Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5000 eller D90?

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv tyckte jag att D5000 var för lätt, och att D90 passade perfekt i handen. Tillsammans med ett lite tyngre objektiv så var det bra att ha en "motvikt" i kameran så man fick bättre stöd i handen vilket underlättade vid längre turer. (istället för att hålla imot med handleden mycket)

Dock om man har mindre och lättare objektiv kanske man vill ha den andra. Kan faktiskt inte svara på det, har sett både fördelar och nackdelar med båda. Dels känns D5000 nyare på ett sätt, fast D90 känns bättre med dubbla funktionsrattar och att den är snabbare.

Jag själv värdesätter lätt kamera framför tung, även om ergonomin är lite sämre.
Men två av mina bekanta köpt 5000 och börjar ångra det.

Stora majoriteten a spegelreflex-köparen köper kameran med en normalzoom, och använde den gröna inställningen Full Auto. Och gör bra bilder, bättre än med kompakten.
Men en mindre del blir fotoentusiaster. Och de vill utvecklas, och köpa objektiv. Där kommer d5000 till korta, det finns ju uppsjö av fina begagnade objektiv där AF inte fungerar.
Tror du att du lämnar full-auto och kitzoom -- då köp D90.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.