Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3 vs D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Landgren

Avslutat medlemskap
Vad är skillnaderna mellan D3 och D300 mer än i runda slängar 32 000 kr? Jo, jag vet fullformatssensor, 11 fps och lite andra prestandaförbättringar. Men liksom 32 000 kr??? Tacksam för synpunkter från någon med erfarenhet av båda kameramodellerna?
 
sök i forumet. Finns massor av långa trådar i ämnet. Tore Helming här på forumet har bl a gjort jämförelser mellan de båda.
 
Landgren skrev:
Jo, jag vet fullformatssensor, 11 fps och lite andra prestandaförbättringar. Men liksom 32 000 kr???

Vad är skillnaden mellan en Volvo V50 1.6 och en Volvo V50 T5 med alla prestandaförbättringar? Men liksom 92 000 kr.

Precis så är det. D3:an är byggd för ett liv som många (läs de flesta) ägare aldrig kommer att utsätta den för. Prestanda kostar, kameror är inget undantag.
 
Jag tycker fortfarande att det här är lite kul!

Jag får tre D300-hus för priset av ett D3-hus! Rimligt?
Alternativt jag får ett D300-hus och två verkligt högklassiga Nikonobjektiv för priset av ett D3-hus (utan objektiv)! Rimligt?
 
Re: Jag tycker fortfarande att det här är lite kul!

Landgren skrev:
Jag får tre D300-hus för priset av ett D3-hus! Rimligt?
Alternativt jag får ett D300-hus och två verkligt högklassiga Nikonobjektiv för priset av ett D3-hus (utan objektiv)! Rimligt?

Ja det är helt klart rimligt. Precis som jesper skrev. Tänk hummer H3 samt en hummer H1.

Det är en fantistisk kamera d3an,

men för oss dödliga räcker en D300 hur bra som helst, har själv en sån och är toppen nöjd!
 
Så klart det är rimligt.
Prisskillnaden är nästan lika stor som skillnaden mellan sensorerna!
 
Det lilla jag provat båda modellerna har fått mig att tycka att D300an har bättre ergonomi, främst på grund av vertikalgreppet som går att ta av och har fler kontroller, t.ex. en extra joystick som låter en byta AF-punkt utan att släppa avtryckaren när man håller kameran vertikalt (tror även Kamera & Bild påpekade vertikalgreppet). Men D3an är förstås i en klass för sig vad det gäller hög-ISO-prestanda.
 
Senast ändrad:
Humrar och trabanter

Visst Landgren jag förstår precis vad du menar.D3:an är ju inte ens dubbelt så bra som D300 en normal A4 bild utan allt förmycket plotter.Skillnaden kan inte vara stor.Men 32000 kalla.Den skillnaden år förbasktat stor.
 
Re: Humrar och trabanter

Bengf skrev:
Visst Landgren jag förstår precis vad du menar.D3:an är ju inte ens dubbelt så bra som D300 en normal A4 bild utan allt förmycket plotter.Skillnaden kan inte vara stor.Men 32000 kalla.Den skillnaden år förbasktat stor.
En normal A4 med lika förutsättningar ja. Men hur ofta sker det? Svagt ljus, snabba motiv, batteritid, skärpedjup, sökarstorlek osv osv... Alla dessa saker påverkar ju resultatet på ett eller annat sätt, och det märks mer ju "svårare" situationer kameran och fotografen sätts i.
 
Inte enkelt

Den stora sensorn den fina signalbehandligen mera än så år fortfarande dyrt.Priset rimmar inte alltid med kvalitet.Även om D3.an givetvis tar mycket bra bilder.Om 5-6 år kommer vi att bli häpna över vad fullformaten kostar.
 
Enligt Nikonfolket på Elmia kostar ett sensorbyte på D3 4-5KKr, så det är inte bara sensorn som är dyr på en D3 (eller andra kameror med småbildsensor).

Kamerahuset är dock handgjort, och innehåller andra dyrare komponenter än de som sitter i D300. Om det är värt det eller inte är ju upp till oss som köper kamerorna ...

Kameror med småbildssensorer kommer att vara betydligt billigare inom ett år (tror jag).
 
AFE skrev:
Enligt Nikonfolket på Elmia kostar ett sensorbyte på D3 4-5KKr, så det är inte bara sensorn som är dyr på en D3 (eller andra kameror med småbildsensor).


Jasså?
Den uppgift jag hört är 15000kr för sensorbyte på D3. Andrahandsinformation visserligen, men det baseras på en som verkligen behövde byta sensor.
 
Re: Humrar och trabanter

Bengf skrev:
Visst Landgren jag förstår precis vad du menar.D3:an är ju inte ens dubbelt så bra som D300 en normal A4 bild utan allt förmycket plotter.Skillnaden kan inte vara stor.Men 32000 kalla.Den skillnaden år förbasktat stor.

...och en BMW M3 är inte dubbelt så bra som en 316i, inget nytt under solen.

Förstår inte gnället över prissättningen. Det är ju nästan så att man tror att ni är sura över att inte ha råd med en ;)
 
Lustig tråd.

Det är väl inte frågan om vi som inte tänker lägga ut 48k på ett kamerahus, tycker att det är värt det eller inte.

- "Varför kostar lök 8 kr/kg?"

- "Jo för att tillräckligt många köper dem".

Mammon, som styr. ;)

Mvh,
 
Re: Humrar och trabanter

Bengf skrev:
Visst Landgren jag förstår precis vad du menar.D3:an är ju inte ens dubbelt så bra som D300 en normal A4 bild utan allt förmycket plotter.Skillnaden kan inte vara stor.Men 32000 kalla.Den skillnaden år förbasktat stor.

För dig ja, andra tycker att 32 lök är mer än väl investerade pengar. Du kan köra 14-24/2.8 på max och få världens bästa vidvinkel. Dessutom får man snuskigt kort skärpedjup med 85/1,4 och kan fota i princip i komplett mörker. Fullsensor handlar inte bara om pixlar och iso på en random vidvinkelbild tagen på f8, utan om att utnyttja objektiven till max.

När man växer upp slutar man irriteras över vad man inte har råd med och kan njuta av det som man faktiskt kan unna sig. För mig blir det troligtvis D300 när modellen läggs ner. Det är vad jag anser att jag har råd med och orkar bära runt på.
 
Nog ligger D300an skönt i handen med vertikalgreppet på, men jag föstår den som suktar efter "proffsmodellerna". Det är något visst med känslan i handen... Vetskapen att man kan tappa kameran i marken utan att den tar stryk kan för proffsen vara den avgörande skillnaden som gör att de "vågar" ta de bästa bilderna, ju...

Detta förutom de egenskaper som redan nämnts i tråden.
 
Re: Re: Re: Humrar och trabanter

Mankan G skrev:
Hmmm. Skärpedjupet är precis lika kort med den gluggen på ett DX hus............

Ja, men med FX kan man komma närmare exwmpelvis vid porträtt och fortfarande få med lika mycket av modellen och samtidigt få kortare skärpedjup och suddigare bakgrund.
 
Re: Re: Re: Re: Humrar och trabanter

marooned skrev:
Ja, men med FX kan man komma närmare exwmpelvis vid porträtt och fortfarande få med lika mycket av modellen och samtidigt få kortare skärpedjup och suddigare bakgrund.


...vilket Magnus visste, såklart. Han trollade lite, bara...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.