Tidigare hade du gränsen ISO6400, intressant att du nu är med på att skillnaden börjar märkas redan vid ISO1600.
Kommenterar annars inte mer av dina inlägg i denna tråd då det bara går runt i samma bana, hade också avslutat vår diskussion en bit upp.
Det jag hört är att bruskillnader skillnader mellan D3s/ D3 syns först vid 6400 iso. Dessa är taget från kamera&Bilds test
Egenskaperna vid höga ISO är kamerans paradgren och Nikons utfästelser om ett drygt stegs bättre brusegenskaper vid höga ISO stämmer bra. Skillnaderna blir tydligare ju högre upp i känslighet man går och motsvarar ett drygt exponeringssteg.
så dina dramtatiska skillnader när har du upplevt dom anteo? När du jämförde med D90 eller?
ett stycke till från kamera&bilds test
i har analyserat råfiler och kan se att bruset är lägre vid högre ISO redan innan någon brusreducering lagts på. Det tyder på att Nikon fått ner brusnivån i elektroniken. Ju mer bildsignalerna förstärks (att ISO höjs) desto större betydelse har det låga grundbruset jämfört med D3. Vid ISO 6 400 syns skillnaden men vid ISO 25 600 blir den drastisk.
Jag kan köpa att du gillar din kamera anteo men du ska veta att skillnader mellan ff kameror i dag är små om vi pratatr bildkvalitet några saker som jag tycker är viktiga vid val av ff kamera
VIKT
När jag körde med D3x o Nikon zoom 70-200 2,8vr så vägde det ca 3kg
om jag tar 5D mark 2 med 70-200 2,8 is då är vikten 2,3 kg väljer jag 70-200 f 4 is så är totalvikten endast 1,5 kg men bildkvaliten är likvärdig.
iso
oavsett kamera så är alltid bildkvaliten bättre på lägre iso.
Byggkvalitet är lika bra på D700 och D3s det som skiljer är det större kamerhuset för att batteriet är större.
Batteri tid
idag så har kvaliten på batterier blivit betydligt bättre idag så räcker tex ett D700 batteri till ca 700-1000 bilder. När jag körde tex 1ds mark2 så räckte det batteriet till ungefär 1300 bilder.
så skaffar du tex ett reserv batteri till D700 så bör det garanterat räcka till en dags fotografering.
Bildkvalitet
Är ytterst små utan det handlar mer om vilket system/kamera man gillar att jobba med.
Så varför föredrar jag D700 mot D3s?
Bildkvaliten är likvärdig upp till 6400 iso jag jobbar sällan på höga iso utan kör så lågt jag kan. Det har hänt att jag kört 3200-6400 i mörka kyrkor på vinterhalvåret men kan jag undviker jag för det är stor skillnad mellan tex 800 iso o 3200.
Smidigare hus med ( gillade aldrig det fyrkantiga huset på D3x o vertikalavtrycket sitter för långt in, felplacerat enligt mig) Vikten är viktig eftersom jag kör med dubbla kameror samtidigt på utlandsjobben för att kunna täcka in dom flesta motiv snabbt. På ena kameran 24-70 alt 14-24 på den andra 70-200.
Alla har olika erfarenhet o tycker inte lika men jag har kånkat runt på 1ds, 1ds mark 2 samt D3x o nu kör jag med 5D mark 2 samt D700 för att den kombon är betydligt lättare än tex mina två 1ds mark 2.
Varför två olika system? Pga då kan jag dels täcka in o använda respektive systems bästa objektiv o sedan är jag ändå tvungen att ha dubbla objektiv ifall något pajar på ett jobb.
Jag brukar köra med
D700
med 24-70 samt 14-24 samt zeiss 21mm
med canon 16-35 version 2 samt , zeiss 50mm, zeiss 85mm samt 70-200 f is4.
samt blixt 580 ex och sb 900.
Det täcker in det mesta men för det mesta så har jag bara med 3 gluggar ut resten är backup på rummet tillsammans med ett tredje hus.
visserligen lite ot.