Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3000 IR-foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Glawe

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag funderar på att köpa ett IR filter till vår D3000 men jag har läst att dom flesta digitalare har ett filter inbyggt som plockar bort ir helt från sensorn. Är det någon här som vet om man kan fotta med ir filter på en d3000 ?


Mvh Fredrik
----------------------
Besök gärna vår blogg!
http://www.glawe.se/blogg
 
Det GÅR att göra det, men slutartiderna blir väldigt långa då denna "hotmirror", som filtret även kallas, är ganska stark på D3000 (och de flesta lite nyare digitalkameror). Hos Nikon är det väl eg D70 som är den senaste kameran som är någorlunda lämplig (möjligen D50 åxå), där får man slutartider på några sekunder med möjlighet till handhållet på höga ISO-tal med någorlunda ljusstarka objektiv och korta brännvidder (man ser ju dock inget i sökaren så handhållet är ju som att skjuta från höften.
Om du är nyfiken på att prova så kan man ju få tag på begagnade D70 billigt idag.
På en D3000 skulle jag tippa på att man hamnar över 30s slutartid även på hyfsat stora bländare och vill man ha lite skärpedjup åxå så... Sedan bör man kanske rent av ha ett lite "svartare" IR-filter än tex Hoya R72, eftersom R72 trots allt släpper igenom en del synligt ljus. Det faktum att det släpper in en del synlig ljus och att filtret framför sensorn släpper igenom väldigt lite IR-ljus gör att IR-effekten inte blir lika påtaglig.
 
Tack.

Jag tror jag avstår att bara testa efterssom filterna är ganska dyra. Ett eget hus för detta är helt uteslutet :)

Mvh Fredrik
 
Som sagt har de flesta kameror idag starkt IR reducerande (och ett UV reducerande) filter framför sensorn redan.

De kameror som har det lite sämre med det är oftast de billigaste kompakkamerorna men även de börjar få bättre.

Nikon D50 är inget vidare, det går att fota men det blir väldigt långa tider (been there done that).

Vill du i framtiden prova det och känner att du har lite pengar över går det att IR konvertera din kamera. Antingen kan du lämna in den till ett företag som gör det (vet inte om det finns något i sverige) alternativt kan du plocka bort filtret själv och även ersätta det med ett IR filter (dvs ett som liknar de du sätter framför objektivet).

Du kan testa IR känsligheten för en kamera genom att ta en fjärkontroll, tex till TV och hålla inne en knapp medan du riktar den in kameran, antingen kan du kolla live-view om kameran har en sån eller så kan du ta en bild. Syns ljuset från fjärkontroll-lampan tydligt så är det inget vidare IR filter.

Prova med din mobilkamera så förstår du vad jag menar :)

Mvh

Rasmus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.