Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5000 eller D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

hejmuffin

Avslutat medlemskap
Jag äger för tillfället en Nikon D40. Men har tänkt att byta upp mig till en D5000 eller en D90 där D90 är några tusenlappar dyrare.
Och skillnaden är mellan dessa två kameror inte så jättestor efter vad jag har förstått. Och det som gör att jag fortfarande funderar på vilken jag ska köpa är att D90 har inbyggd fokusmotor. Och jag är väldigt sugen på att även köpa ett 50mm objektiv. Och eftersom det är lite jobbigt att köra med manuell fokus så är frågan vilket som är bäst av dessa alternativen:
Att köpa D5000 och lägga lite extra på ett 50mm 1.4 för att få autofokus, eller
att köpa D90 som är lite dyrare och köpa det billigare 50mm 1.8.

Hur ska jag göra?
 
Senast ändrad:
Hej!!

Jag satt faktiskt med en D40 fram tills idag, för mej var det ganska lätt val, köpte en D90.
Detta beror på att den har inbyggd fokusmotor och att man då får större utval av nya objektiv.

Så tänkte jag iallafall.

Lycka till.

mvh
Simon
 
Jag äger för tillfället en Nikon D40. Men har tänkt att byta upp mig till en D5000 eller en D90 där D90 är några tusenlappar dyrare.
Och skillnaden är mellan dessa två kameror inte så jättestor efter vad jag har förstått.
har du tittat och känt på kamerorna i verkligheten? Jag tror inte det är så svårt att välja efter att man har gjort det.
 
har du tittat och känt på kamerorna i verkligheten? Jag tror inte det är så svårt att välja efter att man har gjort det.

Jag antar att du menar att D90 är överlägsen? Frågan är på vilket sätt, alla tänker inte som du....

Jag t ex, som släpat omkring på tung kamerautrustning i drygt 30 år (och då pratar vi inte om plastgrejer...) klämde och kände på D300, D90 och D5000 när jag skulle köpa nytt kamerahus. Jag valde D5000 pga att jag vill ha god bildkvalitet med så låg vikt som möjligt, och bildkvalitetsmässigt är de husen likvärdiga.

Om man mest sitter vid datorn och läser tester och tekniska specar och skriver inlägg på forum så spelar vikten på kameran inte så stor roll, men om man bär omkring på den på dagarna och plåtar så kan varje hekto spela roll... :)
 
Jag valde D5000 pga att jag vill ha god bildkvalitet med så låg vikt som möjligt, och bildkvalitetsmässigt är de husen likvärdiga.
Om man mest sitter vid datorn och pixelpeepar så spelar inte världsliga saker som sökare och hanterbarhet så stor roll, men om man använder kameran till att fotografera med så kan varje missad bild spela roll ... :)

Jag kan villigt erkänna att jag inte skulle ha något emot att t ex min 7D och mitt 100-400 vägde lite mindre när jag släpar omkring på det, men så fort jag sätter kameran till ögat och faktiskt använder den är fördelarna väldigt mycket större än nackdelarna.

För övrigt har jag inte hävdat att D90 "är överlägsen" sin lillebror. Bara att det är en helt annan sak att välja mellan två verkliga kameror än att läsa tekniska specar och försöka gissa vilken som passar en själv bäst. När jag själv skulle köpa min första dslr var allt jag läst mig till tämligen ointressant när jag väl vägde en 400D mot 40D irl.
 
Senast ändrad:
Själv tyckte jag att D5000 var för lätt, och att D90 passade perfekt i handen. Tillsammans med ett lite tyngre objektiv så var det bra att ha en "motvikt" i kameran så man fick bättre stöd i handen vilket underlättade vid längre turer. (istället för att hålla imot med handleden mycket)

Dock om man har mindre och lättare objektiv kanske man vill ha den andra. Kan faktiskt inte svara på det, har sett både fördelar och nackdelar med båda. Dels känns D5000 nyare på ett sätt, fast D90 känns bättre med dubbla funktionsrattar och att den är snabbare.
 
Om man mest sitter vid datorn och pixelpeepar så spelar inte världsliga saker som sökare och hanterbarhet så stor roll, men om man använder kameran till att fotografera med så kan varje missad bild spela roll ... :)

Just pga skräcken för missade bilder så har jag precis köpt mig en Canon S90 för att ALLTID kunna ha en kamera i fickan. Den har ingen sökare alls, hur ska det gå????

En diskussion om de små skillnaderna i "hanterbarhet" mellan D90 och D5000 orkar jag inte riktigt ge mig in på, det är så tramsigt och amatörmässigt (eller snarare "semiproffsigt")...

Min poäng är att människor är väldigt olika och prioterar olika saker. Det viktiga är att alla får hjälp att själva komma på vad som är viktigt för just dem!
 
Just pga skräcken för missade bilder så har jag precis köpt mig en Canon S90 för att ALLTID kunna ha en kamera i fickan. Den har ingen sökare alls, hur ska det gå????

En diskussion om de små skillnaderna i "hanterbarhet" mellan D90 och D5000 orkar jag inte riktigt ge mig in på, det är så tramsigt och amatörmässigt (eller snarare "semiproffsigt")...

Min poäng är att människor är väldigt olika och prioterar olika saker. Det viktiga är att alla får hjälp att själva komma på vad som är viktigt för just dem!

Hmm..Men, som jag fattat det, blir bilderna faktiskt bättre, om kameran är större och tyngre(!?)
:-D
 
Just pga skräcken för missade bilder så har jag precis köpt mig en Canon S90 för att ALLTID kunna ha en kamera i fickan. Den har ingen sökare alls, hur ska det gå????
Av liknande skäl har jag också en S90. Och jag kan svara på din fråga: Ibland (irriterande ofta, faktiskt) går det inte alls. Man ser inte motivet på displayen utan får gissa vad man fotograferar.
 
Knappar

Hur ofta ändrar du iso och vitbalans inställningar m.m.? D90 har ju knappar till många av dessa funktioner.
I D5000 måste du in i menyerna. Jag bytte från D40 till D90 bla. på grund av detta.
 
D5000/D90 skillnader
Många frågar oss om skillnaderna mot D90 förutom storlek och vikbar skärm eftersom tekniskdata i övrigt ser väldigt lika ut, så här kommer svar på några egenskaper som skiljer dem åt och det man inte får med D5000:

1: Trådlös blixtstyrning (Creative Lighting System)
2: Inbyggd AF motor i huset, för äldre AF optik som saknar AF-motor.
3: Display på ovansidan för info.
4: 3 tums skärm med 920 000 pixel.
5: Dubbla funktionsrattar.
6: 4,5 b/sek i snabbaste sekvenstagning.

texten är kopierad från cyberphotos hemsida
 
D5000/D90 skillnader
Många frågar oss om skillnaderna mot D90 förutom storlek och vikbar skärm eftersom tekniskdata i övrigt ser väldigt lika ut, så här kommer svar på några egenskaper som skiljer dem åt och det man inte får med D5000:

1: Trådlös blixtstyrning (Creative Lighting System)
2: Inbyggd AF motor i huset, för äldre AF optik som saknar AF-motor.
3: Display på ovansidan för info.
4: 3 tums skärm med 920 000 pixel.
5: Dubbla funktionsrattar.
6: 4,5 b/sek i snabbaste sekvenstagning.

texten är kopierad från cyberphotos hemsida

De missade ju det viktigaste! D90 har en avsevärt bättre (större och ljusstarkare) sökare. Fördel 1,3,5 och 6 skulle jag personleigen kunna vara utan, men den större skärmen är härlig! Och jag råkar ha några gamla objektiv som ger AF på en D90, men inte på en D5000.

Jag tycker dock också att valet inte bör göras utan att ta i kamerahusen, de är rätt olika. Som också tjatats om, så är bildkvalitén densamma, åtminstone är sensorn det.

Jag har själv en D90, men köpte den innan D5000 fanns.

Per.
 
Jag äger för tillfället en Nikon D40. Men har tänkt att byta upp mig till en D5000 eller en D90 där D90 är några tusenlappar dyrare.
Och skillnaden är mellan dessa två kameror inte så jättestor efter vad jag har förstått. Och det som gör att jag fortfarande funderar på vilken jag ska köpa är att D90 har inbyggd fokusmotor. Och jag är väldigt sugen på att även köpa ett 50mm objektiv. Och eftersom det är lite jobbigt att köra med manuell fokus så är frågan vilket som är bäst av dessa alternativen:
Att köpa D5000 och lägga lite extra på ett 50mm 1.4 för att få autofokus, eller
att köpa D90 som är lite dyrare och köpa det billigare 50mm 1.8.

Hur ska jag göra?

Är du utöver Nikkor AF 50/1,8 också intresserad av bl.a..
- Nikkor AF 85/1,8 eller 85/1,4 (båda fantastiska objektiv, jag har det förra)
- Sigmas och Nikons fasta vidvinklar med ljusstyrka 1,8 resp. 2,8
- Sigmas 70 och 50mm makroobjektiv,
- Nikkor AF 80-200/2,8

..så tycker jag du ska välja D90, ingen tvekan om saken. Klarar du dig med zoomar så funkar säkert D5000 lika bra, och du kan då kanske köpa Nikkor 35/1,8 för mellanskillnaden eller satsa på en 50/1,4 istället för 50/1,8. Den extra ljusstyrkan man får med f/1,4 istället för f/1,8 har faktiskt betydelse tycker jag, och oberoende vad du väljer för kamera är bra ljusstyrka aldrig fel att ha, om pengarna finns.

Eftersom du har en D40 är du säkert van med att inte ha dubbla funktionsrattar och toppdisplay och det gör att du säkert skulle komma snabbare igång med D5000 än D90. Det tog tid för mig att vänja mig med dessa funktioner på min D90 efter att ha använt D60 tidigare.
 
Hej ! Allt tjat om vikt behöver du inte bry dig om ,D90 väger 60 gram mer vilket är oväsentligt.Ska du köpa objektiv som tex 50:an behöver du inbyggd fokusmotor för att få autofokus,vilket bara detta är guld värt.Det är så lite pengar det skiljer mellan dessa kameror så det tycker inte jag att du ska avgöravalet på.Dessutom rattar du D90 utan på huset med "snabbknappar" vilket går snabbare än D5000 där du som på D40 måste in i menyn och rota.Det ända du vinner på att köpa en D5000 är bättre bildkvalite,annars är kameran likadan som D40,eller lika tråkig om man får uttrycka sig så.MVH.
 
Bildmässigt är det säkert ingen skillnad mellan d90 och d5000 eftersom de delar på samma teknik. Har en d5000 själv vilken jag är rätt nöjd med, men jag saknar blixt commander mode så att man kan köra fler blixtar trådlöst. Hade också varit trevligt med en bättre lcd skärm eftersom det är ganska svårt att avgöra skärpa i den fjuttigt lågupplösta som d5000 har. Jag tror även att det går att ampassa menyer med d90 så att handhavandet blir ännu smidigare. Har även för mig att det med d90 är möjligt att zooma in flera steg med en knapptryckning (detta är bra då man vill kontrollera skärpa).

Dvs köp en d90 såvida du absolut inte måste ha den vikbara lcd skärmen hos d5000. d90 har även fokusmotor vilket ger ett större objektivurval. Dvs, köp d90 och det billiga 50mm objektivet. :)
 
Bildmässigt är det säkert ingen skillnad mellan d90 och d5000 eftersom de delar på samma teknik. Har en d5000 själv vilken jag är rätt nöjd med, men jag saknar blixt commander mode så att man kan köra fler blixtar trådlöst. Hade också varit trevligt med en bättre lcd skärm eftersom det är ganska svårt att avgöra skärpa i den fjuttigt lågupplösta som d5000 har. Jag tror även att det går att ampassa menyer med d90 så att handhavandet blir ännu smidigare. Har även för mig att det med d90 är möjligt att zooma in flera steg med en knapptryckning (detta är bra då man vill kontrollera skärpa).

Dvs köp en d90 såvida du absolut inte måste ha den vikbara lcd skärmen hos d5000. d90 har även fokusmotor vilket ger ett större objektivurval. Dvs, köp d90 och det billiga 50mm objektivet. :)

Verkar som du ångrar ditt köp enligt vad du skriver ? MVH.
 
Verkar som du ångrar ditt köp enligt vad du skriver ? MVH.

Det var mest en ekonomisk fråga varför jag från början valde d5000 framför d90. Blir ju ganska kostsamt när man skall starta från noll. Objektiv kostar ju också en del... Så det fick bli det billigare huset tillsammans med bättre optik.
 
Får jag och ge mig in i viktbråket trots att jag har en Canon? Haft en 1000D i ett år och kommer säkerligen ha kvar den tills nästa sommar också, trots att jag inte vill. Varför? För att jag häromveckan var in på en elektronikbutik och kände på 50D, 7D osv... muuums! Så härligt att ha något att hålla i istället för att fotografera med en fjäder.
 
I stort sett alla bilder på min bloggs första-sida är tagna med D5000 i Raw-format.

http://hogbergphotography.wordpress.com/

Den har ett otroligt dynamiskt omfång som går att jobba med i Raw-filerna.

Den kameran rekommenderas varmt om det är mycket bildkvalité för pengarna man vill ha.

Vill man däremot ha enormt mycket onödiga funktioner och ett onödigt stort och tungt kamerahus så rekommenderar jag den inte. ;)
 
Får jag och ge mig in i viktbråket trots att jag har en Canon? Haft en 1000D i ett år och kommer säkerligen ha kvar den tills nästa sommar också, trots att jag inte vill. Varför? För att jag häromveckan var in på en elektronikbutik och kände på 50D, 7D osv... muuums! Så härligt att ha något att hålla i istället för att fotografera med en fjäder.

Canon 7D har inbyggt habegär ! Den är bara så "lyckad" på nåt sätt,och helt underbart grepp trots sin storlek! Och priset är helt överkommligt ! Har du funderat på dubbla sommarjobb ! Hehe !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.