Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D400? :d

Produkter
(logga in för att koppla)

Exogenesis

Medlem
Vill uppgradera mig från min D40, haha, så har kollat en del på D7000 och D300s nu (vilket är förresten bästa valet där? har hört att de är rätt så snarlika..). Men ska jag vänta åp att D400 ska komma ut istället?

Har hört massor av rykten om att D400 ska komma ut snart, då Nikon har slutat försäljningen av D300s(?)

Borde man satsa på D7000 eller D300s eller vänta och köpa en D400? =)
 
Vill uppgradera mig från min D40, haha, så har kollat en del på D7000 och D300s nu (vilket är förresten bästa valet där? har hört att de är rätt så snarlika..). Men ska jag vänta åp att D400 ska komma ut istället?

Har hört massor av rykten om att D400 ska komma ut snart, då Nikon har slutat försäljningen av D300s(?)

Borde man satsa på D7000 eller D300s eller vänta och köpa en D400? =)

Måånga rykten finns det. Både D300s, D700 & D3s kommer ju uppgraderas.
D700 är väl äldst och kommer antagligen uppgraderas först skulle jag tro.
(eller är det bara önsketänkande då jag tänkte köpa den)
 
300s har samma sensor som D90 så d7000 är bättre på det mesta.

Grepp och antal programmerbara knappar kanske är till
300s fördel det finns det säkert någon som vet bättre.

Själv så har jag en D90 som är en mycket kompetent kamera, skippade att byta till 7000 då jag anser att det inte var tillräckligt stor skillnad för att vara värt det och väntar nu på D400 eller D9000, vi får se vad den kommer att heta.
D400 konkurrerar med sony A77 och Nikon borde väl sikta över dess prestanda.. Lyckas dom vilket dom antagligen gör så kommer D400 att bli en våldsamt bra kamera men den kommer att kosta mycket mer än en 7000 också antagligen bortåt 15000.
Vilken budget har du?
 
vi kan ju iaf vara ganska säkra på att det inte blir en augusti-lansering av D4/D400 iaf. får jag påminna om att lansering i augusti såg vissa som en sanning skriven i sten ända tills en bra bit in i juli... ;)
 
Tror D400 blir grymt bra. Jag kan inte hålla i D7000 bekvämt, tror däremot D400 får ett fint grepp. Dessutom bättre buffert, af etc. Tror dessutom Nikon får ut mer ur Sonysensorn än Sony själva. Avvakta ;)
 
Det kan inte vara rimligt att Nikon ska lansera nya modeller på världens största elektronikmässa IFA i helgen? Vore ju underbart om det skulle vara så, när man ska dit och kika på alla gosaker.
 
Lyckas dom vilket dom antagligen gör så kommer D400 att bli en våldsamt bra kamera men den kommer att kosta mycket mer än en 7000 också antagligen bortåt 15000.
Vilken budget har du?

Jag betalar gärna inte över 10000 för endast ett kamerahus, då jag bara är 14 och inte har så himla mycket pengar, haha. Med jobb + månadspeng kan jag väl få in runt 1000-1400 per månad och har just nu runt 2000 på mitt konto. D40'n skulle väl kanske gå på 2000-2500?
Att få mina föräldrar att betala kan jag ju glömma. Kanske om det hunnit släppas till jul (dock kommer jag nog fortfarande få betala typ hälften, haha).

Därför letar jag i nuläget runt mycket efter begagnade kameror. Hittade en D7000 för 6000 (endast kamerahus) och en D300s för 9300.

Dock kommer ju de här annonserna försvinna innan jag har pengarna, men det lär väl dyka upp nya - och de lär väl ha sjunkit i pris tills att jag har råd också. Ellor?

Men ungefärligt pris på D400 = 15000? Är det värt då att vänta på det eller bara köpa en D7000/D300s när jag får råd?
 
Jag betalar gärna inte över 10000 för endast ett kamerahus, då jag bara är 14 och inte har så himla mycket pengar, haha. Med jobb + månadspeng kan jag väl få in runt 1000-1400 per månad och har just nu runt 2000 på mitt konto. D40'n skulle väl kanske gå på 2000-2500?
Att få mina föräldrar att betala kan jag ju glömma. Kanske om det hunnit släppas till jul (dock kommer jag nog fortfarande få betala typ hälften, haha).

Därför letar jag i nuläget runt mycket efter begagnade kameror. Hittade en D7000 för 6000 (endast kamerahus) och en D300s för 9300.

Dock kommer ju de här annonserna försvinna innan jag har pengarna, men det lär väl dyka upp nya - och de lär väl ha sjunkit i pris tills att jag har råd också. Ellor?

Men ungefärligt pris på D400 = 15000? Är det värt då att vänta på det eller bara köpa en D7000/D300s när jag får råd?

Med lite taskig budget kanske du skulle köpa en begagnad D300 (utan s), det är fortfarande ett jättelyft från D40:n både sensor och funktionsmässigt. De går ju få för ca 6000:- idag
Då får du pengar över till annat som oxo är bra att ha :)
 
En D300s, om vi pratar bara body, för över 9000 tycker jag verkar väldigt dyrt. Kan du få en d7000 för runt 6000 så skulle jag satsa på det. Då kan du ju dessutom köpa ett objektiv för mellanskillnaden, eller gå en rolig kurs.
 
du lär få spara ett mycket bra tag om du ska ha råd med en D400 när den släpps. kostar nog närmare 18-20k när den släpps..köpte min D300 (utan s) för 14k ca ett år efter att den släppts.
 
Tycker du ska titta på en D90 för runt 5000:- ny, det är onödigt att i den åldern statsa allt man har och lite till på något som troligen inte syns på det flesta av dina bilder. På en D90 så kommer du närmare det övre segmentet och de flesta funktioner finns i D90. Tror du kommer ha mycket glädje av en sådan (jag har det :), skulle du sedan få några kronor över så kan du köpa något spännade objektiv istället. Det som skiljer en bra och dålig bild är väldigt sällan/aldrig kamerahuset
 
Med lite taskig budget kanske du skulle köpa en begagnad D300 (utan s), det är fortfarande ett jättelyft från D40:n både sensor och funktionsmässigt. De går ju få för ca 6000:- idag
Då får du pengar över till annat som oxo är bra att ha :)

Jo, jag har tittat lite på det. Dock tror jag att jag hellre väljer en D7000 om jag hittar en för ungefär samma pris. :)
Det jag saknar på min D40 nu är bl.a serietagningen - 2,5fps. Söker liksom en snabbare kamera då jag behöver det när jag plåtar t.ex konserter. Ison över 400 blir småbrusig (800 är väl okej, men över det är det inte något vidare..), och iso 100 hade varit trevligt. Dessutom måste man in i menyerna om man vill ändra t.ex iso och vitbalans, vilket blir lite krångligt efter ett tag. 6mp räcker inte så jättelångt om man vill beskära bilden/använda den för utskrift osv, så därför vill jag ha en med lite högre mp. Det jag dock gillar med min D40 är att den är så liten då jag har väldigt små händer. Den ligger bra i handen, liksom. Och D300 är väl stor och krånglig att bära omkring på för mig, så nu lutar det ändå mot en D7000, då den kostar mindre också. :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.