Annons

D50 och vita bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en D50 kamera och har haft den i ett år. alla bilder jag tagit med den, både på sommaren och vintern, är vita och grå dassiga. är det någon inställning jag bör göra för att få ordentlig färg på bilderna?

lägg upp en bild så man kan se vad för typ av vita bilder vi pratar om... jag misstänker dock att bilderna är överexponerade

Om du får dassiga färger och låg kontrast så kan det bero på några få saker.

-Bilden är överexponerad. De ljusa tonerna i bilden är utfrätta, och skuggor och lågdagrar saknar svärta.
Detta åtgärdas genom exponeringskompensation. Eventuellt gör du något fel när du fotar. Det beror på vilket program du använder.

-Kamerans inställningar är "veka" för hur du använder bilden. Det går att ställa in kontrast och färgmättnad i kameran, beroende på om bilden ska efterbehandlas eller inte. Ska du inte mecka med bilden i efterhand så kan du dra på rejält med färg och kontrast. Prova dig fram.

-Du har tagit bilder med färgprofilen AdobeRGB inställt i kameran, och kikar sen på dem med ett program som inte fullt ut kan tolka denna profil. Det ger dassiga färger i t ex de flesta webläsare och enklare bildvisningsprogram.
Om du inte ofta skriver ut bilder på papper eller efterbehandlar hårt, så ställ istället in kameran på färgprofilen "sRGB". Det heter troligen nåt annat i kameran, så kika i manualen om du är osäker.

Sammanfattningsvis: Läs manualen noga;-)

310917263_16b33fa9e9.jpg

310917268_36aa43e783.jpg

Bägge bilderna är lite överexponerade. Framför allt den med bryggan. Bryggbilden saknade dessutom bildinformation i lågdagarna. Genom att justera nivåer samt höja kontrasten i bilderna så ser de lite trevligare ut med lite mer "sting"

Ofta så ser bilderna ut som så här från dagens DSLR direkt från kameran. Nu brukar just D50 vara en av de bästa på att justera bilderna direkt. De andra kamerorna från Nikon brukar vanligtvis göra allt för att skydda högdagarna med lite mörka bilder som resultat. Innan efterbehandling vill säga. "Alla" kompakter ger också "färdiga" bilder direkt från kameran. Problemet med detta sätt att arbeta och som kan hända med D50 är att högdagarna kan bli utfrätta eller helt utan information. Det är lättare att justera/rädda lågdagar än att rädda urfrätta högdagar. Eller för att vara mer specifik: det går oftast inte att rädda en urfrätt högdager, framför allt inte i en jpg bild.

Mankan

ps. Håller just på att ladda ner PS i min nya dator. Lägger upp bilderna efter behandling om en liten stund.

Jag tycker inte att de är speciellt dassiga. Är din skärm kalibrerad?

Av egen erfarenhet: När man börjar dra i kurvor, kontrast etc bör man göra en "efterkontroll" ett par dagar senare. Det är alldeles för lätt att bli fartblind och ta i för mycket när man håller på att redigera en bild.

Vilken optik har du använt?
En kort period använde jag Sigmas 28-105 till min D50 (med skylight-filter).
Fick liknande effekter, vilket det inte blir med Nikons 18-55 eller 18-200 (båda med UV dock).

Någon som har samma erfarenhet?

Här kommer bilderna.

De var bägge två lite konstrastfattiga fast på olika sätt. Bilden på bryggan använde inte hela omfånget från 0-255. Ta upp originalet och titta på ett histogram så får ni se. Den var dessutom förskjuten till höger i histogrammet (överexponerad) med utbrända högdagar till följd. Om du hade satt in en minus kompensation för exponeringen hade bilden fått mer sting från början samt förmodligen rädddat informationen i himlen (spegligen i vattnet).

Jag har dessutom höjt den lokala konstrasten i bägge med en svagt S-formad kurva....

Bilagor

• 310917263_16b33fa9e9.jpg
    310917263_16b33fa9e9.jpg
    53 KB · Visningar: 277
Senast ändrad:
Rebecka Thyne skrev:
Jag har en D50 kamera och har haft den i ett år. alla bilder jag tagit med den, både på sommaren och vintern, är vita och grå dassiga. är det någon inställning jag bör göra för att få ordentlig färg på bilderna?

Du måste ha koll på histogrammet och kompensera när det behövs, det kanske är dags att börja lära sig hur en kamera fungerar, att läsa manualen och låna en bok på bibblan samt läsa alla artiklar här på fotosidan är en bra början.

/kent.

Jag har en D50, som överexponerar ngt. Så jag är tvungen att alltid kompensera med -0.5 till -1.0 annars blir bilderna som Rebeckas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar