.Z.
Aktiv medlem
Jag vet inte varför tråden kom in på att det skulle vara nåt fel, blir dock ofta så här på FS.mnilsson skrev:
Jag tror inte att det är ett generellt fel på kamera / objektiv utan ville mest se om andra hade samma problem och hur ni löser det...
Jag upprepar igen det jag skrev tidigare som jag håller fast vid stenhårt.
"Detta är tyvärr den bistra sanningen med digitalkameror & din kamera är inte sämre än nåt annat i klassen på detta.
Man får helt enkelt prioritera var man vill lägga exponering & snåla på den om man vill slippa utbrända högdagrar.
Jag råder dig att checka bilderna med histogrammet & antar att du även kan få blinkvarning på bilden för utbrända högdagrar. Efter ett tag så lär du dig att exponera bättre & då kanske du inte behöver checka histogrammet lika ofta.
Hur du går tillväga för att bestämma var exponeringen ska ligga är fritt valt, spotmätning är en metod men normal flerfältsmätning, check av histogram, kompensation & omtagning är en annan metod. Nu har man ju dock ofta bara en chans på sig...
Själv så vill jag inte konstant gå omkring med minuskompensering då jag vill hålla upp exponeringen så mycket som möjligt för att hålla nere brusnivåerna & få teckning i lågdagrar, därför så kör jag +-0 & korrigerar istället vid behov."
Några tillägg. Undvik att fotografera mitt på dagen när solen står som högst, har alltid varit en grundregel i alla tider & gäller ännu.
Om du ändå ska göra det så kan blixt användas som upplättning för att lätta upp skuggor & minska kontrasten. Även den inbyggda kan användas till det men är ju tyvärr rejält begränsad i räckvidd. Reflexskärm & dylikt är ju inget man kanske vill släpa omkring på men vid arrangerade porträtt så kan exempelvis en frigolitskiva inköpt på ett byggvaruhus vara guld värt vid upplättning...
//Larsa