Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5100, D400, D800, D4 och D4x: Vilken lanseras först tro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det låter på många som att Nikon med framtida modeller kan ändra sig väldigt snabbt och reagera på vad andra märken gör osv. Fungerar det verkligen så? Krävs det inte ganska mycket jobb och tid för att t ex helt plötsligt dubbla upplösningen på en kamera eller bestämma att den ska kunna filma i 60 fps istället för 30. Det skulle i så fall betyda att Nikon efter att de släppte D700 satt och rullade tummarna i ett par år och sen när det är dags: på ett halvår slänger ihop en ny kamera som kan konkurrera med de andra märkenas modeller. Andra gånger läser man om att det ligger år av utveckling bakom proffsmodellerna och då kan man ju knappast ändra specarna så fort nån konkurrent kommer ut med en ny modell eller?

Tacksar för svaret, intressant att Canon är inne på att bredda sitt FF sortiment. Undra om detta är aktuellt för NIkon oxå. De senaste åren har ju Nikon haft 4 DX och 3 FX varianter. Finns det utrymme för fler kan man fråga sig?

Med tanke på att proffskamerorna kostar som en bil så kanske ett nästa steg vore att istället för ett litet antal varianter, bygga moduluppbyggda kameror där kunden kan beställa den efter sina specifika önskamål: tex varför ska de bara finnas i svart? Det var ju en av anlednigarna att T-Ford'en till sist fick ge upp mot de alltmer kundspecifika konkurrenterna.

Tänk om man kunde själv välja att få en guldfärgad D4 med vikbar skärm och anpasad för vänsterhandshållning?

Pimp my camera!

Det låter på många som att Nikon med framtida modeller kan ändra sig väldigt snabbt och reagera på vad andra märken gör osv. Fungerar det verkligen så? Krävs det inte ganska mycket jobb och tid för att t ex helt plötsligt dubbla upplösningen på en kamera eller bestämma att den ska kunna filma i 60 fps istället för 30. Det skulle i så fall betyda att Nikon efter att de släppte D700 satt och rullade tummarna i ett par år och sen när det är dags: på ett halvår slänger ihop en ny kamera som kan konkurrera med de andra märkenas modeller. Andra gånger läser man om att det ligger år av utveckling bakom proffsmodellerna och då kan man ju knappast ändra specarna så fort nån konkurrent kommer ut med en ny modell eller?

Det beror väl på vad som man vill ändra på. Slänga in en vikbar skärm eller dylikt är ju inte rocket science? Utvecklingen Megapixlar, ISO egenskaper, hastigheter osv går ju alltid framåt i lugn takt. och det är ju bara naturligt att nästa model ökat med en 30%. Svårare är det att komma ikapp när någon uppfinner ett helt nytt tekniksteg. Tex nu är det mycket snack om de spegellösa kamerorna. Hur skulle Nikon reagera om Canon lanserade en spegellös 1DS mark V i eftermiddag? SKulle man bli tagen helt på sängen och bli helt ifrånseglad de närmaste 3 åren eller bara tidigarelägga sin egen lansering av motsvarande kamera?

Vissa saker tar tid och andra går snabbt.

Det tog 2 år för Nikon att släppa Motion-Jpeg-film och göra om filmfunktionen på samma sätt som Canon (H.264-komprimering och full-HD).

Canon Eos 5D Mark II är 2,5 år gammal och ännu har Nikon inte något direkt svar. Så visst tar det tid.

Men ibland kan det gå snabbt. Tills 3 veckor innan introduktionen av Eos 400D hade den kameran 8 megapixel. Den nya 10 mp-sensorn var reserverad för 40D, men när konkurrensen hårdnade ändrade man sig snabbt.

Tacksar för svaret, intressant att Canon är inne på att bredda sitt FF sortiment. Undra om detta är aktuellt för NIkon oxå. De senaste åren har ju Nikon haft 4 DX och 3 FX varianter. Finns det utrymme för fler kan man fråga sig?

Det är bara spekulationer, men följer marknadens logik. Canon och Nikon är duktiga att hålla tätt.

Min mening är att det absolut finna plats för fler FX-varianter. Men bygger en arkitektur och sen släpper man flera varianter. En enklare som inte är vädertätat skulle kunna kosta en bit under 20.000 kr och sedan en proffsigare D800 för 25.000 kr.

Med tanke på att proffskamerorna kostar som en bil så kanske ett nästa steg vore att istället för ett litet antal varianter, bygga moduluppbyggda kameror där kunden kan beställa den efter sina specifika önskamål: tex varför ska de bara finnas i svart? Det var ju en av anlednigarna att T-Ford'en till sist fick ge upp mot de alltmer kundspecifika konkurrenterna.

Tanken är inte ny. Det heter ju systemkamera och förr gick det att välja en massa olika sökare, bakstycken, mattskivor, motorer mm till proffsmodellerna. Kraven på allt bättre tätning och behovet att att packa kameran med elektronik gjorde det omöjligt.

Jag tror dock att vissa modeller kan få universalfästen för tillbehör som extern monitor, skärpedragning, ljudmixer, mikrofon ingångar mm som gör att kameran blir en modul i en filmrigg.

Intressant

Intressant att läsa vad de insatta i branschen har hört o läst. Detta spekulerande kan jag gott läsa medans 30min blablabla inför "sporten" inte intresserar.

Jag tror kort o gott att Nikon följer sin plan som vanligt...men Hoppas D400 kommer först o under sommarn 11. ( är inte den äldsta modellen ute?)

D800 6mån efter D400.

D4 våren 12 o i två varianter. En X och Enklare. På proffssidan behöver de väl inte stressa fram en ny modell med tanke på hur bra de är redan?

(folk måste ju lugna ner sig lite och använda grejerna istället för att byta hela tiden)

"Dödade" inte D700 försäljningen av D3 när den kom ut så snabbt inpå?

Om så var fallet, tror ni verkligen att Nikon gör om misstaget?

Eller var det ett medvetet beslut då D3S lurade runt hörnet tillsammans med D3X

"Dödade" inte D700 försäljningen av D3 när den kom ut så snabbt inpå?

Om så var fallet, tror ni verkligen att Nikon gör om misstaget?

Eller var det ett medvetet beslut då D3S lurade runt hörnet tillsammans med D3X

Det gjorde den, men det var medvetet och inget misstag. Betänk att Nikon hade en väldigt liten marknadsandel ovanför D200-nivån innan D3 och D700 kom.

D3 fick nästan ett års försprång och köptes av många proffs och nikonentusiaster med bra ekonomi. När D700 kom såldes den till väldigt många amatörer som inte hade råd med D3 i helt andra volymer än D3. Då ökade marknadsandelen vilket också ökade objektivförsäljningen. Att färre D3 såldes var då knappast en ekonomisk förlust i sammanhanget. Sen kom D3s för att boosta försäljningen ytterligare. Jag tycker Nikons stategi är briljant och den har fått Canon att tänka om.

Lite synd att D3 kröp över 40000Kr, många såg modellen som den ultimata kameran, det var en modell som väldigt många önskade att äga, men tyvärr kunde bara mycket finansstarka köpa den.
men mins att Foto upplevde D300:ans bildkvalitet så hög, så frågan kom om det var värt 20K till för att få D3.

Frågan är vad Nikon filar på, D300s släpptes för att skapa tid för Nikon och stävja dom otåliga som väntar på något nytt. Är det ett takiskt spel mellan konkurenterna som utspelar sig. Ägare av D300 ser väl inte D7000 som en ersättare, utan väntar otåligt på D400, Kan Nikon göra ett ytterligare hopp med lågljusegenskaparna gentimot den fina D7000 eller vad filar Nikon på igentligen..

//Bengt.

Jo, men vad är det för någonting som vi D300 ägare väntar "otåligt" på och som vi så innerligt bittert saknar, detta om vi inte vill filma med vår stillbildskamera förståss.
JB

Nikon, jag vill se innovation! FF sensor med extremt dynamiskt omfång i ett litet smidigt kamerahus! Den får gärna kosta 50.000! Jag köper den direkt.

Själv vill jag ha den sensorn i ett hus av samma sort som FM3. Behöver inte ens AF.

Jag med! Fast jag tror aldrig det kommer bli verklighet.. därför hoppas jag på en FF sensor i ett mindre, modernare hus - förhoppningsvis om 10-15 år kanske. Längtar och väntar till dess.. *suck*

Äntligen lite bud!!! :) Nu är det upp till bevis för dem som "alltid vet bäst" på detta forum ;-)

Nummerspekulation ingår förstås oxå i leken och D9000 är fullt möjlig om inte Nikon vill behålla hundraserien för mellansegmentet!

Personligen tror jag på D4 i augusti. Har inte riktigt bestämt exakt vad jag vill buda först på men tyvärr så tror jag att D5100 (som jag själv finner tämligen ointressant) kommer tidigt i år.

Så trodde jag iaf :p

Har ni informerat Nikon om vad de kommer att lansera och när? Borde ju vara lämpligt så att de slipper sväva i okunnighet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar