Annons

D5000 - Är det värt det?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hej allihopa !

Jag har en D3000 med massa tillbehör och har fått ett erbjudande på att han vill köpa detta paket av mej.
Jag vill höra med er först om ni tycker att min plan är värt de extra pengarna ?
Så här har jag tänkt...
- Jag säljer mitt paket till honom för de pris som är bestämt (rekomendera gärna ett pris ni också) sen när jag sålt de då köper jag mej en Nikon D5000 ist, är det värt att göra så eller är den uppgraderingen inge bra när jag redan har en Nikon D3000 ??
Jag kommer att behöva lägga till ca 1500kr för den uppgraderingen isåfall...Känner att jag skulle vilja ha en D5000 med den senaste hårdvaran men vet inte om det kommer att bli en jätte stor skilnad....Ni får jätte gärna komma med massor av förslag och tips på denna affär..

Mvh

Tveksamt...

D5000 har en annan sensor, som skall ge bättre prestanda vid höga iso. Jag uppskattar även den vikbara skärmen, som jag kan vinkla in mot huset.
Du skriver om "en massa tillbehör" vad är det för något? Måste ju givetvis tas med i beaktandet.

Det är ju en smaksak, men min magkänsla är att steget från D3000 till D5000 är lite för litet för de pengarna...

Om du förväntar dig en stor skillnad så är svaret: NEJ.

Satsa på en D90 istället.

Men vinner han så mycket på det egentlgen?Eller bättre formulerat: vad vinner han på det? Specarna för D5000 och D90 är ju ganska lika, förutom att 90:an har AF-motor i huset, är lite snabbare samt har två inmatningshjul istf. ett. Men presterar den bättre?

Tack för alla synpunkter.
En D90 har jag nog inte råd med just nu så det får vara tills vidare.
Men som det låter så tycker ni INTE att jag ska göra det köpet, eller ?
Är det bättre att jag behåller min D3000 ist ?

Tack för alla synpunkter.
En D90 har jag nog inte råd med just nu så det får vara tills vidare.
Men som det låter så tycker ni INTE att jag ska göra det köpet, eller ?
Är det bättre att jag behåller min D3000 ist ?
Det beror helt och hållet vilka kringutrustning (objektiv) du har, och vad har du för ambitionsnivå med fotografering.
D5000 kommer inte att ge bättre bilder, idag gör alla kameror mycket bra bilder, så även D3000.
Behåll då, det är inte på grund av ditt kamerahus som bilderna inte blir bra, om de inte blir bra.

Men vill du växa med din utrustning och investera ganska många tusingar i objektiv och dylikt, så en framtida uppdatering till D90 kan komma. Framför allt om du vill köpa fina begagnade objektiv, utan af-motor.
D90 har AF i huset, medan d3000 och d5000 har inte det.

Det beror helt och hållet vilka kringutrustning (objektiv) du har, och vad har du för ambitionsnivå med fotografering.
D5000 kommer inte att ge bättre bilder, idag gör alla kameror mycket bra bilder, så även D3000.
Behåll då, det är inte på grund av ditt kamerahus som bilderna inte blir bra, om de inte blir bra.

Men vill du växa med din utrustning och investera ganska många tusingar i objektiv och dylikt, så en framtida uppdatering till D90 kan komma. Framför allt om du vill köpa fina begagnade objektiv, utan af-motor.
D90 har AF i huset, medan d3000 och d5000 har inte det.

okej....nja det är inte att "mina bilder blir dåliga med en D3000" som jag vill uppgradera, ville bara ha den nya motorn.
ser man skilnad på kvalite mellan en d5000 å en D3000?

Men vinner han så mycket på det egentlgen?Eller bättre formulerat: vad vinner han på det? Specarna för D5000 och D90 är ju ganska lika, förutom att 90:an har AF-motor i huset, är lite snabbare samt har två inmatningshjul istf. ett. Men presterar den bättre?

D90:n har bla.a.:

* AF-motor i huset, vilket betyder att icke-AF-S objektiv kan fokusera med D90 (om objektivet har AF)
* Display på ovansidan, man ser inställningar direkt utan att behöva trycka på några knappar.
* Mycket bättre skärm med högre upplösning - lättare att kolla fokus.
* 2 rattar för inställning av bländare/slutare istället för en, smidigare när man vant sig.
* Bättre sökare, större, lite bättre täckning.
* Högre bildhastighet

Enligt min mening är det bättre att uppgradera till D90 än D5000 om man nu ska uppgradera.
Från D3000 blir skillnaden till D5000 inte stor, och man förlorar bara pengar på uppgraderingen.

Om det handlar om att få den bättre bildprocessorn så skulle jag fundera på om det inte är bättre
att lägga pengar på ett bra objektiv istället! Ingen bildprocessor kan trolla fram en superbild
om objektivet har brister.

D3000 är ingen dålig kamera, och bra objektiv tillsammans med den kommer ge bättre resultat än en uppgradering till D5000.

* AF-motor i huset, vilket betyder att icke-AF-S objektiv kan fokusera med D90 (om objektivet har AF)
* Display på ovansidan, man ser inställningar direkt utan att behöva trycka på några knappar.
* 2 rattar för inställning av bländare/slutare istället för en, smidigare när man vant sig.
* Högre bildhastighet

Enligt min mening är det bättre att uppgradera till D90 än D5000 om man nu ska uppgradera.
Från D3000 blir skillnaden till D5000 inte stor, och man förlorar bara pengar på uppgraderingen.

Om det handlar om att få den bättre bildprocessorn så skulle jag fundera på om det inte är bättre
att lägga pengar på ett bra objektiv istället! Ingen bildprocessor kan trolla fram en superbild

D3000 är ingen dålig kamera, och bra objektiv tillsammans med den kommer ge bättre resultat än en uppgradering till D5000.

okej, ja men då behåller jag min D3000 då för att sedan när jag har råd uppgradera till en D90.
tack alla för hjälpen..

Det är både sant och relevant och det skrev jag också. Men det är som jag ser det inte ett skäl till att uppgradera till en D90. Objektiv köper man inte så ofta - inte jag i alla fall - och när man skall till så får man ju leta bland dem som passar huset. Ett skäl skulle dock kunna vara om top-of-the-line-gluggar saknar motor och om man vill framtidssäkra huset för bättre optik...

I och med att skärmen på D5000 är vikbar fungerar den som display

För att kolla bilden efteråt? Du har en poäng där!

Jag gissar att det är mest användbart om man kör manuellt...?

Poäng, helt klart!

* Högre bildhastighet
Beror ju på om du fotar action eller snabba motiv. Av de bilder TS visar att döma verkar det dock inte vara huvudmotivområdet.

Jag håller med dig om att det är bättre att uppgradera till en D90 än till en D5000, men i båda fallen är skillnaden mot en D3000 för liten för att en uppgradering skall vara intressant. Då är det bättre att - som du också är inne på - lägga pengarna på optik!

Jag har bytt

Jag har nyligen bytt från D3000 till D5000 och ångrar mig inte. Det som jag tyckte var ett problem med D3000 var att bilderna blev väldigt brusiga på lite högre iso-tal. 800 och över tyckte jag såg illa ut. Det blev väldigt stor skillnad med D5000. Bilder ute i bra ljus är ingen större skillnad, men när ljuset börjar bli lite dåligt, då märks det att det sitter en CMOS-sensor i D5000. Så mitt råd är att uppgradera till en sådan.

Hej allihopa !

Jag har en D3000 med massa tillbehör och har fått ett erbjudande på att han vill köpa detta paket av mej.
Jag vill höra med er först om ni tycker att min plan är värt de extra pengarna ?
Så här har jag tänkt...
- Jag säljer mitt paket till honom för de pris som är bestämt (rekomendera gärna ett pris ni också) sen när jag sålt de då köper jag mej en Nikon D5000 ist, är det värt att göra så eller är den uppgraderingen inge bra när jag redan har en Nikon D3000 ??
Jag kommer att behöva lägga till ca 1500kr för den uppgraderingen isåfall...Känner att jag skulle vilja ha en D5000 med den senaste hårdvaran men vet inte om det kommer att bli en jätte stor skilnad....Ni får jätte gärna komma med massor av förslag och tips på denna affär..

Mvh

Vad är det du saknar i din D3000 som gör att du vill byta upp dig? Ärligt talat så verkar inte du vara något proffs direkt, så jag ser inte någon större anledning till att du ska byta upp dig.

Och om du nu ändå vill göra det hade jag inte gjort ett sånt litet steg som D3000 -> D5000, utan snarare satsat på en "riktig" modell.

Vad är det du saknar i din D3000 som gör att du vill byta upp dig? Ärligt talat så verkar inte du vara något proffs direkt, så jag ser inte någon större anledning till att du ska byta upp dig.

Och om du nu ändå vill göra det hade jag inte gjort ett sånt litet steg som D3000 -> D5000, utan snarare satsat på en "riktig" modell.

ne men du ska väl föreställa ett.?

Ursäkta en dum fråga, men vad menar du med en "riktig" modell? Ibland kan ett litet steg vara av en stor betydelse.

Ursäkta en dum fråga, men vad menar du med en "riktig" modell? Ibland kan ett litet steg vara av en stor betydelse.

Jo, iofs. Men ska man verkligen byta upp sig så hade jag ändå inte gjort ett sånt litet steg. Jag har en 1000D nu och ska byta kamerahus nästa sommar, tänker inte inhandla en 450D då direkt. Men visst, mellan D3000 och D5000 så skiljer det ju sig ganska många saker ändå, som filmning, och har trådskaparen behov av det så är det väl bara att tuta och köra.

PS. Dom enda frågor som är dumma är dom som inte ställs ;-).

Trådskaparen vill ha en kamera med senaste hårdvaran. Jag tolkar det som att senaste hårdvaran kommer ge bättre bilder. Kan knappast handla om bättre exponering/färger och liknande, utan snarare om brus mm.

I detta fallet hade jag köpt ett bra och ljusstarkare objektiv. Mera ljusinsläpp = lägre brus, bättre objektiv = färre "fel" i bilden.

Vad har du för tillbehör till D5000 ?

Typ en av skillnaderna av D3000 och D5000 e att D5000 kan filma och har fler motivlägen .
Och fler megapixlar...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto