Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 vs D2X och D2Xs [sammanslagna trådar]

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara för att kretsarna ser lika ut på utsidan kan de olika kamerorna använda ganska olika delar av dem eller olika mycket av dem. Nikon säger själva att de dessutom körs på rejält olika klockfrekvens. Avancerad autofokus är mycket processorberoende. Och processorkapacitet i allmänhet och klockfrekvens i synnerhet kostar i strömförbrukning.

Håll i minnet att Nikon fick rejält med skäll för batterikapaciteten (eller bristen på) hos D200 och verkligen gjorde allt för att få D300 att gå länge på en laddning. Jag vet inte hur D700 är där, men misstänker att den tar märkbart färre bilder per batteriladdning än D300.

När D3 och D300 introducerades så pratade Nikon om att de skulle fungera bra tillsammans. Min privata misstanke är att Nikon inte riktigt räknade med att deras användare skulle märka skillnaderna mellan D3 och D300 så tydligt (de har ju olika responstid i avtrycket, olika blackout och som sagt olika snabb AF.

När de sedan presenterade D700 i somras var de oerhört mån att framhålla att den skulle kännas identisk med D3 i handhavandet (bortsett från den långsammare serietagningen då) och de sa att de fått mycket feedback från fotografer som försökt köra D3 och D300 parallellt.

Du har säkert rätt men då borde väl Nikon kunna möjliggjöra att D300 får upp ångan när man monterar på batterigreppet och ett kraftigare batteripack. Precis på samma sätt som med bps...Den ökar ju som bekant rejält med rätt batteri..Att växla upp den interna klocklan går ju alldeles utmärkt med våra datorer så varför inte i en kamera?
 
Du har säkert rätt men då borde väl Nikon kunna möjliggjöra att D300 får upp ångan när man monterar på batterigreppet och ett kraftigare batteripack. Precis på samma sätt som med bps...Den ökar ju som bekant rejält med rätt batteri..Att växla upp den interna klocklan går ju alldeles utmärkt med våra datorer så varför inte i en kamera?

Intressant tanke. Om det är så att kamerorna använder sig av olika delar av eller olika mycket av processorkapaciteten kanske det inte är så trivialt att växla mellan de lägena. Men att växla upp klockfrekvensen borde ju vara möjligt. Överklockning! :)

Men jag tror som sagt att Nikon inte riktigt i förväg hade insett att så många som bytte från D2X till D300 eller körde D3 och D300 parallellt skulle reagera över de olika fokushastigheterna. D300 har ju trots allt en smula snabbare och träffsäkrare AF än D200 och det kanske var det de i första hand jämförde med.

Skulle inte förvåna mig om det kommer en D300S där man bland annat gjort AF och avtrycksfördröjning mer lik D3/D700.
 
Nu har jag inte laddat batteriet mer än några gånger, men jag tycker att kapaciteten hos D700 verkar ganska likvärdig med D200.

Aha, intressant! Nikon uppgav när D300 introducerades att den skall klara runt 2,5 gånger fler bilder på ett batteri än D200. Vidare skulle den skillnaden ha två huvudsakliga orsaker: bytet från ccd till cmos (ccd drar mer ström) och effektivare processor(er). Jag vet inte exakt hur stor skillnaden är i praktiken, men att den är påtaglig, så mycket har jag förstått på de bekanta som bytt från D200 till D300.

Nu drar kanske den större sensorn en aning extra i D700, men själva filerna (dvs datamängderna) är ju ungefär lika stora. Jag misstanker att största skillnaden mellan den och D300 i strömförbrukning förmodligen kan härledas just till högre klockad och mer utnyttjad processor. Som då bland annat ger snabbare AF och full hastighet även med 14-bitars råfiler.
 
Jag gick faktiskt andra vägen än vad "folk" rekomenderar här.
Jag hade en D80 och funderade på D2x eller en D300. Efter att ha varit och provfotat med d300:an valde jag istället en D2x pga dess bättre grepp (D300 kändes faktiskt för liten :eek:), den otroliga byggkvalitèn där jag anser att D300 har en bit kvar samt 8 bilder/sek som funkar finfint när man jagar runt på små barn.
Sen är jag övertygad om att D300:an producerar bättre bilder då det är en nyare kamera, men bilderna jag får ur D2x:en duger alldeles utmärkt åt mig.

// Jonas
 
Jag gick faktiskt andra vägen än vad "folk" rekomenderar här.
Jag hade en D80 och funderade på D2x eller en D300. Efter att ha varit och provfotat med d300:an valde jag istället en D2x pga dess bättre grepp (D300 kändes faktiskt för liten :eek:), den otroliga byggkvalitèn där jag anser att D300 har en bit kvar samt 8 bilder/sek som funkar finfint när man jagar runt på små barn.
Sen är jag övertygad om att D300:an producerar bättre bilder då det är en nyare kamera, men bilderna jag får ur D2x:en duger alldeles utmärkt åt mig.

// Jonas

Jag förstår dig. Faktum är att den enda riktigt stora begränsningen/nackdelen med D2X som jag kan komma på är faktiskt bruset över iso800. Klarar du dig med max iso800 så är det en kanonkamera. Allt det andra är mer av en smaksak: Storleken i och med det inbyggda greppet, sökaren, AF etc, Byggkvaliteten är en annan faktor men i ärlighetens namn är inte D300 långt efter. Det är mest i de detaljer som D300 har men D2X saknar där en viss plastighet kan finnas på D300 såsom den inbyggda blixten.

ps. Med D300 och batterigreppet så får du oxå ut 8bps fast då med full upplösning :)
 
"ps. Med D300 och batterigreppet så får du oxå ut 8bps fast då med full upplösning :) "

Helt riktigt, men då då stiger priset på D300 en hel del om man ska ha greppet + ett EN-EL4a batteri + batteriladdare (som bara den kostar 2000kr!!!)

// Jonas
 
Om man hatar den inbyggda blixten så innerligt så kan man faktiskt limma fast den. Jo, jag har hört om folk som gjort det. Det är den enda detalj jag kan komma på där D300 skulle ha "sämre kvalitet" än D2-husen. Det gäller för övrigt även D700, men den har också en betydligt uslare lucka för minneskortet. DEN fattar jag inte hur fasen de kunde släppa igenom, för den är verkligen botten jämfört med resten av kameran.
 
Den inbyggda blixten är en gudagåva. Kan inte förstå varför det skall vara så "oproffsigt" med en sådan. Kanon som upplättning ljusa dagar men framför allt är den helt suverän till att styra andra blixtar trådlöst. Vill aldrig mer vara utan denna gåva till mig som fotograf.

När det gäller cellerna i greppet så funkar det precis lika bra med 8 st AA celler om det är 8bps du vill åt. Dessa kostar inga tvåtusen spänn. Jag hade dom "gratis" som extra batterier till mina blixtar. Laddaren hade jag oxå. Enda nackdelen är att kameran blir än tyngre med denna uppsättning. Så om det är 8 bps du vill åt så kostar det nästan bara pengarna för greppet. Driftstiden är lika lång med dessa 8 celler som med originalbatteriet. Dvs runt 500-1000 bilder per laddning beroende på hur du plåtar. Med EL4 fördubblar du drifttiden men då kostar det som sagt avsevärt mer.

Frågan var upp tidigare, jag får ut i snitt 750 bilder per laddning med originalbatteriet i min D300. Med min D2X, och det första lilla originalbatteriet, landade jag på ca 1000 (toppnoteringen var om jag minns rätt runt 2500 bilder). Men allt beror på hur jag plåtar. Det verkar vara rätt hög självurladdning i dessa celler. Om jag plåtar intensivt under en dag så har jag klarat som mest med ett batteri till min D300 på 1752 bilder. Nu har kameran vilat nästan en vecka och just nu står den på 150 bilder och 70%. Allt är i råformat och nästan 0% blixt.
 
Mankan, är ditt batteri/kamera verkligen helt friskt?

Får sällan ut mindre än 1500 bilder på en laddning, och då har jag ofta laddat alldeles för tidigt. Nu står mätaren på straxt över 60% efter ungefär 850 bilder.

Rekordet är drygt 3000 bilder på en laddning. Måste nog säga att batteritiden på D300 är för bra, risken finns att man hinner slarva bort laddaren mellan laddningarna när det är lågsäsong ;)


Angående valet mellan D2x och D300 så skulle jag även i dagens läge valt den sistnämnda eftersom den passar mina behov bäst. Bra brusprestanda, ljusmätning med ai-optik och snabb seriebildtagning var det som fick mig att köpa en i vintras.
 
Jag tror att ni glömmer att olika inställningar kan påverka batterikapaciteten markant. Bara en sån sak som hur länge mätningen är aktiv till exempel. Jag kör med 16 sekunder eftersom det tar ett tag att fippla med manuell fokus. Det suger antagligen en del batterikräm jämfört med om man har 4 sekunder. Visserligen drar väl AF en del också. Vidare kan det kanske skilja beroende på vilka filformat och bildinställningar man använder. Jag plåtar alltid i JPG + RAW och dessutom i 14 bitar.

Tillägg: Nu avser jag D700, men skillnaderna är nog likvärdiga hos andra modeller.
 
Mankan, är ditt batteri/kamera verkligen helt friskt?

Får sällan ut mindre än 1500 bilder på en laddning, och då har jag ofta laddat alldeles för tidigt. Nu står mätaren på straxt över 60% efter ungefär 850 bilder.

Rekordet är drygt 3000 bilder på en laddning. Måste nog säga att batteritiden på D300 är för bra, risken finns att man hinner slarva bort laddaren mellan laddningarna när det är lågsäsong ;)


Angående valet mellan D2x och D300 så skulle jag även i dagens läge valt den sistnämnda eftersom den passar mina behov bäst. Bra brusprestanda, ljusmätning med ai-optik och snabb seriebildtagning var det som fick mig att köpa en i vintras.

Jag har tre och samtliga beter sig på samma sätt.....

Alltid rå. Oftast VR gluggar. Sällan blixt. Vad mer är det som kan skilja? .......Min värdet på hur länge som mätaren skall vara aktiv.
 
Om man hatar den inbyggda blixten så innerligt så kan man faktiskt limma fast den. Jo, jag har hört om folk som gjort det.

Ha ha ha.. är det för att få en tätare kamera som vissa limmat fast den ? själv använder jag den som upplättnings blixt i motljus, det funkar den helt ok till.

/kent
 
Ha ha ha.. är det för att få en tätare kamera som vissa limmat fast den ? själv använder jag den som upplättnings blixt i motljus, det funkar den helt ok till.

/kent

Det enda jag skulle vilja ändra med den inbyggda blixten är knappen för att fälla upp den. Det händer lite för ofta att blixten är uppfälld när jag plockar upp kameran ur väskan. Knappen är lite för lätt att komma åt.

Sen skulle jag mycket gärna byta ut CAM3500 mot CAM2000, dvs jag föredrar AF i D2X......
 
Sen skulle jag mycket gärna byta ut CAM3500 mot CAM2000, dvs jag föredrar AF i D2X......

Det håller jag med om, inte för att autofokusen är dålig i D300'an, för det är den inte när man väl kommit på hur man skall ha den inställd, men Cam 2000 var klockren, det bästa system jag hitintills använt.

/kent
 
Stod inför precis samma fråga för något år sedan, och startade en tråd i ämnet, så här finns lite mer input:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=87144

Jag valde en D2X framför D300 och visserligen kan jag ju inte jämföra och den vägen utvärdera mitt val, men jag är mycket nöjd med min D2X - inte minst ergonomi och själva känslan i hanteringen med tunga och långa gluggar. Det snabba autofokusen har gett mig några drömbilder och fått mig att höja mina kvalitetskrav på bilderna en hel del. Ingen slump att jag tagit 13000 bilder med den sedan jag köpte den i februari i år. Fast förmodligen hade jag gjort det med en D300 också (för mig var det en uppgradering från D80 och där märks verkligen skillnaden, som väntat). Brusegenskaperna är givetvis en begränsning - om jag vill konvertera till svartvitt drar jag upp den till ISO800 men i färg stannar jag vid ISO400.

YFO i Göteborg hade en begagnad D2X för 8.000 inklusive moms för några veckor sedan. Visst hade den kameran varit med en del - det syntes - men det är ändå förbannat mycket kamera för pengarna om man kan klarar sig med brusegenskaperna...
 
D300 vs D2X/D2Xs

Vad har ni som gärna har erfarenhet av dom husen för åsikter, vad får man/får man inte om man väljer det ena eller det andra?

Tacksam för svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.