Ubbe 1 skrev:
Ett pro-hus är ett pro-hus. Fundera på varför nikon har ett prosegment om semisegmentet är lika bra (eller bättre).
Det stavad marknadspositionering och att tjäna pengar!!
För att tjäna pengar på oss puckon som köper "fel" modell. Därför att det finns människor som köper den bara för att någon klistrat dit ett promärke. Att majoriteten sedan inte behöver de extra egenskaperna som "prohuset" ger gör bara saken än tydligare. De flesta köper den int eför just de egenskaper som är "pro". Och speciellt när jämförelsen görs mellan två olika generationer. Vad är en promodell föresten? Jag har arbetat som pro med min D2X. Pro? Givetvis!! Om jag plockar upp min D300 är jag fortfarande ett pro eller är jag bara ett semipro?
För att ta skillnaderna mellan D3 och D700 så är de minimala. Om du verkligen behöver ljudinspelaren och den kraftigare slutaren, 150000 vs 300000 exponeringar, så är det givetvis ett bättre val med D3 men annars?
Om vi pratar D300 vs D2X och det tillhörande battrigreppet till D300 så är det av en helt annan kvalitet än vad det var till D200. Kameran känns minst lika homogen som D2X. Blixten och minneskortsluckan undantagna givetvis. Annars så känns de mycket lika. Väger dessutom ungefär lika mycket, D300 + MB10 är faktiskt aningens tyngre.
När jag pratade med Nikon om skillnaderna mellan dem rent byggmässigt så sa de att de är i princip lika bra tätade. Godset i huset är lite tjockare i D2 än i D300. Det var nog allt om jag minns rätt. Bägge är dimensionerade för 8 bps så inte ens där är det någon skillnad.,
rörande den inbyggda blixten så är den en gudagåva. Skulle aldrig köpa en kamera utan en sådan igen. Upplättning utomhus när den stora kanonen ligger hemma eller i väskan funkar finfint. Men den stora grejen som så många tycks ha missat är att den funkar ypperligt som master vid trådlöst blixtrande......Inga sketna sladdar längre.....Underbart...
ps. Bli inte sur över min inledning om puckon, Jag var själv en som köpte den som ny och inte behövde jag de där sista egenskaperna. Till mitt försvar så fanns det inget annat när jag behövde mer än vad min D100 gav. Jag köpte min D2a före D200 lanserades.....