Annons

D50 mot D100

Produkter
(logga in för att koppla)

sacha_

Aktiv medlem
Införskaffade mig en D50 i höstas, men skulle vilja byta mot en D100.. tycker att D50'n känns för liten att hålla i..
Undrar om de värt att nedgradera till en två och ett halv år äldre kamera bara för att få något mer att hålla i?

Undrar också vilken av de två har bäst bildkvalitet?
Klarar D100 också av att ta en jäkla massa bilder på en laddning av batteriet, eller slukar den mera ström?

sacha_ skrev:
Införskaffade mig en D50 i höstas, men skulle vilja byta mot en D100.. tycker att D50'n känns för liten att hålla i..
Undrar om de värt att nedgradera till en två och ett halv år äldre kamera bara för att få något mer att hålla i?

Undrar också vilken av de två har bäst bildkvalitet?
Klarar D100 också av att ta en jäkla massa bilder på en laddning av batteriet, eller slukar den mera ström?

Ett batterigrepp till D50 kanske?

Har testat med ett piratgrepp, fast det saknade en vertikal avtryckare..
Finns inga orginal har ja för mig?

sacha_ skrev:
Har testat med ett piratgrepp, fast det saknade en vertikal avtryckare..
Finns inga orginal har ja för mig?

Det finns bara det du testat fast i lite olika versioner.

Inget extra avtryck alltså men kameran blir ju större och blir lite "mer" att hålla i.

Ok..
to bad..

men är det värt att byta ner då? Har kollat runt på nätet, och de har jue identisk bildkvalitét

Bildkvaliten tror jag inte skiljer sig nämnvärt åt.

Däremot vet jag att D100 inte är nån mästare på serietagning (jämfört med D70) pga en litten buffert.
Jag har själv inte använt D100. Men efter att ha läst recensioner om den på här på Fotosidan, så tycks de flesta klaga på buffern.

Jag vet inte hur det ligger till med D50s seretagning.

Jag upplever inga bekymmer med bufferten på min D100, men jag tar också mest singleshots...
Köpte den beg. i Januari -06 och övervägde både D50, D70 och D70s, men tyckte D100'n kändes mest solid och skön....

/ Magnus

Jag har just nu både D50 och D100 i väntan på D200. D50 har klart bättre bildkvalitet, speciellt med jpeg.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto