Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D30/D60 till salu?

Produkter
(logga in för att koppla)

asmodeus

Aktiv medlem
Det börjar dra ihop sig för att skaffa en Canon EOS D30/D60.

Det råkar inte vara någon av er som har en till salu? De jag hittat i annonser mm är redan sålda. :(

Har ni en eller vet någon så skulle det uppskattas med ett litet mail i lådan. :)

<[email protected]>

Kanske inte riktigt rätt kanal för detta här. Det finns radannonser här på sidan att annonsera under om man letar efter något. D60 hittar du knappast som begagnade, de går ju knappt att få tag i nya..

D30 kan även de va svåra att få tag i då de är eftertraktade (vilket syns på priset) och många är nöjda med vad dom har.

Skulle inte rekommendera D30n. Efter att ha fotat med D1 så känner jag att D30n enbart ger problem. Extremt seg autofocus, stora problem med autofocusen i lite dunklare miljöer. Hälften så många fokuceringspunkter som på D1:an och de som finns sitter rel fel, förutom den mittersta. Du kan inte välja mellan spec många iso tal....

Nu kanske jag förtillfället känner ett extra stort agg mot denna kamera då det gick så in i helvete dåligt att fota med den sist jag jobbade, ska se om jag kommer bättre överrens med den idag....ska se till att ta den kamera jag vet varit inne på service för autofocus problem, den är har en uppdaterad autofocus.....

Fota manuellt skärpa , ja visst, men var har de gamla hederliga riktmärkerna för skärpa tagit vägen??

Pollifaxen skrev:
Skulle inte rekommendera D30n. Efter att ha fotat med D1 så känner jag att D30n enbart ger problem. Extremt seg autofocus, stora problem med autofocusen i lite dunklare miljöer.

D30 och D60 är ungefär likvärdiga vad gäller autofokus och så seg tycker jag inte den är. Canon 1D har ett pris som är i en helt annan härad. För vi snackar väl Canon 1D här eller menar du Nikon D1?

Pollifaxen skrev:
Du kan inte välja mellan spec många iso tal....

D30 har ISO 100,200,400,800,1600..ganska många väl?

Pollifaxen skrev:

Fota manuellt skärpa , ja visst, men var har de gamla hederliga riktmärkerna för skärpa tagit vägen??

Personligen föredrar jag manuell fokusering mot en ren mattskiva gentemot olika typer av hjälpmedel som fanns på de manuella kamerorna

Jag kan till viss del förstå din frustration om man går från en kamera som är gjord för pressfoto till en som inte är det, Prislappen antyder det. Bildkvaliteten däremot tror jag inte att D1:an (för det var väl D1 Nikon?) slår.

Å andra sidan så prylar D30:n D1:an i bildkvalitén har det visat sig i tester...om jag nu inte rört ihopa det..Fråga Roine om han har problem med AF:en...inte alls, har för mig han har plåtat dragracing eller nåt.

Men det är klart att asmodeus kanske kan spara 4 år till, till en D1:a dådå.....

Självklart så har priset betydelse om det är för hemmabruk....dock tror jag inte att jag skulle köpa digitalt över huvudtaget för "hemmabruk", skulle nog satsa på ex canon eos 01 då D30n (efter att ha fotat med D1an) känns lite för oarbetad eller vad man ska säga....

Pollifaxen skrev:
Nope canon eos d1

Inte för att vara petig, men den heter faktiskt EOS 1D..och den däremot ger nog bättre kvalité än D30:an.

Kan man ju också undra hur mycket du fotograferar med den om du inte har koll på namnet riktigt?

Hmm....jag tror nog allt att D60 (som jag ej fotat med) har ett uppdaterat autofocus system.

Den må ha en hel del iso tal men jag saknar ex något mellan 800 och 1600, är ett rel stort glapp där emellan och många gr där 800 nästan räcker till så får man köra på 1600 och få ett äckligt grovt korn....när du på d1 istället kan välja 1000

Än en gång...man kan inte få allt för 30000:- Däremot för 76500:- bör man kunna förvänta sig en hel del finesser..

Ja eftersom det finns en modell från Nikon som bär namnet D1, så kan det ha inverkan på diskussionen :)

Håller helt med dig, absolut, men personligen skulle jag inte vilja lägga mina 30.000 på en D30. Med tanke på att utvecklingen inom digitalfoto går fort så är risken att man står där med en modell som var mkt dyr när man köpte den men som sjunkit i pris medans en ny och bättre version av kameran kommit ut.
Spec. med tanke på att D30 nu har funnits ett antal år....

Pollifaxen skrev:
...Spec. med tanke på att D30 nu har funnits ett antal år....
I knappt två år har den funnits, och den tar exakt lika bra bilder om tio år som idag. Jag tror inte digitalkamerorna om tio år ger så otroligt mycket högre bildkvalitet. Däremot är de säkert billigare och bättre i många andra avseenden.
Ta en titt på Pekkas bilder om ni vill se hur bra D30-bilder kan bli.
http://www.photography-on-the.net/gallery/list.php?exhibition=1

Öhhhh...ja..30000:- när den lanserades sommaren/hösten 2000...

Numera ger du "inte mer" än 15000:-, vilket kan tyckas mycket. Men betänk att de riktigt bra digitalkamerorna med fast optik idag betingar ett pris på runt 11-13000:-. Då kanske det inte är så mycket pengar med tanke på bildkvalté och finesser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar