Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
D5100, D400, D800, D4 och D4x: Vilken lanseras först tro?
- Trådstartare Shinzon
- Start datum
microo
Aktiv medlem
Klockrent exempel på hur det blir när man inte läser hela tråden
Det är skillnad spekulationer/önskemål och chefens åsikter på utvecklingsavdelningen...
Jag vill att Nikon ska tala till OSS men det går långsamt.
Otåligt att ligga på sträckbänken så här :/
Intressant tråd om önskemål Vad som har hänt i Japan sen tråden skapades tills nu kunde ingen förställa sig och det bör ha ställt till det för tillvarkningen av Nikons proffssegment, därför väntar de med lanseringen av sådana kameror tills de kan leverera, Augusti kan vara en gissning. Instegsmodellerna produceras utanför japan och bör beröras mindre av Japans problem.
Men en sensor från D3s i ett 700hus vore mycket najs!
Men den lär vi inte se på länge pga infrastruktur störningar i japan.
Varför då inte en 700 sensor i ett massproducerat instegshus tillverkat i Korea? Skulle få väldigt många in i FF värden!
Shinzon
Avslutat medlemskap
Intressant tråd om önskemål Vad som har hänt i Japan sen tråden skapades tills nu kunde ingen förställa sig och det bör ha ställt till det för tillvarkningen av Nikons proffssegment, därför väntar de med lanseringen av sådana kameror tills de kan leverera, Augusti kan vara en gissning. Instegsmodellerna produceras utanför japan och bör beröras mindre av Japans problem.
Varför då inte en 700 sensor i ett massproducerat instegshus tillverkat i Korea? Skulle få väldigt många in i FF värden!
Jag tror man definitivt ska separera önskemålsdiskussioner från spekulationsdiskussioner. När jag skapade tråden var jag främst intresserad av att höra andras spekulationer i vad som kommer, inte om vad de vill ha och hoppas på.
Nikon har nu uppdaterat hela sitt undre sortiment: D3100, D5100 och D7000. Så det lär väl dröja nått år innan det är värt att diskutera vad D3200 ikommer ha för specificationer.
Mer intressant är vad som händer i det övre segmentet: dvs D300s, D700, D3s och D3x. Allihopa är rätt "gamla" och vad som kommer härnäst är inte helt uppdenbart:
- Vilken kamera kommer först och när?
- Blir det 4 rena ersättare eller kommer Nikon överraska genom att göra ändra om i sortimentet?
- Och om man inte kör på konceptet D400, D800, D4 och D4x... vad blir det i stället?
- Vilka nummerbeteckningar kommer att användas?
- Vilka specifikationer kan vi räkna med?
Speckulera gärna vidare, men vill ni lämna önskemål så kan ni väl skapa en egen tråd för det!
Personligen så tror jag att Tsunamin definitivt slöat ner processen. Diekt efter sommaren kommer Nikon utannonsera en eller tom två nya supermaskiner
Mankan G
Aktiv medlem
Det som är mer intressant, i alla fall för mig, är vad som skall bli bättre. Att Nikon väldigt gärna vill sälja uppgraderingar är glasklart men vill jag köpa dem? Inte helt klart faktiskt.Mer intressant är vad som händer i det övre segmentet: dvs D300s, D700, D3s och D3x. Allihopa är rätt "gamla" och vad som kommer härnäst är inte helt uppdenbart:
Om vi börjar med D700 vs D800.
- Filmning? Självklart kommer det men jag har ingen nytta finessen så länge den har dagens implementering. För mycket begränsningar.
- Fler pixar? Självklart men även här passar jag om den inte används till reell praktisk ökning. Inte papperstigern som D7000 vs D300. Ser mycket hellre att de gör som med D3S vs D3.
- ???
D3 serien då? Ja inte vet jag vad som skall bli så pass mycket bättre att jag hade köpt en D4 om jag redan satt på en D3S eller en D3X.
Jag skulle hellre se andra finesser. Inbyggt W-lan eller mobilnät. Vore najs att kunna direktuppladda till FB eller något annat socialt nätverk. Speciellt viktigt på enklare kameror men även på mer avancerade sådana. Inbyggd GPS!. Mer integration med andra tekniska landvinningar. Ungefär som skillnaden mellan dagens smartfån och dåtidens mobiltelefoner.... Eller kanske spegelfritt?
Att jag tar upp detta trots att vi blivit ombedda att inte önska oss saker utan spekulera i när de kommer beror på att jag är rätt övertygad om att de hänger ihop. Tillverkarna känner givetvis till att det blir svårare och svårare att komma med tradiotinella uppgraderingar om de vill byta ut befintliga kameror. Hur många skulle sälja sina D700r och köpa en D800 om skillnaden i princip enbart var 12MP vs 18 MP? Några men inga massor direkt. Givetvis sitter de med sina pannor i djupa veck och funderar på hur många kameror de kan sälja om de slänger in den eller den finessen. Så summan är att jag tror att vi kommer att få kameror som lever längre. Tillverkarna kommer säkert att uppgradera lika ofta men jag tror inte att vi användare kommer att göra det lika ofta.
Senast ändrad:
Shinzon
Avslutat medlemskap
Mycket intressanta tankar!
Filmfunktion och fler megapixlar är som sagt självklart i de nya versionerna. Exakt hur många pixlar är väl egentligen ointressant men men de brukar ju öka en sådar 30% varje gång.
Tittar vi på instegskamrorna så dyker det ju upp alltmer inbyggda funktioner och det borde väl oxå komma på det övre segmentet. GPS, blixtstyrning, bluetooth (eller vad det heter nuförtiden) skulle ju faktiskt kunna höja ribban!
Filmfunktion och fler megapixlar är som sagt självklart i de nya versionerna. Exakt hur många pixlar är väl egentligen ointressant men men de brukar ju öka en sådar 30% varje gång.
Tittar vi på instegskamrorna så dyker det ju upp alltmer inbyggda funktioner och det borde väl oxå komma på det övre segmentet. GPS, blixtstyrning, bluetooth (eller vad det heter nuförtiden) skulle ju faktiskt kunna höja ribban!
FiCa1
Aktiv medlem
Numrena är logiska men kanske inte stämmer när modellen väl kommer men stuntesamma. Nu ska vi se vem som har bäst förmåga att skåda in i framtiden...
Vad tror ni???
Inget med en 4a i namnet. Ett olyckstal i Japan. Tänk på LX3 som blev LX 5 vid uppgradering. / mvh FiCa1
ekfeldt
Aktiv medlem
Vill de bli av med DX-användare ?
Där finns rätt mycket volymförsäljning fortfarande skulle jag tro.
Det hade så klart varit bra för konsumenten som vill in i ff-segmentet
Jag vill ha fler megapixlar.
Jag trodde aldrig att jag skulle säga det om en "vanlig" kamera som D700 är.
En D3x skulle funka för mig tror jag men det känns jäv... dumt att ta ett sådant steg nu
Mer skärpa och detaljer vill jag åt i slutändan ju.
FiCa1
Aktiv medlem
Vill de bli av med DX-användare ?
Där finns rätt mycket volymförsäljning fortfarande skulle jag tro.
Det hade så klart varit bra för konsumenten som vill in i ff-segmentet
Jag vill ha fler megapixlar.
Jag trodde aldrig att jag skulle säga det om en "vanlig" kamera som D700 är.
En D3x skulle funka för mig tror jag men det känns jäv... dumt att ta ett sådant steg nu
Mer skärpa och detaljer vill jag åt i slutändan ju.
Men hallå! Vad klarar våra ögon av att uppfatta egentligen? I praktiken, SER du verkligen några skillnader mellan en 6 MP-, en 12 MP- eller en 24 MP-bild? För publicering på webben = ingen som helst mening med en massa MP. För utskrifter A3 eller mindre har ju pixelantalen mycket liten betydelse. Vad för slags bilder tar du som kräver extra mer än vad t.ex. D700 erbjuder? / mvh FiCa1
Shinzon
Avslutat medlemskap
Om ett kameramärke erbjuder 30MP och motsvarande kamera hos konkurrenten har 6Mp, vilken köper man? Det spelar nog ingen roll om man behöver de extra 24MP, men hjärnan är ju alltid inställd på att "det kan vara bra att ha utifall att..". Sedan kommer man väl oxå fråga sig hur kan det ena märket lyckas göra samma kamera fast med jäkla massa mer pixlar?
Det kommer alltid bli fler pixlar oavsett om vi behöver det eller inte, men vid 6MP överskreds förmodligen de flestas egentliga behov.
Det kommer alltid bli fler pixlar oavsett om vi behöver det eller inte, men vid 6MP överskreds förmodligen de flestas egentliga behov.
iSolen.se
Guest
Inget med en 4a i namnet. Ett olyckstal i Japan. Tänk på LX3 som blev LX 5 vid uppgradering. / mvh FiCa1
F4 då? Nej Nikon kommer garanterat ha en D4, så småningom i alla fall.
iSolen.se
Guest
Men hallå! Vad klarar våra ögon av att uppfatta egentligen? I praktiken, SER du verkligen några skillnader mellan en 6 MP-, en 12 MP- eller en 24 MP-bild? För publicering på webben = ingen som helst mening med en massa MP. För utskrifter A3 eller mindre har ju pixelantalen mycket liten betydelse. Vad för slags bilder tar du som kräver extra mer än vad t.ex. D700 erbjuder? / mvh FiCa1
Nej inte om man skalar ned bilden och laddar upp den på fotosidan e dyl. Då klarar man sig långt med vilken kamera som helst, en D700 är bortkastade pengar för de allra flesta bilderna.
Men om man förstorar eller säljer bilder tex till bildbyrå så räknas varje pixel.
Mankan G
Aktiv medlem
http://nikonrumors.com/2011/04/10/nikon-d800-design-concept-camera.aspx#more-19213
En variant på ett annorlunda koncept. Inte den gamla vanliga Canonvägen alltså med "bara" ökat antal pixlar:
Nästa D800?
En variant på ett annorlunda koncept. Inte den gamla vanliga Canonvägen alltså med "bara" ökat antal pixlar:
Nästa D800?
risse
Aktiv medlem
Öööh, jag hoppas verkligen de har bättre saker på gång än ett (i mitt tycke) meningslöst roterbart grepp. Ser ingen fotosituation där ett roterbart grepp skulle vara att föredra. Bara försämringar. Möjligtvis kan det vara användbart vid filmning, men det vore ju sorgligt om de börjar försämra fotomöjligheterna för att få bättre filmmöjligheter.
MrKarisma
Aktiv medlem
Ja, det finns egentligen inte så mycket mer att göra än att börja göra kamerorna små, lättare och jobba mer med tekniken kring det dynamiska omfånget så man får en mjukare övergång till utfrätt.. Allt annat är bara marketing bullshit helt enkelt. Mer megapixel? Mer än 11 bilder per sekund? Plats för 3 eller 4 minneskort? Ännu större kamerahus? Större grepp? Tyngre kameror? Vem behöver det??
macrobild
Avslutat medlemskap
vad våra ögon klarar av att se , det har jag undersökt ett antal gånger, ett tränat öga ser skilnad på en 12 mpixel och en 21 Mpixel kamera och 45 cm stora bilder, de flesta gör det inte.
Jag jobbar med bilder varje dag och har gjort så i 27år och jag vill ha mer mpixel eftersom det ger mig utrymme att beskära bilden, rotera bilden bilden och sedan beskära med mindre artefakter, helt enkelt , mer megapixel ger mig högre upplösning och ett bättre slutresultat oavsett vad jag skall använda bilden till.
macrobild
Avslutat medlemskap
Ja, det finns egentligen inte så mycket mer att göra än att börja göra kamerorna små, lättare och jobba mer med tekniken kring det dynamiska omfånget så man får en mjukare övergång till utfrätt.. Allt annat är bara marketing bullshit helt enkelt. Mer megapixel? Mer än 11 bilder per sekund? Plats för 3 eller 4 minneskort? Ännu större kamerahus? Större grepp? Tyngre kameror? Vem behöver det??
mjukare övergång innebär mer pixlar
MrKarisma
Aktiv medlem
mjukare övergång innebär mer pixlar
Visa mig då gärna en digital mellanformatsbild där övergångarna är mjuka och fina mellan icke utfrätt och utfrätt.
macrobild
Avslutat medlemskap
Visa mig då gärna en digital mellanformatsbild där övergångarna är mjuka och fina mellan icke utfrätt och utfrätt.
nu hänger jag inte med, förklara
ztenlund
Aktiv medlem
nu hänger jag inte med, förklara
Vad är det som behöver förklaras?
Digitalt slår direkt över i totalt utfrätt när maximal exponering nås, vilket ofta ser riktigt risigt ut. Med film kan man, beroende på film, få en betydligt mer tilltalande kompression och gradvis utfrätning istället. Det här problemet kommer inte lösas med att ge kameran 400 gigapixlar.