så att du kan skriva ut större bilder, men tittar du på bildskärm eller skriver ut i A3 eller mindre ska du nog inte förvänta dig några större skillnader. Sedan finns det ju en eller annan ytterligare teknisk finness som t.ex. Wifi och bättre autofokus du kan dra nytta av.

Kan inte riktigt förstå att du går från 5100 till 5300 och förväntar underverk. Som någon ovan skrev, så går du i sidled istället för uppåt.

Du skulle ju helt klart satsat på bättre objektiv istället.

Sälj din D5100 och köp lite vettiga objektiv som passar dina behov till din nya D5300 istället.

Hade jag varit i dina skor så hade jag sålt både 5100 & 5300 med kit, det bör du få en bra summa för, och sen köpt en begagnad D7000 och ett gäng gluggar (och kanske en extern blixt) begagnat här på fotosidans köp/sälj.
Då hade du boostat din kamerahårdvara något enormt.

Om jag förstått rätt så zoomade TS in på bilderna från D5100 och D5300 och jämförde och fann bättre pixelskärpa med D5100. Båda kamerorna i auto.

Det är inte konstigt att D5100 med färre pixlar med en enklare kitzoom ger bättre pixelskärpa då den har färre pixlar som kräver mindre av optiken. Hade det istället varit ett skarpare objektiv utskrivet i A2 och helst i råformat vid optimal bländare kanske skillnaden hade blivit synlig vid nogrann betraktelse. Man måste jämföra bilder från kamerorna vid samma utsnitt, inte 1:1 om de har olika antal mp.

Det är inte alls konstigt att det inte blev något bättre med D5300 men det blir inte bättre med D7000 eller D7100 heller, dessa kameror glr det enklare att ställa in själv (mer direktkontroll) och möjlighet att använda icke AF-S med full autofokus (AF och AF-D).

Martin Agfors Du har säkert rätt! Jag har inte hunnit använda 5300a mycket! Jag kör för det mesta med auto då det är ”enklaste” samt saknar tillräckligt med kunskaper för M läget, kan en viss del men för en latmask är Auto läget enklast + beror på vad man tar för bilder, då jag mest tar bilder på sonen som är 1 år och springer runt så är den snabbaste läget att komma åt! Därför jämförde jag alla kameror bara i detta läge med inbyggd blixt, med och utan blixt i samma miljö!
Och tråkigt nog har jag inte hellre 2 års ångerrätt! Har 12 dagar kvar att bestämma ifall jag ska behålla 5300an
Detta med att Nex 5T kan vara bättre Så visst why nog! Men det är som att se en Toyota Yaris vinna mot en Audi TT! Det är inte alltid lätt och fatta att den kan göra det.
Gällande Tekniska delen så har jag jämfört dem många gånger på diverse siter, men det brukar inte säga allt om en kamera.

Peter Dahlén
Wifi är inget viktigt! Rättare så är jag mer förtjust I NFC funktionen då det är snabbare att koppla ihop med kameran/wifi och enklare att skicka bilder.
Det är mest Åf punkterna och snabbheten i 5300 som är lockande. Att den är lite mera kompakt är också ett plus, dock åter igen lägga 7400 på det?!
Nex filmer vs D5100 är en STOR skillnad. Nexen tar verkligen väldigt bra filmer. Har även en full hd video kamera som jag kan säga att man kan nästan jämföra med den. Dock är mikrofonen väldigt svag i nexen. Så att ha en Allround enhet är inte dumt.
Erik Normark Håller med ;)

Nicklas Renström problemet blir då storleken! Inte för att jag har ens testat en D700 modell men dem är väll större… 5300 för en nyburgare som mig känns lagom i storlek också!

Erik Schalin Du får ursäkta! Nu när jag laser så förstår jag att det låter dumt att skriva bara Zooma! Men skrev ämnet rätt sent igår, enda tiden då barnen inte stör och frun sover :D
Zooma menar jag att zomma in bilderna då man kollar på dem.
Använder en HTPC och en 55 tummare, HDMI full hd
Alla 3 kameror har jag jämfört bilderna på denna dator, och skillnaderna som sagt är minimala mellan 5100 och 5300 still bilder. Men Nex 5T är annorlunda.
5300 tar lite skarpare bilder. Man märker att det har hänt lite, men det är inte mycket! Jag hade hoppats på mer med tanke på saftiga priset också.

Ps. Har video kamera, men ärligheten är att jag orkar inte ta med den också! Utan vill hellre hitta om möjligt något som man kan både ta bilder med och filma. Som sagt så tar Nexen grymma Filmer, har ej hunnit testa film med 5300men en vän till mig som köpte samtidigt tycker att den är bra.

Mikael Sjösten Jag vart nöjd med bilderna på Nex 5T. Nex 5t ska vara ”bättre/nyare” än 6an väll? Sen är priset också en bra skillnad mellan dem 2.
Menar du Sony A7? Så rik är jag inte :D

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto