ANNONS
Annons

D300 vs D2X och D2Xs [sammanslagna trådar]

Produkter
(logga in för att koppla)
Magnus....Jag förstod och förstår vad du menar...där av den inlagda "Glimtgubben" i inlägget...

Personligen tror jag att det inte bara är tekniska specar som gör bilden (brus och pixelhysteriker får ursäkta). Känslan är också av stor betydelse. Hur ligger kameran i handen, hur balaserar den optiken, konstruktion och materialval, design och tyngd. Liknelsen kan göras med golfare, där många beskriver vikten av att trivas med klubban och tycka om den samme då du tittar ned på den. Trivs du inte med arbetsredskapet så blir det också svårare att lyckas.

Ubbe 1 skrev:
Magnus....Jag förstod och förstår vad du menar...där av den inlagda "Glimtgubben" i inlägget...

Personligen tror jag att det inte bara är tekniska specar som gör bilden (brus och pixelhysteriker får ursäkta). Känslan är också av stor betydelse. Hur ligger kameran i handen, hur balaserar den optiken, konstruktion och materialval, design och tyngd. Liknelsen kan göras med golfare, där många beskriver vikten av att trivas med klubban och tycka om den samme då du tittar ned på den. Trivs du inte med arbetsredskapet så blir det också svårare att lyckas.

Ja, det är väl lite samma som personkemi - "kamerakemi?"

Beg D2X för 8000 eller ny D300 för 12000

Verkligen komiskt hur mycket sidoargument tråden får!
Pro-modell eller inte, knappast det viktigaste!
Ta den modernaste av de två, alltså D300, utvecklingen går ju framåt, nya modeller/bättre prestanda.

Mankan G skrev:
De har förhoppningsvis gjort en behovsanalys som är baserad på ren fakta och inte på en massa gissningar och drömmar när de införskaffade sin utrustning.
Med tanke på att en del bildbyråer verkar mäta bildkvalitet i megabyte så kan man ju undra om de har någon som helst koll.

Ubbe 1 skrev:
Känslan är också av stor betydelse.
Du menar känslan av att veta att kameran är utvecklad för proffs? ;-)

Hur ligger kameran i handen, hur balaserar den optiken, konstruktion och materialval, design och tyngd.
Ja, vertikalgreppet är ju en reell skillnad, men i övrigt är det verkligen knappt någon skillnad i känsla, design, materialval, eller något annat. Provade du ens D300 innan du köpte din D2X? Man undrar ju lite.

Liknelsen kan göras med golfare, där många beskriver vikten av att trivas med klubban och tycka om den samme då du tittar ned på den. Trivs du inte med arbetsredskapet så blir det också svårare att lyckas.
Samma eländiga trams där också med andra ord. Slår man dåligt för att klubban är ful så borde man pyssla med något annat än golf (det borde man kanske oavsett förresten).

Golf och foto har blivit rena materialsporter, även om varken golf eller foto är sporter. Och materialsporter kännetecknas ofta av extremt mycket irrationellt vansinne. Skriver tillverkaren att äkta flygplans-titan används i klubbhuvudet så tror folk att det är mycket bättre än vad-som-helst, trots att de faktiskt inte har en jävla aning om det i verkligheten påverkar resultatet. Jag är ganska säker på att en modern klubba av billigt snitt är fan så mycket bättre än vilken tävlingsklubba som helst med bara kanske 10 år på nacken, trots att den kanske hade exklusivare material och marknadsfördes på ett mycket snobbigare sätt. Samma sak med skidor. Den billigaste skiten i butiken idag är enormt mycket bättre än det bästa av det bästa med tjugo år på nacken. Stenmark hade kunnat åka dubbelt så fort på dagens nybörjarskidor som han gjorde på sina golvplankor.

För mig personligen ligger D2 serien bättre i handen än vad D300+grepp gör, D2 känns mer homogen, sen tycker jag D2 serien har bättre autofokus modul, punkterna är mer spridda över sökarbilden och kändes säkrare på något vis, men om den känslan är relevant är jag inte helt säker på, ljudinspelaren kan vara bra att ha också, men det kan även en inbyggd blixt, så det går väl på ett ut.

Det är väl i mitt tycke vad som är bättre på D2 serien, använder man D2'ans batteri till D300 så är den överlägsen på allt annat.

/kent

Makten skrev:
Med tanke på att en del bildbyråer verkar mäta bildkvalitet i megabyte så kan man ju undra om de har någon som helst koll.

Du menar känslan av att veta att kameran är utvecklad för proffs? ;-)

Ja, vertikalgreppet är ju en reell skillnad, men i övrigt är det verkligen knappt någon skillnad i känsla, design, materialval, eller något annat. Provade du ens D300 innan du köpte din D2X? Man undrar ju lite.

Samma eländiga trams där också med andra ord. Slår man dåligt för att klubban är ful så borde man pyssla med något annat än golf (det borde man kanske oavsett förresten).

Golf och foto har blivit rena materialsporter, även om varken golf eller foto är sporter. Och materialsporter kännetecknas ofta av extremt mycket irrationellt vansinne. Skriver tillverkaren att äkta flygplans-titan används i klubbhuvudet så tror folk att det är mycket bättre än vad-som-helst, trots att de faktiskt inte har en jävla aning om det i verkligheten påverkar resultatet. Jag är ganska säker på att en modern klubba av billigt snitt är fan så mycket bättre än vilken tävlingsklubba som helst med bara kanske 10 år på nacken, trots att den kanske hade exklusivare material och marknadsfördes på ett mycket snobbigare sätt. Samma sak med skidor. Den billigaste skiten i butiken idag är enormt mycket bättre än det bästa av det bästa med tjugo år på nacken. Stenmark hade kunnat åka dubbelt så fort på dagens nybörjarskidor som han gjorde på sina golvplankor.

Den här tråden får konstiga vändningar :)
Visst är det så att varje år kommer det klubbor som "går längre och rakare", även bollarna gör det. Om de verkligen gör det eller inte spelar inte så stor roll. Som golfare vet jag att det finns en annan faktor som är minst lika viktig och det är känslan och inspirationen man kan få när man skaffar en ny utrustning. Bara det gör att man blir mer taggad och presterar bättre.

Samma känsla fick jag när jag skaffade min D3. Jag tänkte, just nu finns ingen bättre kamera i hela världen, det är helt upp till mig att leverera bra bilder...

P.S Golf ÄR en sport...

Martin Hertsius (Makten) skrev:
På vad då till exempel? Autofokus antagligen, men vad mer?

Ja autofokusen ÄR bättre, både vad det gäller snabbhet och säkerhet. En bra AF tycker jag är en MKT viktig faktor i ett kamerahus. D2x har högre upplösning. Kamerahuset är bättre ergonomiskt i jämförelse med D200:an, detta oavsett om D200:an har ett påmonterat batterigrepp. Att kameran med sin storlek och design dessutom ger ett respektfullt intryck, när man är ute på uppdrag är också en fördel. Låter kanske löjligt men detta har debatterats tidigare i trådar och är av betydelse. För att citera Mats Ögren från en tidigare tråd:
"Och sist men inte minst, ju större och proffsigare kamera, ju mer respekt åtnjuter man. Löjligt men sant".

Av ren nyfikenhet, vad i ditt fotograferande gjorde D2X till det bättre valet?
Jag fotograferar främst i studio där låga iso används, så kamerans hantering av brus räcker gott och väl till för mig. En fördel med d2x:en är att det finns mkt bra tillbehör på beg.marknaden (till bra priser) nu när många bytt över till D3, D300. Köpte ex. en WT-2 för dryga 1500kr nyligen, vilket är 5-6k billigare än nypriset. I övrigt så har du motiveringen till mitt val i föregående punkt.

Jag kikade lite på D2H när jag köpte min D200. Jag kände ingen som helst skillnad i känsla mellan dem, förutom storleksskillnaden. Det ÄR storleksskillnaden som ger en del av den beskrivna känslan.

Men jag skulle själv aldrig köpa en D2X eftersom dess egenskaper inte passar mig för fem öre. Och då spelar det ingen roll hur billig den är. Det gör den inte bättre.
Frågan kvarstår...om nu inte D2x:en passar dig för 5öre, hur motiverat är det då att äga och fotografera med en D200? D200 är ju knappast bättre än D2x:en, så rimligtvis borde de egenskaper som D2oo:an erbjuder, då inte passa dig alls och vara ett än sämre val. Skall bli kul att höra din motivering här....

Senast ändrad:
Ubbe 1 skrev:
Ja autofokusen ÄR bättre, både vad det gäller snabbhet och säkerhet. En bra AF tycker jag är en MKT viktig faktor i ett kamerahus.
Okej, det är en faktor. Men är den bättre än AF på D300? Är det någon som faktiskt utvärderat detta grundligt, eller är det (som vanligt) bara vilda gissningar?
För min del har jag ingen som helst nytta av bättre AF än den i D200. Men jag är ju inte "proffs" heller förstås.

D2x har högre upplösning.
Än D200, men nu verkar du förleda tråden till att handla om det istället. D300 har högre upplösning än D2X.

Kamerahuset är bättre ergonomiskt i jämförelse med D200:an, detta oavsett om D200:an har ett påmonterat batterigrepp.
Där håller jag verkligen inte med. Både D200 och D300 med batterigrepp ligger avsevärt bättre i min hand än D2X, särskilt när man fotar på höjden. Att batterigreppet på D200:an sen är jäkligt plastigt, är en nackdel.

Att kameran med sin storlek och design dessutom ger ett respektfullt intryck, när man är ute på uppdrag är också en fördel. Låter kanske löjligt men detta har debatterats tidigare i trådar och är av betydelse. För att citera Mats Ögren från en tidigare tråd:
"Och sist men inte minst, ju större och proffsigare kamera, ju mer respekt åtnjuter man. Löjligt men sant".
Om man använder det som ett argument så borde man sluta fotografera. Herregud så patetiskt om man inte klarar av att inge respekt utan sin feta kamera. Är det fotografen eller kameran som ska ta bilderna?

Jag fotograferar främst i studio där låga iso används, så kamerans hantering av brus räcker gott och väl till för mig.
Och vilken "fördel" innebär det mot D300 i det fallet?

En fördel med d2x:en är att det finns mkt bra tillbehör på beg.marknaden (till bra priser) nu när många bytt över till D3, D300. Köpte ex. en WT-2 för dryga 1500kr nyligen, vilket är 5-6k billigare än nypriset. I övrigt så har du motiveringen till mitt val i föregående punkt.
Det vet jag inte ens vad det är för något, men det var ett vettigt argument för en gångs skull;-)

ÄR storleksskillnaden som ger en del av den beskrivna känslan.
Aha, så allt det där snacket om robusthet och "pro-känsla" handlade ändå bara om storleken? Intressant.

Frågan kvarstår...om nu inte D2x:en passar dig för 5öre, hur motiverat är det då att äga och fotografera med en D200? D200 är ju knappast bättre än D2x:en, så rimligtvis borde de egenskaper som D2oo:an erbjuder, då inte passa dig alls och vara ett än sämre val. Skall bli kul att höra din motivering här....
Väldigt mycket lägre pris, lägre brus (vilket för mig är högintressant), större sökare och lägre vikt. När D200 släpptes var den i mitt tycke den bästa kameran för pengarna på marknaden. Även en del fototidningar tyckte att man i stort sett fick en D2X för mindre än halva summan. D200 är alltså bättre på alla punkter som jag anser viktiga, än D2X. D2X har inte en enda fördel mot D200 för mig, och är därför inte alls bättre.

Ubbe 1 skrev:
har ett påmonterat batterigrepp. Att kameran med sin storlek och design dessutom ger ett respektfullt intryck, när man är ute på uppdrag är också en fördel. Låter kanske löjligt men detta har debatterats tidigare i trådar och är av betydelse. För att citera Mats Ögren från en tidigare tråd:

[

Här skämtar du väl va??

Det är väl bara barn som kan respektera en annan människa mer pga hans/hennes fräsiga prylar!!??

/K

keckax skrev:
Här skämtar du väl va??

Det är väl bara barn som kan respektera en annan människa mer pga hans/hennes fräsiga prylar!!??
Tyvärr inte. I så fall skulle folk inte försöka glänsa med märkeskläder, dyra bilar, och så vidare. Det fungerar uppenbarligen eftersom alla dessa människor annars hade blivit hånade publikt. Statussymboler är bland det mest grottmannamässiga som finns i vårt samhälle. Ett bra bevis på att vi bara är apor.

Makten skrev:
Tyvärr inte. I så fall skulle folk inte försöka glänsa med märkeskläder, dyra bilar, och så vidare. Det fungerar uppenbarligen eftersom alla dessa människor annars hade blivit hånade publikt. Statussymboler är bland det mest grottmannamässiga som finns i vårt samhälle. Ett bra bevis på att vi bara är apor.

Det är inte någon respekt av värde! Att människor man passerar tycker det är häftigt när man kommer i ett vrålåk, eller ser fräsig ut i dyr kostym är en sak som inte är speciellt långvarig om man i allmänhet är en skitstövel mot folk omgivningen.

Respekt är ju något som jag får av människor som jag har någon form av relation till, eller socialt umgänge med, på grund av mina handlingar, inte mina prylar.

Makt kan jag köpa mej, men inte respekt.

/K

Kenneth Linnarud skrev:
Här skämtar du väl va??

Nej Kenneth, jag skämtar inte.
Vi kan tycka vad vi vill om detta fenomen, men tyvärr är det så det är.Det är dessutom så att flera fotografer här på fotosidan upplever samma sak. Tänk dig följande.....
Du ser en fotograf som är inhyrd till att fota ett bröllop. Fotografen har en billig instegsmodell eller rent av en kompaktkamera till uppdraget. Flera av gästerna har betydligt "dyrare" och "bättre" kameror. Hur tror du att folk "dömer" fotografen? Är man ute på ett fotouppdrag så förväntar sig folk (tyvärr) att man skall ha utrustning därefter. I annat fall är man en slagen hjälte redan innan man börjat med det väsentligaste....att skapa fina bilder. Jag håller med dig....respekt är något som förtjänas och som i detta fall bygger på bl a fotografens slutprodukt. Men slutprodukten ser inte folk på plats, utan bara det som förväntas av den anlände fotografen.

Jag kan ta ett exempel av egen erfarenhet....en tidig förmiddag(i år) var jag ute och fotade vätternrundan. Jag använde min D2x samt ett nikon 12-24/4. Jag bar en orange reflexväst för min och medtrafikanternas säkerhet. När jag efter ca: 20min anlände till en vätskekontroll, strax efter den ursprungliga fotoplatsen, kom flera av de tidigare fotade cyklisterna fram och frågade mig vilken tidning som jag fotade för. Till saken hör, att flera personer samtidigt fotade med "enklare" kameror på sträckan och jag stod och pratade med dem, när cyklisterna kom fram. Ingen av de andra fick samma uppmärksamhet och frågor. Verkligheten talar för sig själv och om den hjälper mig att få mer uppdrag så tackar jag bara och tar emot.

Det är ju samma princip oavsätt yrke, ringer du anticimex så förväntar du dig mer än en kille med bara en flugsmälla i handen.

Samma sak om du anlitar en yrkesfotograf, då förväntas han/hon plåta med annat än mobiltelefonen.

Senast ändrad:
Makten skrev:

Om man använder det som ett argument så borde man sluta fotografera. Herregud så patetiskt om man inte klarar av att inge respekt utan sin feta kamera. Är det fotografen eller kameran som ska ta bilderna?

Martin, du verkar inte förstå psykologin här. Det är ingen fotograf som skaffar en "fet kamera" för att imponera. Det finns massor av andra skäl att skaffa en D3 eller Canons motsvarighet.

Om du någon gång kommer att leva på dina bilder vill du inte heller stå där med en "amatörkamera". Det finns så många nuförtiden som kan lite grand om systemkameror, och står du där med en kund som har en "bättre" kamera än du så är man genast i dåligt förhandlingsläge när det gäller ersättning osv.

Men jag vet att jag kan ta bättre bilder med en skitkamera än min kund kan med sin nya fina kamera...

Ubbe 1 skrev:
Kenneth Linnarud skrev:
Här skämtar du väl va??

Nej Kenneth, jag skämtar inte.
Vi kan tycka vad vi vill om detta fenomen, men tyvärr är det så det är.Det är dessutom så att flera fotografer här på fotosidan upplever samma sak. Tänk dig följande.....
Du ser en fotograf som är inhyrd till att fota ett bröllop. Fotografen har en billig instegsmodell eller rent av en kompaktkamera till uppdraget. Flera av gästerna har betydligt "dyrare" och "bättre" kameror. Hur tror du att folk "dömer" fotografen? Är man ute på ett fotouppdrag så förväntar sig folk (tyvärr) att man skall ha utrustning därefter. I annat fall är man en slagen hjälte redan innan man börjat med det väsentligaste....att skapa fina bilder. Jag håller med dig....respekt är något som förtjänas och som i detta fall bygger på bl a fotografens slutprodukt. Men slutprodukten ser inte folk på plats, utan bara det som förväntas av den anlände fotografen.

Jag kan ta ett exempel av egen erfarenhet....en tidig förmiddag(i år) var jag ute och fotade vätternrundan. Jag använde min D2x samt ett nikon 12-24/4. Jag bar en orange reflexväst för min och medtrafikanternas säkerhet. När jag efter ca: 20min anlände till en vätskekontroll, strax efter den ursprungliga fotoplatsen, kom flera av de tidigare fotade cyklisterna fram och frågade mig vilken tidning som jag fotade för. Till saken hör, att flera personer samtidigt fotade med "enklare" kameror på sträckan och jag stod och pratade med dem, när cyklisterna kom fram. Ingen av de andra fick samma uppmärksamhet och frågor. Verkligheten talar för sig själv och om den hjälper mig att få mer uppdrag så tackar jag bara och tar emot.

Ja, och detta fenomen är det värsta jag vet när jag råkar ut för det: Vilken tidning jobbar du för? Hamnar bilderna på nätet? Arbetar du i fotoaffär? Oj, vilken stor kamera? Vad kostar en sådan? Hur många pixlar har den kameran? Vilket stort objektiv!

Jag reagerar oftast negativt på den typen av oönskad uppmärksamhet och går raskt och tyst vidare.

Ubbe 1 skrev:
Kenneth Linnarud skrev:
Här skämtar du väl va??

Vad vann du på den uppmärksamheten? Jag kan tänka mig att det är bättre att vara diskret, för att kunna smälta in i den miljön. "A fly on the wall".

sagan skrev:
Det är ju samma princip oavsätt yrke, ringer du anticimex så förväntar du dig mer än en kille med bara en flugsmälla i handen.

Samma sak om du anlitar en yrkesfotograf, då förväntas han/hon plåta med annat än mobiltelefonen.

Flugsmälla -ha ha, den var bra!

/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar