Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d3000 eller d5000

Produkter
(logga in för att koppla)

morelia

Medlem
Hej!
Jag ska köpa en ny systemkamera då min Canon har gått sönder. Jag har bestämt mig för att byta till Nikon och väljer mellan d3000 och d5000.
Då jag inte är alltför rik så är max kostnaden ganska låg.
Är det stor skillnad mellan dessa kameror? Var och kände lite på dom idag och tycker d5000 kändes lite skönare.
Om jag köper d5000 så blir de endast kameran med tillhörande obejktiv, 18-55.
Om jag däremot tar d3000 så har jag lite olika valmöjligheter med objektiv: 18-55, 18-105(+väska och minneskort).
Vad skulle ni välja? Jag tar mycket bilder när jag är ute och fiskar så det blir mycket natur men även annat.

Mvh
Tim

har precis beställt en d3000 med tillbehör.
får den på måndag.
men stor skilnad mellan dom är det nog inte, inte vad jag vet..de kvittar nog vilken du väljer.

Hej ! Det är stor skillnad på dessa 2 vilket avspeglar sig i priset ! Och det "kvittar" inte vilken man köper som ovanstående säger.D5000 har så mycket bättre prestanda samt samma sensor som tex D90 som gör att man kan ta fina hög-ISO bilder med mindre brus.D3000 är som en upphottad D40 och lite föråldrad vid det här laget.Skulle absolut lagt till det som fattas och kört på D5000.Sen när du får råd så köp bättre objektiv.Tycker inte det är nån ide att köpa kamera med 18-55 plus ett 18-105. Försök hellre att köpa D5000 plus bara 18-105 till att börja med.MVH.

Med din budget skulle jag rekommendera en D3000 och ett extra objektiv, snarare än D5000 med bara ett objektiv, såvida du inte kommer att fota mycket i svagt ljus (och då behöver du egentligen ändå helst ett extra objektiv, som är ljusstarkt) eller använda filmfunktionen som finns i D5000.

Och blir det en D3000, är väl några av följande kombinationer lämpliga.
1) D3000 med 18-55 + 55-200 VR För längre brännvidd.
2) D3000 med 18-55 + 35mm 1.8 För bra skärpa, ljusstyrka/kort skärpedjup (och att det är enligt min erfarenhet är mycket lärorikt att fota med ett fast objektiv).
3) D3000 med 18-105 VR Om du tycker det är bökigt att byta objektiv.

Tackar för svaren!
Men, det gjorde ju inte valet lättare ;)
Jag tar ju inte jättemycket bilder i dåligt ljus men det händer när jag är ute och fiskar och då ofta på kvällningen. Om vi jämför med min gamla eos 350d, är d3000 mycket bättre? Tycker att det är svårt att få bra bilder i dåligt ljus med 350d´n.

Det finns ju en heldel d300 kit att välja bland, tex denna: NIKON D3000 + OPTIK 18-55 / 55-200. Då är det ju 2st objektiv för samma pris som för endast d5000 med kit objektivet.
Men å andra sidan vet jag inte hur ofta jag kommer att använda 55-200 objektivet, så det kanske är klokare att köra på d5000 och senare(om jag tycker att det behövs) köpa ett objektiv för just ändamålet jag vill ha det till.
Om jag har förstått det rätt finns "guidläget" även i d5000, eller? Verkar roligt och givande att ha det.

Synpunkter välkomnas! :)
Tim

guideläget från d3000 är inte samma som i d5000. vill man på d5000 ha guidning eller förklaring på vad de olika inställningarna betyder kan man alltid trycka på ?-knappen som sitter på baksidan.

Fördelar med d5000: bättre sensor, bättre iso egenskaper, filmfunktion, timelapse, stopmotion, vridbar skärm (dock mindre), fotoredigerings möjligheter

Tackar för svaren!
Men, det gjorde ju inte valet lättare ;)
Jag tar ju inte jättemycket bilder i dåligt ljus men det händer när jag är ute och fiskar och då ofta på kvällningen. Om vi jämför med min gamla eos 350d, är d3000 mycket bättre? Tycker att det är svårt att få bra bilder i dåligt ljus med 350d´n.

Det finns ju en heldel d300 kit att välja bland, tex denna: NIKON D3000 + OPTIK 18-55 / 55-200. Då är det ju 2st objektiv för samma pris som för endast d5000 med kit objektivet.
Men å andra sidan vet jag inte hur ofta jag kommer att använda 55-200 objektivet, så det kanske är klokare att köra på d5000 och senare(om jag tycker att det behövs) köpa ett objektiv för just ändamålet jag vill ha det till.
Om jag har förstått det rätt finns "guidläget" även i d5000, eller? Verkar roligt och givande att ha det.

Synpunkter välkomnas! :)
Tim
Hej igen ! D3000 kommer inte att ge dig mer än 350D.Tycker det är klokare att som jag sa innan att köpa D5000 och sen köpa bättre objektiv.Det finns ett fast objektiv AFS-35 /1,8 som tillsammans med sensorn på D5000 kommer att ge dig fina bilder i svagt ljus utan att använda blixtdessutom kostar det bara under 2000kr Senare kan du tex ett teleobjektiv när du märker att du saknar längre brännvid.Guide-läge behövs ej,du kan prova kameran med olika inställningar tills du hittat rätt och läsa på så mycket du kan om fotografi här på FS eller nätet,bara att söka.MVH.

Kul.
Nu är det bara att testa olika inställningar, exprimentera lite och se vad som händer. Den kommer ge dig fina bilder.

Tackar. Har hållt på hela helgen och experimenterat. Och har fått till några bra bilder. Jag är supernöjd med denna kamera. Om jag jämför med min eos350d så är denna kamera otroligt mycket bättre.
Lägger in några obehandlade bilder på min profil.

Mvh
Tim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar